800
۰
سفیر روسیه در ایران:

علی‌رغم همه تهدیدها به همکاری خود با ایران ادامه می‌دهیم

سفیر روسیه در تهران حضور نظامی آمریکا در منطقه خلیج فارس را اقدامی کاملا غیرضروری توصیف و تصریح کرد: ما نه تنها از تصمیم آمریکا برای خروج یک‌طرفه از برجام انتقاد می کنیم، بلکه مخالف هرگونه تهدید و اعمال فشار این دولت نسبت به دیگر کشورهایی که خواهان پایبندی به این معاهده هستند و تداوم روابط اقتصادی با ایران را دنبال می کنند، هستیم
علی‌رغم همه تهدیدها به همکاری خود با ایران ادامه می‌دهیم
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ لوان جاگاریان سفیر روسیه در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار شبکه پرس تی وی، با غیرمنتظره و خلاف قوانین المللی خواندن اقدام دولت آمریکا در خروج از برجام گفت: آمریکایی ها همواره طرفین مقابل را به نقض قوانین بین المللی متهم می کنند اما من فکر می کنم که بهتر است آن ها نگاهی در آینه به خودشان بیاندازند چراکه ایران به تمامی بندهای این معاهده عمل کرد و اقدام آمریکا در خروج از برجام بسیار تاسف‌بار است. به نظرم دیگر کشورهای عضو همانند روسیه، چین و سه کشور اروپایی می بایست به این معاهده پایبند و برای حفظ آن با یکدیگر متحد باشند.  
وی ادامه داد: ما نه تنها از تصمیم آمریکا برای خروج یک‌طرفه از برجام انتقاد می کنیم، بلکه مخالف هرگونه تهدید و اعمال فشار این دولت نسبت به دیگر کشورهایی که خواهان پایبندی به این معاهده هستند و تداوم روابط اقتصادی با ایران را دنبال می کنند، هستیم. 
 
سفیر روسیه در ایران درباره تصمیم ایران مبنی بر توقف برخی تعهدات خود در برجام در واکنش به اقدامات آمریکا گفت: ما این واکنش را به خوبی درک می کنیم و می دانیم که این اقدامات خارج از تعهدات ایران در برجام نیست. انتظار داریم که گام های مثبتی از سوی کشورهای اروپایی برداشته شود. برای نمونه سازوکار اینستکس که روسیه پیش‌تر آمادگی خود را برای پیوستن به آن اعلام کرد اما هنوز عملی نشده و امیدواریم اقدامی در این زمینه صورت پذیرد.
 
وی افزود: روسیه برای تجارت و یا قطع همکاری های تجاری با ایران نیازی به اجازه آمریکا ندارد چرا که روسیه، کشوری مستقل است. به همین دلیل است که آمریکا با کشورهای مستقل و آن هایی که سیاست خارجی مستقلی دارند، مخالف است. بنابراین، ما علی رغم تحریم ها و تهدیدها به همکاری های خود با ایران ادامه می دهیم. 
 
وی در خصوص نقش ایران و روسیه در مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری در منطقه بویژه سوریه و عراق و همچنین ادعاهای آمریکا مبنی بر نقش آن در بیرون راندن تروریست ها گفت: زمانی که ائتلاف ضد تروریستی به رهبری آمریکا، فعالیت های خود را در منطقه آغاز کرد، عملا هیچ نتیجه‌ای به دنبال نداشت. اینجا بود که ایران و روسیه به لطف همکاری مشترک خود توانستند گروه های تروریستی داعش، جبهه النصره و دیگر گروه های وابسته را در سوریه شکست دهند. در حال حاضر، تنها حضور نظامی ایران و روسیه در کشور سوریه قانونی و حضور آمریکایی ها غیر قانونی است. اما آن ها به بهانه های مختلف سعی می کنند تا در این کشور بمانند و این اقدام در تضاد کامل با قوانین بین المللی است. 
 
جاگاریان سنگ‌اندازی های آمریکا در مسیر بازسازی سوریه را کاری اشتباه توصیف و خاطرنشان کرد: اکنون باید برای بازسازی سوریه و اقتصاد آن با یکدیگر متحد شویم. ایران، سوریه و ترکیه در این بین نقش بسیار مهمی دارند و باید بدون توجه به اقدامات امریکا، به همکاری های خود ادامه دهند و کمک های بشردوستانه خود را به این کشور ارسال کنند.
 
وی با تاکید بر نقش موثر ایران در مبارزه با تروریسم در منطقه گفت: می بینم که برخی از کشورها ایران را به حمایت از تروریسم متهم می کنند که من به شدت با آن مخالفم. معتقدم که ایران خود قربانی تروریسم است و یکی از تاثیرگذارترین کشورها در مبارزه با تروریسم است و این مساله را با عمل و نه با حرف اثبات کرده است.
 
او حملات نیروهای رژیم صهیونیستی به برخی از مناطق سوریه را نقض تمامیت ارضی این کشور دانست و افزود: ما حاکمیت اسرائیل بر بلندی های جولان را به رسمیت نمی شناسیم و علاوه بر آن، برخی از تصمیماتی را که توسط دولت آمریکا در قبال کشور سوریه گرفته می شود، قبول نداریم. موضع ما کاملا مشخص است و به دنبال حل و فصل مناقشات به صورت صلح آمیز و از طریق گفت‌وگو و بر مبنای قوانین بین المللی هستیم. 
 
لوان جاگاریان در خصوص تناقضاتی که در رفتار دونالد ترامپ در قبال ایران وجود دارد، گفت: به یاد دارم زمانی را که مایک پومپئو شروط دوازده گانه‌ای را برای دستیابی به توافقی جدید با ایران مطرح کرد که به نظرم اقدامی کاملا نادرست بود چرا که آمریکا به خوبی می داند که ایران هرگز به ایران شروط تن در نخواهد داد.  به اعتقاد من اگر مذاکرات بدون هیچ‌گونه پیش شرط، تهدید، تحریم و یا اعمال فشار برگزار شود، می تواند مثمرثمر واقع شود. کشور روسیه نیز تنها در صورتی با آمریکا بر سر میز مذاکره خواهد نشست که در شرایط برابر و بدون هیچ‌گونه پیش شرطی برگزار شود.
 
وی با تاکید بر نقش منفی کنگره آمریکا در سیاست ها و تصمیمات ترامپ عنوان کرد: در کنگره و سنای آمریکا، افرادی حضور دارند که به دنبال جنگ‌افروزی هستند و نه تنها ایران، بلکه روسیه را نیز تحریم می کنند. البته این مساله جدیدی نیست و از دهه های قبل شاهد چنین رفتاری از سوی آمریکایی ها بودیم. اما همانطور که پیش‌تر نیز اشاره کردم، ما به این تحریم ها هیچ اعتنایی نمی کنیم و روابط خود با ایران را همانند گذشته ادامه می دهیم. 
 
سفیر روسیه در ایران ادامه داد: درخواست من از سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا این است که تمامی تلاش خود را برای حفظ برجام به کار ببندند و به همکاری های خود با ایران ادامه دهند. این مساله برای همه ما، امنیت و ثبات منطقه بسیار مهم است.
 
جاگاریان با تاکید بر حذف دلار از مبادلات تجاری میان کشورهایی همچون روسیه، ایران و چین در سریع‌ترین زمان ممکن، خاطرنشان کرد: ما باید توجه ویژه ای به استفاده از ارزهای ملی کشورها برای مبادلات خود داشته باشیم تا از این طریق بتوانیم اقتصادمان را حفظ کرده و همکاری های تجاری خود را ادامه دهیم. مذاکرات مثبتی در این زمینه صورت گرفته و امیدواریم که در آینده این امر محقق شود.
 
وی در تحلیل اقدامات یک‌جانبه آمریکا در طی سال های اخیر همانند خروج از معاهداتی همچون برجام و پاریس و عدم توجه به جامعه بین المللی گفت: در گذشته، آمریکا خود را در کنار شوروی به عنوان دو ابرقدرت جهانی می دانست و پس از تجزیه شوروی، به این باور رسید که دیگر تنها قدرت بزرگ جهانی است و می تواند خواسته خود را به هر کشوری تحمیل کند. اما روسیه، چین و دیگر کشورهای جهان هرگز تن به دیکتاتوری آمریکا نخواهند داد و می بینیم که روز به روز بر تعداد کشورهایی که با تصمیمات آمریکا مخالف‌اند، افزوده می شود.
شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۳:۱۲
کد مطلب: 14315
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *