800
۰
واشنگتن:

دیپلماسی در قبال ایران همچنان اولویت آمریکا است

یکی از مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا با اعلام این که احتمالا دور هشتم مذاکرات «وین» تا پایان سال جاری میلادی برگزار می‌شود، گفت که دیپلماسی در قبال ایران همچنان اولویت آمریکا است.
دیپلماسی در قبال ایران همچنان اولویت آمریکا است
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از مقام‌های ارشد وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته (جمعه) اعلام کرد که واشنگتن بر این باور است که دور جدید مذاکرات وین برای «رفع تحریم‌ها» و احیای برجام احتمالاً تا پایان امسال (آخر ماه دسامبر) برگزار خواهد شد.
 
بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا در یک کنفرانس خبری ویژه تلفنی تصریح کرد که مطمئناً امکان ازسرگیری مذاکرات وین تا پایان سال جاری میلادی وجود دارد و ایالات متحده برای این مذاکرات آمادگی دارد.
 
وی در ادامه افزود که طرف‌های برجام (روسیه، انگلیس، آلمان، چین و فرانسه) موضعی مشابه دارند.
 
بر اساس این گزارش، این مقام وزارت خارجه آمریکا گفته است که تنفس در مذاکرات به درخواست طرف ایرانی صورت گرفته است و تصمیم هیأت آمریکایی در مذاکرات وین نبوده است.
 
این مقام آمریکایی در ارتباط با روند مذاکرات وین ادامه داد که بین دو طرف در ارتباط با آن دسته از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی که می‌تواند امروز برداشته شود، هنوز تفاهمی ایجاد نشده است.
 
این مقام آمریکایی بار دیگر اظهارنظرات مقام‌های دولت آمریکا را تکرار کرد و گفت که «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا به صراحت گفته است که ایران نباید به سلاح‌های هسته‌ای دست پیدا کند و در شرایط فعلی دیپلماسی همچنان یک اولویت است اما در صورت شکست مذاکرات وین، گزینه‌های دیگر مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
این مقام آمریکایی در حالی مواضع تکراری واشنگتن را تکرار کرده است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده‌اند که هرگز به دنبال ساخت سلاح اتمی نیستند و برنامه‌ هسته‌ای کاملاً صلح‌آمیز را دنبال می‌کنند.
 
دور هفتم مذاکرات وین در دولت جدید ایران، روز ۲۹ نوامبر (هشتم آذرماه) در پایتخت اتریش آغاز شد و در نهایت ایران در تاریخ ۱۰ آذرماه دو سند درباره رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به طرف‌های مقابل ارائه کرد و ادامه دور هفتم مذاکرات وین پس از یک وقفه در ۱۸ آذر ماه از سرگرفته شد و روز جمعه (۲۶ آذر ماه) دور هفتم مذاکرات به پایان رسید و طرف‌های مذاکره‌کننده برای رایزنی‌های بیشتر به پایتخت‌های خود بازگشتند.
 
«میخائیل اولیانوف» نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز گذشته (جمعه) به خبرگزاری روسی تاس گفت که دور هشتم مذاکرات وین برای احیای برجام احتمالاً اواخر دسامبر یا اوایل ژانویه ۲۰۲۲ آغاز می‌شوند.
 
وی در ادامه افزود: «هیأت روس آمادگی کار بدون وقفه را دارد».
 
علی‌رغم آن که دولت بایدن از زمان روی کار آمدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا مدعی شده است که آماده بازگشت به برجام است اما اقدامات و اظهارات مقام‌های دولت وی به گونه‌ای است که در اصل تمایلی از سوی واشنگتن برای بازگشت به تعهدات برجامی را نشان نمی‌دهد.
 
روز گذشته (جمعه)، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی آمریکا در «شورای روابط خارجی» تصریح کرد که مذاکرات وین به خوبی پیش نمی‌رود و این به مفهوم آن است که هنوز راهی برای بازگشت به برجام پیدا نشده است.
 
از طرف دیگر، مقام‌های دولت بایدن در مناسبات مختلف تلاش می‌کنند ایران را مقصر هرگونه شکست احتمالی مذاکرات وین جلوه دهند و به همین دلیل تاکنون بارها گفته‌اند که در صورت شکست مذاکرات، گزینه‌های دیگری را برای مقابله با برنامه هسته‌ای ایران در پیش خواهد گرفت.
 
با این حال، مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده‌اند که به شدت در مذاکرات برای رسیدن به توافق جدی هستند اما تحت هیچ‌گونه فشار خارجی حاضر به توافق نخواهند بود.
 
انتهای پیام/
شنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۷
کد مطلب: 24342
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *