800
۰
مدیر شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران خبر داد:

شناسایی ۶۰۰ نفر بیمار مبتلا به دیابت در شهرستان سیب وسوران

مدیر شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران گفت: ۶۰۰ نفر از بیماران دیابتی که از بیماری خود اطلاع نداشتند در این شهرستان شناسایی شدند.
شناسایی ۶۰۰ نفر بیمار مبتلا به دیابت در شهرستان سیب وسوران
به گزارش پایگاه خبری شستون، ایوب کردتمینی در گفتگو با خبرنگار عصرهامون بیان کرد: دیابت از جمله بیماری‌های متابولیک بوده و یک اختلال چندعاملی است که با افزایش مزمن قندخون یا هیپرگلیسمی مشخص می‌شود و ناشی از اختلال در ترشح یا عمل انسولین یا هر دوی آن‌ها است.

وی افزود: دیابت با اختلال‌های مختلف در متابولیسم گلوکز، پروتئین و چربی همراه است و افزایش مزمن قندخون موجب بروز عوارض مزمن نظیر: پای دیابتی، گانگرن پا، سکته قلبی یا مغزی، نارسایی کلیه و یا کوری می‌شود.

مدیر شبکه بهداشت سیب و سوران تصریح کرد: با توجه به گذر اپیدمیولوژیک که طی سال‌های اخیر رخ داده است بیماری‌های قلبی عروقی و عوامل خطر مرتبط با آن مهمترین معضل بهداشتی شناخته شده است.

وی ادامه داد: به طوری که بیماری‌های قلبی عروقی شایعترین علت مرگ در بسیاری از جوامع دنیا و از جمله ایران است در ایران ۳۸ درصد از کل مرگ‌ها ناشی از بیماری‌های غیرواگیر است و طبق آمار از هر ۱۰۰نفر جمعیت بالای ۳۰سال، ۱۳ نفر مبتلا به دیابت هستند که نیمی ار آنان از بیماری خود بی‌اطلاع هستند.

کردتمینی اذعان کرد: با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته و همت بهورزان، مراقبین سلامت و پزشکان در اختیار قراردادن دستگاه گلوکومتر به تمامی واحد‌های بهداشتی (خانه‌های بهداشت، مراکز خدمات جامع سلامت و مناطق سیاری) در سطح شهرستان سیب و سوران تعداد ۶۰۰ نفر از بیماران دیابتی که از بیماری خود اطلاع نداشتند شناسایی شدند.

وی گفت: مراقبت این گروه از بیماران به صورت ماهیانه توسط بهورزان ومراقبین سلامت با شاخص۱۰۰ درصدی و فصلی توسط پزشکان صورت می‌گیرد.

مدیر شبکه بهداشت سیب و سوران افزود: به منظور حفظ سلامتی شهروندان خصوصاً جمعیت بالای ۳۰ سال درخواست می‌کنیم چنانچه دارای علائم دیابت؛ پرخوری، پرنوشی، تاری دید، تکرر ادار، خستگی، احساس گز گز و مور مور شدن انگشتان دست وپا، طولانی شدن روند ترمیم زخم و بریدگی‌ها هستند و یا سابقه ابتلا خانوادگی به دیابت دارند جهت انجام آزمایشات خطرسنجی به آزمایشگاه‌های تحت پوشش مراجعه کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر فرد جهت حفظ سلامتی خود لازم است روزانه حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی فعالیت بدنی منظم و به تغذیه خود توجه ویژه‌ای داشته باشد و از مصرف غذا‌های پرچرب، پرنمک و پر کالری پرهیز کند و مصرف سبزیجات را در سفره‌های غذایی خود بگنجاند.

انتهای خبر/ ف https://asrehamoon.ir/vdcfyydyjw6dvta.igiw.html
 
سه شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 26558
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *