800
۰
کارشناس تغذیه و رژیم درمانی:

کلاهبرداری در فضای مجازی با فروش دمنوش و قرص های تقلبی لاغری/تجویز رژیم غذایی توسط مربیان دخالت در امور پزشکی است

بردیا پیرمرادی گفت: مربیان ورزشی و متخصص های فیزیولوژی ورزش در تمامی گرایش ها حتی با وجود گذراندن دوره های آموزشی تغذیه صلاحیت و مجوز قانونی برای ارائه رژیم غذایی و حتی توصیه تغذیه ای به ورزشکاران و سایر افراد ندارد و از لحاظ قانونی نیز این کار دخالت در امور پزشکی محسوب شده است.
کلاهبرداری در فضای مجازی با فروش دمنوش و قرص های تقلبی لاغری/تجویز رژیم غذایی توسط مربیان دخالت در امور پزشکی است
بردیا پیر مرادی کارشناس تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با شستون بیان کرد: یک رژیم غذایی سالم و اصولی باید از چند اصل پیروی کند اول اینکه رژیم غذایی متعادل باشد یعنی از تمامی گروه های غذایی اعم از نان وغلات، میوه، لبنیات، سبزیجات، حبوبات، گوشت ها، روغن ها و حتی قندهای ساده مثل شکر در آن به اندازه کافی و مناسب وجود داشته باشد و هیچ یک از گروه های غذایی حذف نشود.

وی در تکمیل مطلب فوق اضافه کرد: در برخی از رژیم های غیر اصولی مثلا نان و برنج حذف می شوند که به هیچ وجه مورد تایید نیست و باعث برهم خوردن تعادل رژیم غذایی و کبودهای غذایی خواهد شد.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: دومین اصل تنوع غذایی است یعنی منابع مختلفی از گروه های غذایی استفاده بشوند مثلا انواع مختلفی از میوه ها چراکه هر میوه ای مواد مغذی خاصی رو بیشتر برای بدن تامین می کند و خواص خود را داراست.

به گفته وی سومین نکته ای که باید در رژیم غذایی رعایت کرد کفایت است یعنی رژیم غذایی بیش از حد محدود نباشد و به اندازه کافی مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم کند تا بدن دچار کمبودهای غذایی و عوارض ناشی از تغذیه نادرست نشود.

این کارشناس تغذیه عنوان کرد: به همین دلیل تنها فردی که در این زمینه صلاحیت دارد تا رژیم غذایی را تنظیم نماید فقط مشاور تغذیه و رژیم درمانی هست که دارای شماره نظام پزشکی است؛ این شماره با حرف «ت» که اول کلمه تغذیه است شروع می شود و از طریق سایت سازمان نظام پزشکی قابل استعلام گیری است.

پیرمرادی یادآور شد: متاسفانه افرادی در فضای مجازی خود را مشاور یا کارشناس تغذیه معرفی می کنند و در نهایت محصولاتی همچون دمنوش یا قرص های تقلبی لاغری را به فروش می رسانند و از این طریق اقدام به کلاهبرداری می کنند.

وی خاطر نشان کرد: رژیم غذایی هر فرد بر اساس شرایط جسمانی، بیماری ها، داروهای مصرفی، شرایط روحی و اقتصادی فرد مختص خود آن فرد توسط مشاور تغذیه تنظیم می شود به همین خاطر گرفتن رژیم از دوست و آشنا، عطاری ها و غیره به هیچ وجه صحیح نیست و فرد را دچار مشکلات و عوارض جبران ناپذیری خواهد کرد.

این کارشناس تغذیه خاطر نشان کرد: حتی رژیمی که برای یک فرد توسط مشاور تغذیه تنظیم شده است برای یک فرد دیگر قابل استفاده نیست چراکه خصوصیات جسمانی و شرایط افراد با یدیگر متفاوت است.

مربیان ورزشی مجوز قانونی برای تجویز رژیم غذایی ندارند

پیرمردادی تصریح کرد: مربیان ورزشی و متخصص های فیزیولوژی ورزش در تمامی گرایش ها حتی با وجود گذراندن دوره های آموزشی تغذیه صلاحیت و مجوز قانونی برای ارائه رژیم غذایی و حتی توصیه تغذیه ای به ورزشکاران و سایر افراد ندارد و از لحاظ قانونی نیز این کار دخالت در امور پزشکی محسوب شده و اگر شهروندان طعمه این چنین افراد شده باشند از طریق اداره نظارت بر درمان دانشگاه علوم پزشکی و مراجع قضایی قابل پیگیریست.

وی گفت: اهمیت مصرف مایعات نیز در طول روز و در طول اکثر رژیم های غذایی بجز رژیم های بیماری های خاص مثل بیماری های کلیه به مقدار کافی حدود ۸ لیوان در روز بر کسی پوشیده نیست.

به گفته وی مصرف قندهای ساده مثل شکر در طول روز به مقدار اندک و مشخص که این مقدار برای هر فرد بر اساس شرایط آن فرد طبق تشخیص و نظر مشاور تغذیه متفاوت هست مجاز است و در حدود این میزان که مشاور تغذیه برای فرد تعیین می کند ایرادی نخواهد داشت.

این کارشناس تغذیه بیان کرد: در مجموع افراد سالم، افراد داری اضافه وزن، افراد دارای کمبود وزن و بیماران مختلف می توانند با مراجعه به مشاور تغذیه مجرب رژیم غذایی متناسب با شرایطشان دریافت کنند تقریبا برای تمامی بیماری های رایج رژیم غذایی خاص وجود دارد که تغذیه در درمان یا کنترل این بیماری ها نقش بسیار پر رنگی دارد و حتی خط اول درمان برای بسیاری از آن ها است.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۲۳
کد مطلب: 21282
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *