800
۱
یادداشت؛

حجاب و عفاف در ادیان الهی و ضرورت آن در اسلام

حجت الاسلام و المسلمین کاظم بامری طی یک یادداشتی به اهمیت حجاب و عفاف در ادیان الهی و ضرورت آن در دین اسلام پرداخت.
حجاب و عفاف در ادیان الهی و ضرورت آن در اسلام
به گزارش پایگاه خبری شستون، حجاب و عفاف زنان ایرانی از زمان ماد‌ها که نخستین ساکنان ایرانی بوده‌اند به صورت کامل وجوده داشته که پیراهن بلند و چادر جزء پوشش الزامی آنان بوده است.

همچنین در دوران سلسله‌های مختلف و پارس‌ها و در زمان بعثت زرتشت و قبل از آن زنان ایرانی از حجاب کامل برخوردار بوده‌اند و رواج حجاب در بین قوم‌یهود مطلبی نیست که کسی بتواند آن را انکار کند، در بین قوم‌یهود و کسانی که از‌یهود پیروی می‌کردند حجاب به مراتب شدیدتر از آن چه اسلام می‌خواست وجود داشت.

اگر به تاریخ بنگریم خوهیم‌دید که در دین مسیحیت همانند دین زرتشت و‌یهود حجاب زنان امری واجب به شمار می‌آمده است و از همه مهمتر مسیحیت نه تنها احکام شریعت‌یهود در مورد حجاب را تغییر نداد بلکه قوانین شدید آن را استمرار بخشید و با تأکید بیشتر وجود حجاب را عملی کرد.

در کتاب تاریخ تمدن آمده است که مسیحیت حجاب و عفاف را جزء ضروریات میدانست و تشکیل خانواده و ازدواج را امری مقدس به شمار می‌آورد و ازدواج را در سن بیست سالگی واجب می‌پنداشت.

اما در دین مبین اسلام واجب بودن حجاب برای زنان از ضروریات به حساب می‌آید و در گفتار نبی مکرم اسلام ( ص) و در گفتار امامان معصوم (ع) و همچنین به حکم عقل و اجماع و رأی فقها حجاب و عفاف امری ثابت است که در قرآن کریم در آیه ۳۰ سوره نور و‌آیات ۳۳، ۲۳، ۵۹ سوره احزاب بر واجب بودن حجاب زنان دلالت دارند پس حجاب و عفاف امری جدید نیست و علاوه بر اینکه در تمام ادیان و مذاهب ضرورت داشته در قرآن کریم هم حائر اهمیت بوده است.

از همه مهمتر رعایت حجاب برای زنان دارای آثار و فواید فردی و اجتماعی بسیار زیادی است که از آثار فردی آن که می‌توان به آرامش روانی بین افراد جامعه و یکی از عوامل ایجاد آن عدم تهییج و تحریک جنسی اشاره کرد و از فواید اجتماعی آن می‌توان به تقویت نیروی کار اجتماعی زنان و حفظ نیروی کار در سطح جامعه اشاره کرد.

مطلب پایانی بنده در باب راهکار‌های ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، اولاً خانواده‌ها خصوصاً مادران که ارتباط و مسئولیت بیشتری در تربیت دختران دارند باید دختران خویش را از زمان کودکی به رعایت حجاب اسلامی آشنا کنند تا حجاب برایشان عادت شود، ثانیاً کارشناسان مسائل تربیتی باید نسبت به برگزاری کلاس تربیتی با موضوع اهمیت به حجاب بیشتر بپردازندو ثالثاً مدرسه و مراکز آموزشی و پرورشی در دوره‌های مختلف تحصیلی ابتدایی، راهنمایی و متوسطه و... در قالب کتاب‌های درسی به طور سلسله‌وار مباحث مختلف حجاب را به شکل ترتیب دوره‌های تحصیلی برای دانش‌آموزان مطرح کنند تا از سن خردسالی دختران جامعه نسبت به فلسفه حجاب و نسبت به آثار مثبت و آثار منفی بدحجابی آگاه شده و نسبت به حجاب اسلامی اعتقاد عمیق و راسخ پیدا کنند،

به قلم حجت الاسلام و المسلمین کاظم بامری رئیس دفتر امام جمعه سراوان

انتهای خبر/

 
يکشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۲۶
کد مطلب: 26463
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *