800
۰
سردار انصاری مطرح کرد؛

وجود 41 هزار جانباز مبتلا به اختلال اضطرابی پس از سانحه در کشور

قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: حدود 41 هزار جانباز اعصاب و روان (مبتلا به اختلال اضطرابی بعد از سانحه) در کشور تحت پوشش بیمه همگانی و تکمیلی هستند.
سردار انصاری
سردار انصاری
به گزارش شستون، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ سردار محسن انصاری قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران در سومین کنگره بین‌المللی اضطراب که امروز (چهارشنبه) در معاونت توانبخشی جمعیت هلال‌احمر برگزار شد، اظهار داشت: حدود 41 هزار جانباز اعصاب و روان در کشور وجود دارند که به نوعی با بیماریPTSD  ( اختلال اضطرابی پس از سانحه) مواجه‌اند، این افراد به همراه همسران و فرزندانشان تحت پوشش اداره کل بهداشت روان بنیاد شهید وامور ایثارگران قرار دارند تا در بحث پیشگیری و تشدید بیماری‌شان، اقدامات 11گانه‌ای بر روی زندگی آن‌ها انجام شود.
وی افزود: در بنیاد شهید و امور ایثاگران بانک اطلاعاتی بسیاری خوبی در زمینه بررسی بیماری PTSD و رفتار رزمندگانی که تحت تأثیر جنگ قرار گرفته‌اند، وجود دارد که شاید هیچ کشوری از چنین بانک اطلاعاتی جامع‌ای برخوردار نباشند.
 
قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران بیان داشت: همه بیماران اعصاب و روان بیمه همگانی و پوششی هستند و رسیدگی پزشکی رایگان است.
 
رضایی ادامه داد: از آن‌جایی که ممکن است جانبازان اعصاب و روان نیاز به بستری در بیمارستان داشته باشند، بنیاد شهید و امور ایثارگران اقدام به تأسیس 10 بیمارستان تخصصی روانپزشکی در کل کشور کرده که با هزار تخت در خدمت این عزیزان است.
 
وی افزود: علاوه بر این موارد، 90 مرکز مشاوره و مددکاری برای همسران فرزندان و حتی خود این عزیزان ایجاد کرده‌ایم تا در خصوص پیشگیری و تشدید بیماری و کنترل رفتار‌های آن‌ها کمکی به آن‌ها کرده باشیم.
 
قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثارگران تصریح کرد: حدود 70 هزار نفر از فرزندان و همسران جانبازان اعصاب و روان در زمینه افزایش تاب‌آوری، کنترل بیماری‌های روان و ارتباط زوجین و مهارت زندگی تحت مشاوره و مددکاری قرار دارند.
 
قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثاگران ادامه داد: کتابچه‌های خودآموزی برای بیماران روانپزشکی و جانبازان درگیر با بیماری اختلالات بعد از سانحه PTSD تهیه و در اختیارشان قرار داده شده تا به طور مستمر آن را مطالعه کنند، پایش سلامت توسط پزشکان مخصوص در منازل که به طور دوره‌ای سرکشی کرده و جانبازان اعصاب و روان را مورد ویزیت قرار می‌دهند نیز از دیگر اقدامات 11گانه بنیاد شهید و امور ایثاگران است.
رضایی تصریح کرد: داروهایی تخصصی 41 هزار جانباز مبتلا به این بیماری به طور رایگان در اختیارشان قرار می‌گیرد و برای اینکه این افراد و خانواده‌های آن‌ها را از محیط منزل و کارشان خارج و تنوعی در زندگیشان ایجاد کنیم اردوی فرهنگی، تفریحی و درمانی در نقاط سیاحتی و خوش آب‌ و هوای کشور مثل مناطق ساحلی برگزار می‌کنیم.
وی با بیان اینکه تمامی اقدامات 11گانه اداره کل بهداشت و روان بنیاد شهید و امور ایثارگران برای جلوگیری از پیشرفت بیماری اختلالات بعد از سانحه است، تأکید کرد: ما توانسته‌ایم در این زمینه موفق عمل کنیم.
قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثاگران بیان داشت: انتظار ما از این کنگره و اعضای شرکت کننده آن این است که برای 10 سال آینده 41 هزار و اندی بیمار اعصاب و روان که علائم PTSD دارند و متوسط سن آن‌ها 53 سال است و به سن سالمندی خواهند رسید، چه راهکاری برای جلوگیری از تشدید بیماریشان مناسب است.
رضایی ادامه داد: ما پیش‌بینی کرده‌ایم در 10 سال آینده با مشکل بزرگی روبه‌رو هستیم چرا که 18.1 درصد از رزمندگان دچار علائم PTSD هستند و متوسط سنشان حدود 52 الی 53 سال است و از آن‌جایی که 41 هزار نفر از جانبازان اعصاب و روان علائم شدیدی دارند، در 10 سال آینده یعنی در دوره سالمندی آن‌ها علائم PTSD به شکل فزاینده و گسترده بروز خواهد داشت، علاوه بر این کل جامعه ما رو به سالمندی می‌رود و ما پی‌درپی با حوادثی مانند تصادفات، زلزله، سیل و غیره رو‌به‌رو هستیم که این افراد را به شدت در معرض بیماری PTSD یعنی اختلال اضطرابی پس از سانحه قرار می‌دهد.
وی گفت: بنابراین از یک طرف جامعه‌ ما که رو به سالمندی می‌رود و از طرف دیگر جانبازان مبتلا به بیماری اختلالات بعد از سانحه مواردی هستند که ضرورت دارد برای توانبخشی، پیشگیری و کنترل برای جلوگیری از تشدید بیماری PTSD راهکاری نوین می‌طلبند.
قائم مقام بنیاد شهید و امور ایثاگران تصریح کرد: هدف ما از برگزاری این کنگره کمک گرفتن از کشورهای شرکت کننده در این کنگره  است که  دراین زمینه دارای تجاربی هستند
رضایی گفت: سومین کنگره بین‌المللی اضطراب به همت بنیاد شهید امور ایثارگران، بیمارستان خاتم‌النبیا، مرکز تحقیقات علوم اعصاب شفا، اورژانس کل کشور، سازمان نظام روانشناسی مشاوره کشور، دانشگاه بازل سوئیس و دانشگاه موناش استرالیا با حضور اساتید داخلی ایرانی و خارج از کشور با توجه به اینکه در کشور دچار حالت اضطراب و بیماری روانی هستیم و از طرفی جامعه رو به سالمندی است برگزار شده است چرا که ضرورت انجام کار پژوهشی و استفاده از تجارب سایر کشورهای درگیر بسیار کمک‌کننده است.
وی ادامه داد: به هر حال جنگ و حوادثی مانند زلزله و تصادف از جمله عواملی هستند که فشار روانی بعد از حادثه یعنی PTSD را در فرد مشهود می‌کنند.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۴
کد مطلب: 3987
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *