800
۰

زیرآب تلویزیون را بزن و سلطان سریال‌سازی باش!

یکی از تهیه کنندگانی که شهرت حرفه ای و رسانه ای خود را مدیون تلویزیون بوده و به عنوان پرکارترین تهیه کننده سیما از او یاد می شود، در اقدامی عجیب در رسانه تحت مالکیت و سردبیری خود، رسانه ملی را به بی مخاطبی متهم کرد.
زیرآب تلویزیون را بزن و سلطان سریال‌سازی باش!
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یکی از وظایف و رسالت های تلویزیون برای مخاطبان خود در حوزه سرگرمی، ساخت فیلم و سریال است که شبکه های مختلف سیما در این سال ها ساخت سریال را به عنوان یکی از استراتژی های مهم خود به حساب می آورند.
نکته ای که این وسط وجود دارد این است که در این سال ها حلقه ای بسته از یک سری تهیه کنندگانی که تعدادشان به انگشتان دو دست نمی رسد، اکثر این سریال ها را تولید کرده اند و دیگر مجالی برای تهیه کنندگان دیگر نمی دهند؛ به گفته بسیاری از کارشناسان رسانه، تلویزیون باید با عزمی جدی این حلقه بسته را شکسته تا جا برای حضور تهیه کنندگان جوان تر و خلاق تر باز شود.
به این بهانه روزنامه فرهیختگان چندی پیش در گزارشی به این موضوع اشاره کرده و با بررسی دهه اخیر تلویزیون در امر سریال سازی، به این حلقه بسته تهیه کنندگی پرداخته است.

در قسمتی از این گزارش آمده است: « حساب این حلقه بسته از پرکارها جدا است. پرکاری وقتی معنا پیدا می‌کند که شرایط برای همه تهیه‌کنندگان برابر باشد. طبق جدولی که در گزارش آمده، صدرنشین این فهرست، یک تهیه‌کننده جوان به‌نام محمدرضا شفیعی است که کارش را از سال 1383 آغاز کرده و در دهه اخیر و به‌جز فیلم‌های سینمایی یا تلویزیونی‌اش، 13 سریال برای تلویزیون تهیه کرده است. در این 13 اثر، سریال‌های پرطرفدار، موفق یا جذابی مانند «شیدایی»، «کیمیا» و «برادرجان» هم دیده می‌شوند و جالب است بدانید «کیمیا» 110 قسمت بوده و خودش به اندازه چهار پنج سریال کار برده است و این یعنی شفیعی درسال از یک کار بیشتر هم داشته و بدون استراحت برای مخاطبان تلویزیون کار کرده است. باید به او خدا قوت گفت که در این 10سال سه مدیر سازمان را دیده و مدیران مختلف در راس شبکه‌های یک تا سه را دیده و آنقدر انعطاف داشته که با همه آنها کار کرده و ظاهرا مشکلی هم نبوده است. »
شفیعی در حالی یکی از پرکارترین تهیه کنندگان تلویزیون به شمار می آید که در حوزه سینما نیز فعال است و علاوه بر تهیه کنندگی، صاحب امتیاز موسسه فرهنگی هنری وصف صبا است که خبرگزاری «صبا» ذیل این موسسه در حال فعالیت است.

اما جای تعجب دارد که محمدرضا شفیعی که شهرت حرفه ای و رسانه ای خود را مدیون تلویزیون است و به عنوان پرکارترین تهیه کننده سیما از او یاد می شود، اصطلاحا زیرآب همین تلویزیون و مخاطبان آن در خبرگزاری صبا که وی به عنوان مدیر مسئول و سردبیر آن فعالیت می کند، زده می شود.
این رسانه در مصاحبه فردی که کارشناس رسانه معرفی می شود، جدی ترین موضوع رسانه ملی یعنی مخاطب را هدف قرار می دهد و با تخریب تلویزیون سعی می کردند بی مخاطبی رسانه ملی را به خوانندگان القا کند.
امیر عبدالرضا سپنجی در این گفت و گو با «صبا» درباره مخاطبان تلویزیون در اظهارنظری عجیب می‌گوید: «صدا و سیما مخاطب خود را از دست داده است و اگر کسی هم هنوز تلویزیون می‌بیند بعضی از سریال‌ها را دنبال می‌‌کند و صدا وسیما به طور جدی باید یک بازنگری کلی در برنامه‌سازی داشته باشد.»
این اظهارنظر شاذ در حالی در خبرگزاری تحت مدیریت پرکارترین تهیه کننده تلویزیون منتشر می شود، که بر اساس آمار موجود، همچنان اقبال گسترده ای از طرف مخاطبان نسبت به رسانه ملی وجود دارد، حال آنکه ممکن است در دوره ای به دلیل برخی سریال های بی کیفیت چند ده قسمتی و رانتی، از میزان مخاطبان کاسته شود.
بنظر می رسد به دلیل بی جواب ماندن اینگونه اظهارات (که طی سال های گذشته نمونه های متعددی دارد) از سوی رسانه ملی و اعطا پروژه های میلیاردی به همین افراد، باعث شده که آنها نیز، اینگونه اظهارنظرها و حمله ها به رسانه ملی را نوعی راهکار برای عقد پروژه های جدید و دارای برآورد مالی گسترده تر قرار دهند.
بدون شک مدیران رسانه ملی هم در بروز چنین حملاتی به تلویزیون متهم هستند؛ عدم میدان دادن به دیگر تهیه کنندگان مطرح و گاها جوان، اعطا رانتی پروژه به برخی افراد و مواردی از این دست، در ادامه منجر به زیاده خواهی همان حلقه بسته ای می شود که امروز، با ابزارهای رسانه ای خود، رسانه ملی را متهم به بی مخاطبی می کنند.
حال باید دید آیا مسئولان تلویزیون رویه خود را در برابر چنین اظهارنظرهایی تغییر می دهند یا در جام جام قرار است بر همان پاشنه قدیم بچرخد؟
انتهای پیام/
چهارشنبه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۴۹
کد مطلب: 22485
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *