800
۰

بلینکن: خروج از برجام آمریکا را منزوی کرد

وزیر امورخارجه آمریکا با انتقاد از تصمیم واشنگتن برای خروج از برجام تاکید کرد که این اقدام موجب انزوای آمریکا شد، نه ایران.
بلینکن: خروج از برجام آمریکا را منزوی کرد
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ آنتونی بلینکن وزیر امورخارجه آمریکا در گفت وگوی اختصاصی با خبرگزاری رویترز درباره روند مذاکرات وین اظهار داشت: ما کماکان بر این باوریم که دیپلماسی و بازگشت متقابل به پایبندی به توافق هسته ای با ایران، موسوم به برجام است اما این مسیر در حال باریک و باریک و باریک تر شدن است. مسئله این است که خروج از برجام یک اشتباه فاجعه آمیز بود، چراکه به ایران اجازه داد علی رغم فشار حداکثری علیه این کشور برنامه هسته ای خود را توسعه دهد، درحالیکه توافق هسته ای موجب محدودیت آن شده بود. 
 
وی ادامه داد: ایران به ویژه طی‌ ماه‌های اخیر سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتری را به‌کار گرفته و اقدام به غنی‌سازی در سطوح بالاتر کرده است و این موجب شده تا فضای ما برای بازگشت به توافق کوچکتر شود. ما پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران ۶ دور مذاکره داشتیم و نتایج واقعی برای حل اختلافات حاصل شده بود، اما بعد از انتخابات شکاف بزرگی داشتیم و دولت جدید (ایران) به مذاکرات بازنگشت.
 
وزیر امورخارجه آمریکا تلاش کرد توپ را به زمین ایران بیندازد و گفت: اکنون دور جدیدی از مذاکرات برگزار شده است و باید ببینیم که آیا ایران برای مشارکت و انجام آنچه برای بازگشت (به برجام) ضروری است، جدیت لازم را دارد یا خیر. ما اکنون با شرکای خود در این مذاکرات، یعنی اروپایی ها و همچنین چین و روسیه در حال مشورت و رایزنی هستیم. با سایرین نیز همچون اسرائیل و کشورهای حاشیه خلیج (فارس) در این باره گفت وگو می کنیم اما ما بارها گفته ایم که اگر مسیر بازگشت به توافق هسته ای به بن بست برسد، سایر گزینه ها را دنبال خواهیم کرد.
 
بلینکن در پاسخ به این سوال که این گزینه ها چه چیزهایی هستند؟ گفت: در حال حاضر نمی خواهم در این باره صحبت کنم اما ما راجع به آن با شرکای خود و سایر کشورها گفت وگو کرده ایم. حرف آخر اینکه به نفع همه است که این مسئله از طریق دیپلماسی حل وفصل شود. این موثرترین راه برای مراحهه با این مسئله است. در حقیقت برجام یک توافق موثر بود که سبب شد برنامه هسته ای ایران مهار شود و موثرترین بازرسی ها و ابزارهای نظارتی نیز از فعالیت های هسته ای این کشور انجام شود.
 
وزیر امورخارجه آمریکا در ادامه تصریح کرد: یکی از نتایج مثبتی که مشارکت دوباره ما در مذاکرات هسته ای در پی داشت این بود که ما مجددا با نزدیکترین متحدان و شرکای خود در یک سمت قرار گرفته ایم. ما از یکدیگر جدا شده بودیم و البته این آمریکا بود که با خروج از برجام منزوی شد، نه ایران. اکنون در موقعیتی دیگر قرار داریم اما ایران باید در روزهای پیش رو تصمیمات مهمی بگیرد. ما نیز یا به پایبندی به توافق باز خواهیم گشت یا اینکه باید ببینیم به چه طریق دیگری با این مشکل برخورد کنیم.
 
انتهای پیام
شنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۱۸
کد مطلب: 24209
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *