800
۰

از شیرمرغ تا جان آدمیزاد در بساط دستفروشان زاهدان!/ بساط های خیابانی منبع درآمد شهرداری یا سد معبر؟!

در نقطه نقطه شهر زاهدان بساطهای دستفروش زیادی وجود دارد که به قول معروف از «شیر مرغ تا جان آدمیزاد» در وسایل آنها یافت می شود.
از شیرمرغ تا جان آدمیزاد در بساط دستفروشان زاهدان!/ بساط های خیابانی منبع درآمد شهرداری یا سد معبر؟!
به گزارش شستون؛ به نقل از عصرهامون، سیستان و بلوچستان با نرخ بالای جمعیتی، جوان ترین استان کشور به حساب می آید که براساس برخی گفته ها بیکاری در این خطه پهناور به 64درصد می رسد.
عدم وجود اشتغال پایدار و موقت باعث روی آوردن افراد بیکار به شغل های کاذب و بزهکاری می شود که این موضوع خود عامل به وجود آمدن مشکلات عدیده ای در بخش های مختلف جامعه شده است.
زاهدان که مرکز سیستان و بلوچستان می باشد با وجود پنج منطقه شهرداری کلان شهر محسوب می شود نیز از این قاعده مستثنی نیست و در گوشه گوشه خیابان ها و معابر آن حضور دستفروشان  دیده می شوند که اجناس و کالاهای مختلفی را برای به دست آوردن روزی خانواده خود برای فروش عرضه می کنند این اجناس نوع و جنس خاصی ندارد و می تواند از مواد غذایی و پوشاک تا لوازم خودرو باشد.
حضور این افراد در معابر و خیابان های سطح شهر سدمعبر محسوب می شود اما پس از پرس و جو متوجه می شویم شهرداری زاهدان برای حضور این بساط ها و در راستای کسب درآمد از افراد وجه نقد دریافت می کند و دیگر برای جمع آوری آنها اقدام نمی کند.
یکی از این دستفروشان در گفت و گو با عصرهامون، گفت که شهرداری زاهدان از ما حق الاجاره می گیرد و تاپایان روز دیگر کسی سراغ ما نمی آید.
اما این مسئله به اینجا ختم نمی شود چرا که بخشی از بساط دستفروشان در حوزه مواد غذایی است و هیچ نظارتی از نظر بهداشتی بر آنها وجود ندارد و باید گفت سلامت انسانها با وجودشان در خطر بوده و نیاز است تا ورود جدی به این بخش توسط نهادهای مربوطه صورت پذیرد.
در همین راستا محمد گمرکی‌زاده معاون فرماندار زاهدان در جلسه هم‌اندیشی راهکارهای رفع سد معبر و معضل دست فروشی مرداد ماه سال 94 گفته  است که جمع‌آوری دستفروشان و رفع سدمعبر از مناطق پرتردد و بازارهای این کلانشهر در دستور کار قرار دارد و این کار با همکاری و پیگیری بازاریان و اصناف مختلف امکان‌پذیر است.
با اینکه سالهاست مسئولان دم از جمع آوری و ساماندهی دستفروشان می دهند اما وضعیت دستفروشان روز به روز در زاهدان در حال افزایش است و روندی رو به رشدی به خود گرفته است.
در ادامه نیز سیدمسلم سیدالحسینی شهردار سابق زاهدان29اردیبهشت1395 در نشست شورای مدیران مناطق پنجگانه‌ زاهدان گفته بود که حل معضل سد معبر در زاهدان نیازمند برخورد مناسب مدیریت شهری و همکاری همه دستگاه‌های مرتبط است.
وی ادامه داده با توجه به اینکه وجود سد معابر و اشغال پیاده ‌روها مشکلات متعددی در پی دارد که نارضایتی شهروندان از جمله‌ این مشکلات است، باید اقدام جدی و فوری در این مورد صورت پذیرد.
بر اساس اصل ۹ ماده ۹۶ تبصره ۶ کتاب مجموعه قوانین و مقررات شهرداری ها اراضی، کوچه ها، میدان ها، خیابان ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب شده و تعرض در این معابر، تخلف تلقی می شود و می بایست شهرداری ها با متخلفان برخورد کنند.
همچنین مطابق تبصره یک ماده ۵۵ قانون شهرداری ها، سد معابر عمومی و اشغال پیاده روها و استفاده غیرمجاز آنها و میدان ها و پارک ها برای کسب و یا سکنی و یا هر عنوان دیگر ممنوع است و شهرداری مکلف است از آن جلوگیری و در رفع موانع موجود و آزاد نمودن معابر و اماکن فوق به وسیله مأمورین خود اقدام کند.
 
انتهای پیام//
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۱۹
کد مطلب: 10882
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *