800
۰
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌و‌گو با دانا؛

پیش‌نیاز بازگشایی مدارس؛ تامین سرانه خرید اقلام بهداشتی/خطر عقیم شدن نوجوانان با واکسن سینوفارم غیر ممکن است

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تصریح بر این نکته که خطر عقیم شدن نوجوانان در اثر تزریق واکسن سینوفارم یک شایعه و غیرممکن است، گفت: ضروری ترین پیش نیاز بازگشایی مدارس تامین سرانه ای جهت خرید اقلام بهداشتی است که در این زمینه والدین هم باید کمک کنند.
پیش‌نیاز بازگشایی مدارس؛ تامین سرانه خرید اقلام بهداشتی/خطر عقیم شدن نوجوانان با واکسن سینوفارم غیر ممکن است
به گزارش شستون؛ حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پیرامون الزام دولت و وزارت آموزش و پرورش در تخصیص سرانه ای مکفی و مجزا جهت تامین و تهیه اقلام بهداشتی گفت: قبل از هر چیز باید اشاره کنم که به خاطر وضعیت اسفناکی که کرونا در دو سال گذشته در نظام آموزشی ما به ویژه مدارس به وجود آورده، در این بازه بازگشایی مدارس یکی از ضروریات است
وی اضافه کرد: روی بازگشایی مدارس هیچ شک و بحثی وجود ندارد. با این وضیح که بازگشایی ها باید تدریجی و به مرور زمان صورت بگیرد. صدمه‌ای که دانش‌آموزان دیده‌اند در مقابل صدماتی که اولیا دانش آموزان متحمل شده‌اند، چیزی نیست. صدمه ناشی از کرونا در حوزه آموزشی بسیار زیاد  است. به ویژه در مقطع ابتدایی دانش آموزانی که تازه پایه های اولیه مدارس را طی می کردند به واسطه شیوع کرونا ضربات جبران ناپذیری دیده اند.
 

شهریاری در بخش دیگری از سخنانش در پاسخ به سوال اصلی دانا حول ضرورت تخصیص سرانه ای جهت تامین اقلام بهداشتی برای مدارس گفت: این کاری است که باید هر کس گوشه ای از ان را بگیرد تا در نهایت به سرانجام برسد. لذا به هر نحو ممکن باید دولت و وزارت آموزش و پرورش هم سرانه ای برای تهیه اقلام بهداشتی در نظر بگیرد و تخصیص دهد. ضمن آنکه خود مردم نیز باید مشارکت کنند؛ چرا که مسئله سلامت فرزندان آنها در میان است.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به ویژه خیرین و افرادی که به لحاظ مالی توانایی تامین اقلام بهداشتی را دارند؛ در این میدان وارد شوند و نقش آفرینی کنند. در این بین «باید»ی در کار نیست و اجباری برای افراد وجود ندارد؛ اما اقشار مختلف که هر یک به نحوی به آموزش و پرورش مربوط می شوند، بهتر است در این زمینه کوشاتر باشند. چرا که تامین سلامت فرزندان آنها و شکوفایی جامعه در آینده به این وسیله تضمین خواهد شد. ضمن آنکه وزارت آموزش و پرورش و سایر وزارتخانه های دولت موظف به تامین بودجه و سرانه ای جهت تهیه اقلام بهداشتی برای مدارس هستند.
سرانه خرید اقلام بهداشتی، ضروری ترین پیش‌نیاز بازگشایی مدارس است
 

نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: تامین سرانه و بودجه جهت تهیه و تامین مواد بهداشتی و ضدعفونی جهت رعایت پروتکل های بهداشتی که سرانه و بودجه‌ای قابل توجه هم هست، یکی از ضروریات و پیش نیازهای بازگشایی مدارس است که باید تمام ارگانهای دولتی در جهت تامین آن کوشا باشند. حتی سازمان‌های دولتی و غیردولتی در حوزه بهداشت و درمان نیز باید به تهیه چنین اقلامی کمک کنند. حال این کمک چه به لحاظ ریالی و چه به لحاظ کالایی باشد؛ ممکن است کسی کالایی را در انبار داشته باشد، مثلا تاجر باشد و بتواند در بازگشایی مدارس سهمی را ایفا کند.
 
پاسخ به شایعات عوارض واکسیناسیون نوجوانان
شهریاری در پاسخ به اخبار منفی و شایعاتی که در زمینه واکسیناسیون دانش آموزان و واکسینه کودکان و نوجوانان در رسانه های معاند و برخی شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد به مردم توصیه کرد؛ تمام متخصصان و کارشناسان حوزه بهداشت و درمان در سطح دنیا توصیه کرده‌اند باید گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال واکسینه شوند. این توصیه بر اساس تحقیقات، پژوهش ها و آزمایشاتی است که در ماه‌ها و سال‌های گذشته انجام شده و متخصصان به این نتیجه رسیدند که واکسینه کردن این گروه سنی با واکسن کرونا هیچ خطری برای آنها ندارد.
 
وی اضافه کرد: به ویژه واکسن سینوفارمی که به گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال تزریق می شود، هیچ گونه عوارضی ندارد و این بر اساس یافته های علمی است. چرا که کشور چین صدها دوز واکسن سینوفارم را به دانش آموزان خود تزریق کرده و نتیجه مثبت گرفته است. اما متاسفانه برخی از والدین در کشور ما در اثر تبلیغات منفی رسانه‌های معاند در مقابل واکسینه کردن فرزندان خود جبهه گرفته اند بدون آنکه دلیل موجهی داشته باشند. متاسفانه این گروه از والدین ناآگاهانه فرزندان خود را بیشتر در معرض ابتلا به کرونا قرار داده اند.
 

نماینده مردم زاهدان ادامه داد: حالا شما تصور کنید معلمی که سر کلاس می آید، واکسینه نشده باشد؛ یا تعدادی از دانش‌آموزان از تزریق واکسن امتناع کرده باشند. این وضعیت ناخوشایندی را در آینده به وجود خواهد آورد و بیماری دانش‌آموزان را حتمی خواهد کرد. در چنین شرایطی دانش‌آموزی که واکسن نزده، طبیعی است که بیشتر در خطر معرض خطر قرار بگیرد و خدایی ناکرده خطرمرگ هم برای چنین دانش آموزانی وجود دارد. در حالی که ممکن است عوارض واکسن تنها به چند روز بیحالی و عوارضی مانند عوارض ابتدایی سرماخوردگی منجر شود.
وی در ادامه متذکر شد: بارها گفته ایم و گفته اند که  یک دانش آموز واکسن نزده وقتی به مدرسه می رود ممکن است  ویروس کرونا را در محیط بگیرد و بعنوان یک ناقل آن را به خانواده منتقل کند. مردم مطمئن باشند که خطری که دانش‌آموزان واکسین نشده را تهدید می کند، به مراتب بسیار بیشتر از عوارضی است که ممکن است آنها را درگیر کند.
 
خطر عقیم شدن نوجوانان در اثر تزریق واکسن کرونا یک شایعه است
 

 وی در پاسخ به این سوال که شما به عنوان پزشک تایید می کنید که واکسن کرونا می تواند نوجوانان را در آینده عقیم کند گفت: خیر اصلا اینگونه نیست. تا آنجایی که علم پزشکی اثبات کرده، چنین چیزی محال ممکن است. خطری مانند عقیم شدن نوجوانان در اثر تزریق واکسن کرونا یک شایعه است. این، یعنی عقیم شدن در اثر تزریق واکسن شایعه است. کما اینکه ممکن است یک نوجوان در اثر ابتلا به بیماری اوریون عقیم شود؛ پس نباید در آینده این اتفاق را به پای تزریق واکسیناسیون گذاشت.
 
امکان  عقیم شدن در اثر ترزیق واکسن های نوترکیب مانند «فایزر»
شهریاری در خاتمه اظهاراتش افزود: در پایان باید به این نکته اشاره کنم که اگر چنین خطراتی مانند عقیم شدن نوجوانان صحت داشته باشد، ممکن است عوارض واکسن های نوترکیبی مانند واکسن فایزر باشد؛ چرا که شیوه تولید این واکسن مانند واکسن سازی سنتی نیست که یک واکسن را معمولا از ویروس تضعیف شده یا کشته شده تولید می کنند و از ده ها و صد ها سال گذشته واکسن سازی دنیا به همین شیوه بوده. یعنی شیوه ای که واکسن های کرونای موجود اعم از واکسن ایرانی، چینی، کوبایی و... تولید می شوند. اما فایزر امریکایی به شیوه ای نوین تولید شده که هنوز عوارض این نوع از واکسن ها خود را نشان نداده اند و ممکن است در آینده مواردی مانند عقیم شدن و عوارض دیگر در اثر تزریق واکسن های نوترکیب گزارش شوند.
 
انتهای پیام/
دوشنبه ۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۱
کد مطلب: 23855
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *