800
۰
رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان:

۲۸۰ اثر تاریخی تحت حفاظت میراث فرهنگی در زادگاه خورشید ایران قرار دارد

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان گفت: در حال حاضر سراوان ۲۸۰ اثر تاریخی مربوط به دوره‌های پیش از اسلام و اسلامی شناسایی شده که تحت حفاظت و مراقبت میراث فرهنگی قرار دارند.
۲۸۰ اثر تاریخی تحت حفاظت میراث فرهنگی در زادگاه خورشید ایران قرار دارد
حمزه ندرت‌زهی در گفتگو با شستون بیان کرد: شهرستان سراوان یکی از شهرهای سیستان و بلوچستان است که درجنوب این استان واقع شده و قبل از اینکه تفکیک شود دارای ۴۲۰ اثر تاریخی بود.

وی با بیان اینکه سراوان کنونی شامل شهرستان‌های سیب وسوران، مهرستان وگلشن بود که در حال حاضر تفکیک و هر کدام به شهرستان ارتقاء یافته‌اند، گفت: در حال حاضر سراوان ۲۸۰ اثر تاریخی مربوط به دوره‌های پیش از اسلام و اسلامی شناسایی شده که تحت حفاظت و مراقبت میراث فرهنگی هستند.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان با بیان اینکه از عمده‌ترین این آثار می‌توان به سنگ نگاره‌های دره نگاران با قدمتی ۱۰ هزار ساله یاد کرد، ادامه داد: در سراوان مسجد تاریخی دزک قرار دارد که قدمتش به دوره اسلامی وبه سبک معماری عربی برمی گردد
که یک چله خانه‌ای است که در قدیم زاهدان و عابدان چهل شبانه روز در این چله خانه بودند و ریاضت می‌کشیدند و با معبود خود راز ونیاز می‌کردند.  

ندرت زهی اضافه کرد: بعد از روستای دزک روستای زیارت است که در این روستا مقبره سلطان بابا حاجی دزکی واقع شده که ایشان یکی از عارفان و صوفیان منطقه بوده که بسیاری از مردم هنوز که هنوز است برای عبادت به آنجا می‌روند.  

وی اذعان کرد: موزه محلی در شهر سراوان و موزه شخصی تاس و کپل عبدالله سپاهی در دزک وجود دارد که گردشگران می‌توانند از آنجا بازدید داشته باشند؛ از سوی دیگر با همکاری بخش خصوصی در روستای کولو در حال راه اندازی موزه دیگر هستیم.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان خاطر نشان کرد: در بحث صنایع دستی سفال ۷۰۰۰ساله کلپورگان در روستای جهاین کلپورگان وجود دارد که این روستا در سال ۹۶ با توجه به اصالت و فرهنگی که در آن وجود داشت در فهرست شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید. این سفال یک سفال منحصر به فرد است که توسط زنان و دختران روستا انجام می‌شود، خاک این سفال از روستای مشکوتک که در یک کیلومتری این روستا قراردارد تهیه می‌شود و برای تزئین از سنگ تیتوک که سنگ منگنزد است و در اطراف کوه بیرگ در مهرستان قرار دارد، استفاده می‌شود و سفالی است که بدون استفاده از چرخ سفالگری و با ابزار آلات اولیه و ابتدایی ساخته می‌شود. در سالخت سفال کلپورگان آقایان هیچ گونه دخالتی ندارند.

ندرت زهی گفت: در روستای ناهوک که یک روستای گردشگری است سنگ نگاره‌ها، باغات، نخلستان و قنات‌های پر آبی وجود دارد که هر ساله پذیرای گردشگران زیادی از نقاط مختلف است.

وی ادامه داد: همچنین در شهر گشت قبرستان تاریخی با قدمت ۲ هزار و ۵۰۰ سال وجود دارد، از قبرستان‌های دوره اشکانیان است و همچنین یک قلعه سنگی نیز در شهر گشت برای بازدید گردشگران و دوستداران تاریخ وجود دارد.

رئیس میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سراوان افزود: بخش بم پشت نیز یکی دیگر از مناطق بکر و دیدنی سراوان به شمار می‌رود و یک منطقهٔ گردشگری است که دارای آثار تاریخی و قلعه‌های باشکوهی است. روستای کوهک که به زادگاه خورشید ایران شهره دارد در در این بخش قرار دارد که یک ساعت و ۱۷ دقیقه با غربی‌ترین استان کشور اختلاف طلوع و غروب خورشید در آن وجود دارد.

ندرت زهی در خصوص چرایی خاموشی و قطع برق در موزه تاس و کپل دزک بیان کرد: موزه تاس وکپل یک موزه شخصی است که توسط یک مالک شخصی اداره می‌شود، منتهی میراث فرهنگی فقط در بحث مجوزهایی که داده عمل کرده است زمانی که کرونا همه گیر شده بود کمک‌هایی از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مجموعه داران شخصی بابت یک سری کارها از قبیل روشنایی، سیستم‌های امنیتی، اطفا حریق و… که مسئول موزه انجام داد اما برق این موزه مدتی توسط اداره برق قطع شده که با مکاتبات و پیگیری‌های انجام شده مشکل برق این موزه نیز مرتفع شد.

وی اذعان کرد: در موزه مردم شناسی سراوان آداب و رسوم و فرهنگ منطقه به تصویر کشیده شده که شامل چندگالری می‌باشد، یکی از این گالری‌ها برای معرفی خود شهرستان است، در قسمتی دیگر ماکت مسجد جامع دزک و قلعهٔ خیر آباد قرار دارد، یک قسمت دیگر سنگ نگاره‌های دره نگاران، قسمتی دیگر نماد سیاه چادر و عروس داماد، یک قسمت هم زیور آلات سنتی و یک قسمت هم نماد سفال کلپورگان وحصیر بافی و حیات وحش و زندگی روزمره است.  

رئیس میراث فرهنگی و گردشگری سراوان در خصوص گلایه مردم محلی از کنده کاری‌هایی که در مسجد تاریخی و جامع دزک انجام شده گفت: کنده کاری که برای برای برق رسانی بوده که بین سال ۸۸ تا ۹۰ توسط معاونت میراث فرهنگی استان صورت گرفته که قصد داشتند برق کاری‌هایی که به صورت رو کار بوده را تو کار کنند، این اقدام بدون نظر کارشناسی صورت گرفت که کارشناسان وزارتخانه ایراداتی به این اقدام وارد کردند، در حال حاضر به دلیل نبود گچ مخصوص نمی‌توان لکه گیری را انجام داد.

انتهای خبر/
يکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 26547
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *