800
۰
سلسله گزارش های شستون از موانع و مشکلات سراوان(1)

نا مطلوب بودن شاخص و میانگین راه های سراوان نسبت به دیگر نقاط استان/ عدم وجود راه اصلی در حوزه انتخابیه سراوان

معاون برنامه ریزی و امور عمرانی فرماندار سراوان گفت: شاخص ها و میانگین راه های این شهرستان نسبت به دیگر نقاط استان سیستان و بلوچستان در شرایط نا مطلوب است که برای موج تراشی و تسطیح راه های خاکی روستایی نیاز به تأمین چند دستگاه گریدر جدید می باشد.
نا مطلوب بودن شاخص و میانگین راه های سراوان نسبت به دیگر نقاط استان/ عدم وجود راه اصلی در حوزه انتخابیه سراوان
به گزارش شستون، سید منصور بزرگ زاده در جلسه تکریم و معارفه رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان سراوان که روز گذشته برگزار شد، شاخص ها و میانگین راه های این شهرستان را نسبت به دیگر نقاط استان در شرایط نا مطلوب بیان کرد و با اشاره به وجود بیشترین مسیر خاکی در بخش بم پشت این شهرستان، گفته برای موج تراشی و تسطیح راه های خاکی روستایی نیاز به تأمین چند دستگاه گریدر جدید برای سراوان نیاز است.
وی با اشاره به واردات دام از مرز کوهک و پرتردد بودن این مسیر، تردد کامیون های حامل دام را در این مسیر حدود ۶۰ تا ۷۰ کامیون برشمرده و ترمیم و روکش آسفالت را در این منطقه از نیاز هایی دانست که باید در اسرع وقت برطرف شود.


عدم استاندارد راه های سراوان
پیشتر نبی بخش رئیسی رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای سراوان به خبرنگار شستون گفته بود کل راه های حوزه استحفاظی شهرستان یک هزار و ۷۶۷ کیلومتر است که شامل بزرگ راه، جاده های فرعی آسفالته، فرعی شنی، روستایی آسفالته و روستایی خاکی می شود.
وی کل راه های آسفالته شهرستان اعم از روستایی، بزرگراه و محور های مواصلاتی را ۷۲۷.۵ کیلومتر دانسته و کل راه های فرعی شنی و راه های روستایی خاکی را یک هزار و ۴۰ و نیم کیلومتر بیان کرده است.
رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای وقت سراوان با اشاره به اینکه راه های این شهرستان دارای استانداردهای لازم نیستند، عمر آسفالت های سراوان را بسیار زیاد دانسته به طوریکه ۲۶ کیلومتر از ۲۹۰ کیلومتر راه روستایی آسفالته طبق شاخص های راهداری نیاز به روکش دارند.


جان باختن تعداد بی شماری از هموطنان در حوادث جاده ای
هر از چند گاهی حوادث ناگواری جاده ای به تیتر یک رسانه ها و جراید محلی، استانی و کشوری تبدیل می شود که تصاویر دلخراش جان باختن تعداد بی شماری از هموطنان را به نمایش می گذارند، به طوریکه مهرماه سال جاری در یک حادثه تلخ و مرگبار که در مسیر سراوان_ خاش رخ داده بود هشت نفر در آتش سوختند و هشت نفر دیگر نیز مجروح شدند که اعتراض گسترده مردم را در شبکه های اجتماعی به دنبال داشت.
همچنین در فروردین ماه سال جاری در اثر واژگونی خودرو تویوتا حامل اتباع غیر مجاز خارجی در محور سراوان_ کوهک ۱۷ نفر مصدوم و دو نفر جان باختند.
یکی از شهروندان سراوانی در گفت و گو با شستون عدم استاندارد بودن محور های مواصلاتی، نداشتن شانه خاکی و دوبانده نبودن این محور را از مشکلات اساسی حوزه راهداری و راهسازی این منطقه برشمرد و از مسیولین مربوطه خواستار رفع این مشکلات شد.
وی با اشاره به حوادث تلخ و دلخراش جاده ای که روزانه جان بسیاری از انسان ها را می گیرد، جاده سراوان_ خاش را به جاده مرگ تشبیه کرد.

لزوم دو بانده کردن مسیر سراوان_ خاش بدون فوت وقت
مولوی سید عبدالصمد ساداتی امام جمعه اهل سنت  شهرستان سراوان نیز در خطبه های نماز جمعه از وضعیت تأسف بار جاده های غیر استاندارد سیستان و بلوچستان گلایه مند بود که همواره قربانی می گیرد و خانواده های زیادی را داغدار می کند.
وی گفته محور های مواصلاتی استان اولویت ملی دارند و توسعه و دوبانده کردن جاده اصلی و پرتردد سراوان_خاش با فوریت و بدون فوت وقت در دستور کار مسئولین قرار گیرد تا مردم منطقه شاهد حوادث ناگوار نباشند.


تذکر نماینده مردم سراوان به وزیر راه و شهرسازی
محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان به خبرنگار شستون گفته به دنبال وقوع حوادث ناگوار به وزیر راه و شهرسازی و معاون وی تذکر داده است که در حوزه راه سازی شهرستان های سراوان، مهرستان و سیب و سوران هیچ گونه اقداماتی انجام نداده اند.
وی به ردیف اعتباری پروژه دوبانده کردن جاده اصلی خاش_ سراوان_ کوهک، اشاره کرده و گفته امید است با تصویت اعتبار این طرح در ماده ۲۳ سازمان برنامه و بودجه، احداث و دو بانده کردن در دستور کار قرار گیرد.
با استناد به گزارش منتشر شده در کانال رسمی تلگرامی محمد باسط درازهی، نماینده مردم سراوان در حاشیه بازدید معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای  از سراوان یکی از مهمترین خواسته های مسیولین و مردم را روکش آسفالت مسیر های مواصلاتی شهرستان سراوان از جمله: مسیر خاش- سراوان، سراوان- کوهک، دهک- سیرکان- سراوان- جالق و محورهای مواصلاتی سراوان- سیب و سوران و مهرستان بیان کرد.


رفع نقاط حادثه خیز و عیوب جاده ای در حوزه انتخابیه سراوان
همچنین وی نصب علائم راهنمایی و رانندگی، نصب گاردریل، مشارکت در بهسازی جاده هایی که از داخل روستاها عبور می کنند، استقرار راهدارخانه در بخش بم پشت و ادامه روشنایی بزرگراه مولوی ساداتی را از مهمترین مشکلات این منطقه دانست.
نماینده مردم سراوان نیز احیاء و بازسازی جاده قدیم سراوان- خاش را از دیگر خواسته های مردم سراوان دانسته که حسن نیا قول مساعد برای راه اندازی جاده قدیم و روکش مسیر خاش- سراوان را در آینده ای نزدیک داد.
درازهی همچنین حذف پرتگاه ها و پیچ های خطرناک مسیر مهرستان- ایرانشهر و مهرستان - سرباز را مورد تأکید قرار داده و خواستار استاندارد سازی این مسیرهای مواصلاتی و رفع عیوب مسیر سوران_ پسکوه و نقاط حادثه خیر شد.


عدم وجود راه اصلی در سراوان، سیب و سوران و مهرستان
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای انباشت مشکلات بیش از دو دهه در سراوان بزرگ را  موجب عقب ماندگی این شهرستان از دیگر نقاط کشور برشمرده و گفته در این حوزه هیچ گونه راه اصلی وجود ندارد.
وی با توجه به وجود پایانه مرزی و تردد و فرسوده شدن مسیرهای مواصلاتی در حوزه راه های شهرستان های سراوان، سیب و سوران و مهرستان، رفع این مشکلات را نیازمند به یک بودجه جداگانه از اعتبارات ملی بیان کرده که قول مساعد حضور کارشناسان برای بررسی موارد مطرح شده تا قبل از پایان سال را داده که کمک های درخور توجه ای انجام خواهد شد.
معاون سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای با بیان اینکه 15 پروژه بزرگ برای حوزه انتخابیه تعریف شده است که تا پایان سال شروع خواهند شد از اعتباری بالغ بر 12 میلیارد تومان برای راه های مواصلاتی سراوان خبر داد.
حسن نیا گفته ترمیم آسفالت روستایی به مقدار 100 کیلومتر در دستور کار قرار دارد و همچنین 60 کیلومتر از مسیر دهک- سیرکان به زودی روکش آسفالت می شود.



انتهای پیام/1319
سه شنبه ۹ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 9200
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *