800
۰
مدیر تبلیغات اسلامی سراوان:

عرفه جایگاه بلندی در میان مسلمانان دارد

مدیر تبلیغات اسلامی سراوان با اشاره به اینکه نهم ذی‌الحجه را عرفه می‌گویند، گفت: عرفه جایگاه بلندی در میان مسلمانان دارد و نیایش و عبادت در شب و روز آن بسیار سفارش شده است.
عرفه جایگاه بلندی در میان مسلمانان دارد
حجت الاسلام و المسلمین عابد سابکی در گفتگو با شستون بیان کرد: روز عرفه روز دعا و نیایش است. روایات فراوانی درباره اعمال روز عرفه و هنگام وقوف در عرفات، به ویژه کیفیت دعا در آن موقف نقل شده که بخشی از آن‌ها در خصوص دعاهای آن روز، و بخشی نیز در اهتمام و ترغیب به دعا کردن به دیگران است، به گونه‌ای که برخی شاگردان اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) قسمت مهم همّت خویش را در آن سرزمین که دعاها در آن مستجاب است، صرف دعا برای غیر می‌کردند.  

وی افزود: علی بن ابراهیم در این باره از پدرش نقل کرده که گفت: عبدالله بن جندب را در عرفات دیدم که زمانی طولانی دست به سوی آسمان بلند کرده، سیلاب اشک از گونه‌هایش بر زمین سرازیر بود، به گونه‌ای که من شخص دیگری را این چنین در حال مناجات ندیدم. هنگامی که مردم از عرفات عازم مشعر بودند به او گفتم: کسی را بهتر از تو در حال نیایش ندیدم. عبدالله گفت: به خدا سوگند در آن حال فقط برادرانم را دعا می‌کردم، زیرا از امام کاظم (علیه السلام) شنیدم که فرمود: کسی که به دور از چشم برادر (ایمانی‌اش) در حق وی دعا کند از جانب عرش ندا داده می‌شود که صدهزار برابر آنچه برای او خواستی نصیب تو خواهد شد: مَنْ دَعا لأخیهِ بِظَهْرِ الْغَیْبِ نُودِیَ مِنَ الْعَرْشِ: وَلَکَ مِائَةُ ألْفِ ضِعْفٍ مِثْله، پس شایسته نبود که من صد هزار برابر دعای مستجاب را به خاطر یک دعا که برآورده شدنش معلوم نیست واگذارم.

مدیر تبلیغات اسلامی سراوان ادامه داد: سود دعا برای دیگران آن است که فرشتگان از خداوند برای داعی چند برابر آن را می‌طلبند و چون آنان بدون اذن خدا سخن نمی‌گویند: (لایَسبِقونَهُ بِالقَولِ وهُم بِاَمرِهِ یَعمَلون) و هرچه را بخواهند مطلوب بلکه مأمورٌ به الهی است، به یقین دعایشان مستجاب است.

حجت الاسلام و المسلمین سابکی با اشاره به اینکه روز نهم ذی‌الحجه را عرفه می‌گویند، خاطر نشان کرد: عرفات نام جایگاهی است که حاجیان در روز عرفه در آنجا توقف می‎ کنند و به دعا و نیایش می‎ پردازند. عرفه جایگاه بلندی در میان مسلمانان دارد و نیایش و عبادت در شب و روز آن بسیار سفارش شده است.

وی تصریح کرد: سفره‌های جُود و احسان پروردگار برای انسان گسترده و شیطان خشمناک‎ ترین اوقات را خواهد داشت. توبه در آن مقبول و دعا مورد استجابت است. روایت شده که حضرت امام زین العابدین (علیه السلام) در روز عرفه صدای سائلی را شنید که از مردم تقاضای کمک می‎ نمود. امام به او فرمود: وای بر تو آیا در این روز از غیر خدا تقاضا می‎کنی؟ حال آن که در این روز امید می‎رود که بچه‎ های در شکم هم از فضل خدا بی‌نصیب نمانند و سعید شوند.

مدیر تبلیغات اسلامی سراوان اذعان کرد: توصیه شده در شب عرفه زیارت امام حسین (علیه السلام) و دعاء اللّهُمَّ مَنْ تَعَبَّاَ وَ تَهَیَّاَ را که در روز عرفه و شب و روز جمعه نیز وارد است، خوانده شود. همچنین به گرفتن روزه، غسل قبل از شروع اعمال، زیارت امام حسین (علیه السلام) که افضل اعمال این روز است و برای آن ثواب هزار حج و هزار عمره نوشته شده، دو رکعت نماز زیر آسمان بعد از نماز عصر. رکعت اوّل بعد از حمد، توحید و در دوم بعد از حمد، قُل یا اَیُّهَا الْکافِروُنَ خوانده شود. تسبیحات حضرت رسول صَلَی اللهِ عَلِیهِ وَ آله در روز عرفه و دعای امام حسین (علیه السلام) در روز عرفه نیز توصیه شده است.

انتهای خبر/
چهارشنبه ۷ تير ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۳۷
کد مطلب: 26585
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *