800
۰

دو توصیه جدی طب سنتی برای داشتن زندگی سالم

متخصص طب سنتی ایرانی داشتن سبک زندگی مناسب مانند تحرک و ورزش کافی، پرهیز از مصرف غذاهای آماده مانند انواع فست فود ها و غذاهای چرب، در صورت اضافه وزن و کاهش وزن و داشتن رژیم غذایی را مورد تاکید قرار داد.
دو توصیه جدی طب سنتی برای داشتن زندگی سالم
به گزارش شستون؛ به نقل از بهداشت نیوز،  دکتر مریم عظیمی چهارشنبه شب (31 اردیبهشت) در ویژه برنامه «مطب در خانه» درباره کیست تخمدان گفت: به طور کلی داشتن سبک زندگی مناسب مانند تحرک و ورزش کافی، پرهیز از مصرف غذاهای آماده مانند انواع فست فود ها و غذاهای چرب، در صورت اضافه وزن و کاهش وزن و داشتن رژیم غذایی سالم شامل انواع سبزیجات و میوه های تازه و لبنیات می تواند کمک کند اما در مورد درمان های دارویی قاعدتاً بیمار باید ویزیت شده تا براساس آن درمان تجویز شود.

متخصص طب سنتی ایرانی درباره رماتیسم وگنر هم بیان کرد: طب سنتی در درمان انواع رماتیسم های مفصلی خیلی کمک کننده است اما در کنار درمان های رایج و برحسب نوع مزاج فرد و براساس شرح حال مزاج شناسی که در طب سنتی از فرد گرفته می شود، درمان متفاوت است؛ ضمن اینکه رژیم غذایی، تحرک و ورزش تاثیر بسیار زیادی دارند؛ پس می توانید به یکی از متخصصین طب ایرانی مراجعه کرده و قطعاً اگر از نزدیک شما را ویزیت کنند، می توانند به شما کمک کنند.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای روشن شدن پوست صورت چه باید کرد؟ اظهار داشت: از دیدگاه طب سنتی وضعیت پوست در واقع تظاهری از وضعیت درونی بدن است و صرفاً در طب سنتی برای روشن شدن پوست ترکیبات موضعی استفاده نمی شود اما در قدم اول پاکسازی درونی و اصلاح سبک زندگی و در مراحل نهایی استفاده از ماسک های موضعی و انواع کرم ها، می تواند کمک کننده باشد.

دکتر عظیمی در پاسخ به فردی که اظهار داشت "چند روز است پشت سر و فرق سرم درد می گیرد و نبض دارد؛ لطفاً داروی گیاهی معرفی کرده و برای از بین بردن سردرد راهنمایی کنید" بیان کرد: درمان سردرد برحسب اینکه آیا بار اول است یا اینکه سابقه چنین سردردهایی داشتید و اینکه شدت سردرد چقدر است؛ کاملاً متفاوت است؛ اگر سردرد شدیدی باشد که تاکنون تجربه آن را نداشتید، حتماً نیاز به ارزیابی توسط متخصص داخلی و یا متخصص مغز و اعصاب دارد و در صورتی که سردرد خفیف باشد نیز برحسب نوع مزاج متفاوت است اما دمنوش هایی مانند بابونه درصورتی که حساسیت نداشته باشید می تواند در رفع سردرد کمک کند. 

وی در پاسخ به اینکه برای روده تحریک پذیر چه داروی سنتی مناسب است؟ توضیح داد: در سندرم روده تحریک پذیر برحسب اینکه علامت غالب فرد اسهال یا یبوست و یا اینکه علائم متناوب هر دو وجود دارد؛ برخورد درمانی طب سنتی و داروهایی که تجویز می کنیم، متفاوت است.

متخصص طب سنتی ایرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در رابطه با ضدعفونی سبزیجات و میوه در ایام کرونایی از چه مواردی استفاده کنیم؟ و آیا سرکه و نمک مناسب است یا خیر؛ اگر مناسب نیست کدام مواد را توصیه می کنید؟ خاطر نشان کرد: نمک و سرکه در حالت عادی ضدعفونی کننده نسبتاً خوبی برای ضدعفونی سبزیجات هستند اما در مورد ویروس کرونا، با توجه به اینکه آزمایشی در این خصوص انجام نشده، به طور قطع نمی توانیم بگوییم که آیا می تواند صددرصد ویروس را از بین ببرد یا خیر؛ اما میوه ها را بهتر است با مواد ضدعفونی کننده مانند مایع ظرفشویی شسته و پوست گرفته شوند و در مورد سبزیجات در صورتی که مطمئن نیستید بهتر است به صورت پخته استفاده شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا طب سنتی در درمان کیست ساده تخمدان موثر است و داروی مناسب چیست؟ گفت: بله؛ طب سنتی در درمان کیست ساده تخمدان موثر است البته رعایت سبک زندگی، ورزش متعادل، پرهیز از غذاهای چرب و فست و فود و داشتن رژیم غذایی متعادل خیلی موثر است اما در مورد درمان قاعدتاً براساس سایر شرایط بیمار و بعد از شرح حال کافی و معاینه باید تصمیم گیری شود.

عظیمی در پاسخ به فردی که پرسید «برای درمان استرس، اضطراب و فشار خون پائین راهنمایی کنید» بیان کرد: پیاده روی ملایم، تنفس عمیق، پرهیز از شرایط استرس زا و استفاده از دمنوش هایی مانند بهار نارنج، گل گاوزبان و بابونه می تواند برحسب شرایط فرد کمک کننده باشد.

وی در پاسخ به اینکه برای صاف کردن سینه و گلو چه چیزی خوب است؟ افزود: استفاده از مایعات گرم به خصوص مایعات گرم لعاب دار مانند حریره های رقیق و تخم های لعاب دار مانند خیسانده بِه دانه، عناب یا ختمی در آب جوش برحسب سایر شرایط فرد می تواند کمک کننده باشد.

متخصص طب سنتی ایرانی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه برای درمان پوست خیلی خشک در طب سنتی چه سفارشی شده است؟ اظهار داشت: برحسب اینکه آیا فرد از نظر وزنی، وزن متعادل دارد، چاق یا لاغر است؟ شرایط درمان متفاوت است؛ اما به طور کلی استفاده از روغن هایی مانند روغن بادام شیرین به صورت موضعی در درمان خشکی پوست کمک کننده است.

وی در پاسخ به اینکه خانمی 35 ساله هستم که کم کاری تیروئید دارم و قرص لووتیروکسین می خورم؛ نوزاد 6 ماهه ای دارم که از شیر خودم تغذیه می کند؛ وزن من بالا است و درد دست، پا و مفاصل هم دارم؛ افسردگی گرفته و خشکی پوست دست نیز دارم؛ چه توصیه ای دارید؟ و با توجه به اینکه پلی کیست تخمدان دارم، آیا می توان از تخم کتان استفاده کنم؟ توضیح داد: رژیم غذایی متناسب، پرهیز از مصرف غذاهای پر کالری، تحرک متناسب و ورزش هم می توانند در کاهش وزن، هم در کاهش افسردگی و اضطراب و هم برای درمان مفاصل شما موثر باشند؛ به طور تخصصی در مورد داروهای طب سنتی باید به یکی از متخصصین طب سنتی ایرانی مراجعه کرده تا بتوانند کمک کنند و همچنین استفاده از تخم کتان اشکال ندارد اما در درمان هیچ کدام از مواردی که ذکر کردید اثر بارزی ندارد و زیاد کمک نمی کند.

عظیمی در پاسخ به فردی که پرسید «در زمان امتحانات مقطع تحصیلی هستم اما گاهی دچار خستگی و حالات کوفتگی بدن می شوم آیا داروی گیاهی و سنتی تقویتی وجود دارد؟» گفت: خواب مناسب و به موقع یکی از شرایطی است که بسیار در تقویت و افزایش آمادگی ذهنی شما کمک می کند و همچنین ورزش متعادل و پیاده روی خیلی موثر است و استفاده از مواد غذایی مانند مغز بادام و فالوده سیب(سیب رنده شده با گلاب و زعفران)، استفاده از دمنوش هایی مانند هل، گل محمدی و زعفران اگر حساسیت نداشته باشید و  استفاده از مواد غذایی مانند انجیر و مویز می توانند باعث تقویت بدن و حافظه شده و موثر باشند.

وی  در پاسخ به اینکه برای سرفه های مزمن چه داروی سنتی خوب است؟ خاطر نشان کرد: اینکه علت سرفه مزمن شما چیست؟ و آیا ناشی از حساسیت و شرایط حساسیتی مانند آسم و آلرژی و یا ناشی از یک بیماری زمینه ای است؟ یا اینکه سرفه مزمن به دلیل مشکلات قلبی است یا خیر؟ درمان هر کدام کاملاً متفاوت است؛ با توجه به اینکه شرح حال کامل ندارم، نمی توانم اطلاعات درمانی بیشتری در اختیار شما قرار دهم اما می توانید با یکی از متخصصین طب سنتی ایرانی مشورت کرده و قطعاً می توانند به شما کمک کنند.

متخصص طب سنتی ایرانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مدتی است که به خاطر استرس، ریزش موی شدید پیدا کردم و انواع قرص های تقویت مو را هم استفاده کردم اما فایده نداشته است؛ آیا داروی سنتی که از ریزش مو جلوگیری کند، وجود دارد؟ افزود: ریزش مو علل متفاوتی دارد؛ قرص های تقویتی که اکثراً ترکیبات ویتامین، روی و زینک و یا انواع ویتامین های گروه c را دارند می توانند موثر باشند اما در شرایطی که استرس داشته و یا فرد خواب مناسب نداشته باشد و یا رژیم غذایی خوب نباشد و یا بیماری زمینه ای خاصی داشته و داروهای خاصی استفاده کند، این قرص های تقویتی به تنهایی نمی توانند موثر باشند.

وی ادامه داد: در طب سنتی ریزش مو و مشکلات پوست و مو تظاهری از شرایط درونی بدن فرد است و قاعدتاً تا زمانی که بیماری های زمینه ای و شرایط استرس فرد رفع نشوند، سایر درمان های موضعی کمک چندانی به شما نمی کند لذا توصیه دارم با یکی از متخصصین طب سنتی مشورت داشته باشید.

عظیمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه یبوست دارم و دکتر گفته باید همیشه خاکشیر و تخم شربتی بخورم؛ آیا مصرف تخم شربتی و خاکشیر در دراز مدت به گوارش و بدن آسیب می زند؟ بیان کرد: مصرف تخم شربتی و خاکشیر حتی در دراز مدت مشکل خاصی ندارد اما برای درمان یبوست بهتر است حتی به خاکشیر و تخم شربتی اکتفا نکنید و بیشتر از سالاد سبزیجات(کاهو، هویج، خیارسبز و گوجه با مقداری ادویه گرم مانند دارچین) و همچنین از سوپ رقیق سبزیجات همراه با آلو و روغن زیتون استفاده کنید که خیلی به شما کمک می کنند و مقدار نیاز به مصرف خاکشیر و تخم شربتی را هم کاهش می دهد و دیگر جای نگرانی نیست.

وی در پاسخ به اینکه کشاله ران شخصی به خاطر استفاده از داروی اشتباه دچار ترک پوستی شده حالا چکار باید بکند؟ توضیح داد: اگر این ترک پوستی تازه ایجاد شده و حاد باشد، استفاده موضعی از روغن بادام شیرین و یا روغن زیتون می تواند در درمان آن موثر باشد.

متخصص طب سنتی ایرانی در پاسخ به فردی که اظهار کرد « مزاج شناسی من سودای زیاد تشخیص داده شده؛ تکرر ادرار داشته اما با وجود آزمایش، مثانه و کلیه سالم دارم؛ لاغر هستم و مشکلات نفخ و سنگینی معده دارم؛ 37 سال با 47 کیلو وزن داشته و به شدت از ازدواج متنفر از ازدواج هستم؛ رگ های دست و پا نیز بیرون زده و دست های لاغر دارم؛ برای پاکسازی راهنمایی کنید؛ بیان کرد: برای شما ورزش متعادل، خواب منظم و متعادل، استفاده از مواد غذایی که رطوبت مناسب دارند مانند شیر گرم که البته به خاطر نفخ با دارچین و زنجبیل استفاده کنید و همچنین شربت هایی مانند شربت خاکشیر و بالنگ که بهتر است با گلاب و زعفران مخلوط بشود و همچنین آب سیب، آب هویج و مغز بادام و کلاً مواد غذایی که نه سرد و نه گرم هستند و در طیف معتدل قرار می گیرند و رطوبت مناسب دارند بسیار مفید هستند؛ همچنین استفاده مواد غذایی مانند فالوده سیب و دمنوش هایی مانند گل گاوزبان و بهار نارنج کمک می کنند البته با توجه به اینکه نفخ شما مقاوم است شاید بهتر است به یکی از همکاران ما مراجعه کرده تا از نزدیک یکسری دارو تجویز شود.

عظیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای بیماری سرطان چه داروهایی توصیه می کنید؟ و همچنین چه داروی آرامبخشی خوب است؟ اظهار داشت: اولویت اول در درمان بیماران سرطانی، همان درمان های طب رایج و شیمی درمانی است و به هیچ عنوان نباید به تاخیر انداخته شوند و جایگزینی در طب سنتی برای بیماری سرطان نداریم اما در بیمارانی که در حال درمان هستند و عوارض بیماری مانند ضعف، خستگی و وضعیت شرایط روحی و افسردگی دارند، طب سنتی خیلی می تواند کمک کننده باشد و انواع دمنوش های آرامبخش مانند بهار نارنج، بابونه و گاوزبان می تواند کمک کند و برای کاهش عوارض حین شیمی درمانی مانند تهوع و یا مشکلات پوستی هم طب سنتی می تواند کمک کند اما جایگزین درمان های طب رایج نیست.

متخصص طب سنتی ایرانی در پاسخ به اینکه برای درمان زانو درد چه چیزی خوب است؟ خاطر نشان کرد: برحسب نوع علت زانو درد درمان متفاوت است و قاعدتاً نیاز به شرح حال کامل تر و معاینه داریم تا بتوانیم درمان را تجویز کنیم.

وی به فردی که پرسید «پدرم بالای 70 سال سن دارد و برونشیت خفیف داشته و بعضی شب ها اکسیژن استفاده می کند؛ دیابت دارد و تب و لرز و گلو درد ندارد اما چند شب است که می گوید لرز دارم؛ چه چیزی به او بدهیم تا خوب شود؟» پاسخ داد: صرف مایعات گرم، پرهیز از ادویه تند و ترشی ها، استفاده از مواد رقیق و گرم لعاب دار مانند انواع حریره های بادام و خیسانده ختمی و همچنین انواع سوپ رقیق سبزیجات به ایشان کمک می کند اما مرتب تب ایشان را چک کنید و در صورتی که شرایط ایشان رو به بدتر شدن بود و علائم تنگی نفس داشته و احساس کردید وضعیت ایشان بدتر می شود، حتماً به پزشک مراجعه کنند.

عظیمی در پاسخ فردی که پرسید "صبح ها از خواب بیدار می شوم و هنوز چیزی نخورده سرگیجه دارم؛ سابقه فشار خون داشته اما امروز گرفتم 10 بوده و سرم کمی گیج می شود و با مصرف قرص فایمیتیدین بهتر می شوم؛ علت چیست؟ گفت: علامتی که ذکر کردید یک علامت غیر اختصاصی است و سرگیجه شما می تواند در اثر علل مختلف از جمله بی خوابی شب گذشته، استرس، خستگی و بیماری های زمینه ای مانند بالا بودن چربی خون و فشار خون باشد البته اگر سرگیجه شما همراه با احساس عدم تعادل، یا صدای اضافه در گوش و یا درد در گوش است؛ می تواند علل مهم تری مانند درگیری های گوش یا سیستم عصبی مرکزی داشته باشد لذا در صورتی که مشکل شما ادامه پیدا کرد بهتر است با یک پزشک مشورت کنید.
پنجشنبه ۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب: 18469
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *