800
۰
به بهانه اکران رایگان سینمایی «منصور» در تلوبیون پلاس؛

رقابت بیهوده تلویزیون با VODها/ مرگ تدریجی یک رویا

رسانه ملی به جای استفاده از ظرفیت عظیم شبکه‌های تلویزیونی و مخاطب میلیونی خود که در این سال‌ها به دست آورده، در رقابتی بی سرانجام با پلتفرم‌ها، به فکر آپشن‌های جدید خود در اپلیکیشن تلوبیون پلاس است.
رقابت بیهوده تلویزیون با VODها/ مرگ تدریجی یک رویا
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سایت تلوبیون، که چند سالی است علاوه بر پخش زنده اینترنتی تلویزیون، به عنوان سایت و منبع آرشیوی شبکه های مختلف تلویزیون معرفی شده است و مدتی است که در رقابت با سایر پلتفرم های VOD، از نسخه تلوبیون پلاس خود رونمایی کرده و با همان فرمت پلتفرم ها، سعی کرده آرشیوی از سریال ها و فیلم های ایرانی و خارجی در قالب یک اپلیکیشن موبایلی در دسترس مخاطبان رسانه و سرگرمی قرار دهد؛ با این تفاوت که برخلاف سایر پلتفرم ها، برای دیدن فیلم و سریال های تلوبیون پلاس نیازی به پرداخت شارژ نیست و به صورت رایگان و داشتن اینترنت می توان از محتوای رسانه ای این اپلیکیشن دیدن کرد. آپشنی که سایر پلتفرم ها نیز در شروع کار خود از آن برای جذب مخاطب استفاده می کردند.
حالا در اقدامی قابل تامل، پس از اتمام چرخه اکران برخی فیلم های سینمایی، این اپلیکیشن شروع به پخش این فیلم ها به صورت رایگان می کند تا اصطلاحا آپشن متفاوت خود را نسبت به سایر پلتفرم ها رو کرده باشد و در آخرین نمونه این کار و همزمان با تولد حضرت علی(ع) و روز مرد، فیلم سینمایی «منصور» وارد تماشای رایگان این اپلیکیشن شده است.
فیلم سینمایی «منصور» نخستین تجربه کارگردانی سیاوش سرمدی و به تهیه کنندگی جلیل شعبانی، محصول سازمان هنری رسانه ای اوج است که در جشنواره 39 فیلم فجر برای نخستین بار به نمایش در آمد و توانست در دو بخش بهترین کارگردانی فیلم اولی و بهترین جلوه های ویژه بصری دیده شده و نامزد سیمرغ شود.

این فیلم در آبان ماه امسال راهی پرده سینماهای کشور شد و با فروش بیش از سه میلیارد تومان در گیشه و آن هم شرایط کرونایی، در مقایسه با ژانر، موضوع و جنس پرداخت خود، فروش به نسبت خوبی را تجربه کرد.
اما سوژه اصلی این گزارش، به رقابت نامفهوم تلویزیون با پلتفرم ها اختصاص دارد؛ رقابتی که احتمالا از ترس تلویزیون در ریزش مخاطبان خود در این بازی رسانه ای نشات می گیرد.
دو سه سالی است که دعوای مدیریتی ارشاد و تلویزیون بر سر متولی و مسئول نظارت بر تولید و محتوای VOD ها به یکی از سوژه های دائمی رسانه ها تبدیل شده است. وزارت ارشاد که پیش از این مجادله، متولی دادن مجوز و نظارت بر تولید محتوای رسانه ای پلتفرم ها بود، با این فرض که بر اساس قانون اساسی، تلویزیون و رسانه ملی متولی اصلی این کار است، بازی متولی گری را به مدیران تلویزیون واگذار کرده و برای این کار، مجموعه ای به نام «ساترا» تشکیل شد تا از اعطای مجوز تا نظارت بر تولید محتوای پلتفرم ها را برعهده گیرد.
بدون شک همین پلتفرم ها که تا چند سال گذشته، فقط منبعی برای پخش سریال ها، فیلم ها و انیمیشن های ایرانی و خارجی بودند، حالا با افزایش مخاطبان خود در سال های اخیر و درآمدی که در این سال ها به دست آورده اند، هر کدام به صورت اختصاصی شروع به تولید سریال کرده تا مخاطبان خاص خود را داشته باشند و به دلیل عدم محدودیت های تلویزیون در مسائلی مانند برخی محتواها نظیر خشونت، وحشت، پوشش و حجاب، توانسته اند مخاطبان بیشتری گاها نسبت به تلویزیون جذب کنند و همین باعث شد تا برخی مدیران رسانه ملی به دلیل این احساس خطر و در رقابت با پلتفرم ها، اپلیکیشن تلوبیون پلاس را وارد این بازی کنند.

رسانه ملی در این سال ها به دلیل عدم رقابت حرفه ای خود با مجموعه ای دیگر و به عنوان تنها مدیوم رسانه ای کشور، با ظرفیتی عظیم که در بی کیفیت ترین برنامه خود، لااقل چند میلیون بیننده در سرتاسر کشور دارد، به گواه برخی کارشناسان این حوزه، در به روز کردن این ظرفیت ها دچار ضعف های مدیریتی بوده و همین باعث شده تا مخاطبان عمدتا جوان و نوجوان خود را از دست بدهد.
رسانه ملی اعم از تلویزیون و رادیو سال هاست که ردپای خود را در بین خانواده های ایرانی محکم کرده و توانسته اعتماد میلیون ها ایرانی را یدک بکشد؛ البته باید این نکته همواره به یاد مدیران این رسانه باشد که اعتماد آپشنی دوطرفه است و مخاطب هیچ قول و قرار دائمی برای پایبندی همیشگی خود به رسانه ملی با کسی امضا نکرده و درصورت کاهش کیفیت برنامه های این رسانه، آلترناتیوهای فراوانی در دسترس او وجود دارد. 
رشد فزاینده فضای مجازی و عقب ماندن تلویزیون از اطلاعات مخاطب، حضور پلتفرم ها و VODها و آپشن های متفاوت و جذابی که برای مخاطب داشتند، کرونا و آسیبی که به تولید در برنامه های مختلف تلویزیونی منجر شد، کاهش کیفیت سریال های تلویزیونی و کوچ برخی کارگردان ها و بازیگران این حوزه به سمت تولید در پلتفرم ها همه از عواملی است که به تکمیل پازل این رقابت کمک شایانی کرده است.
مدیران رسانه ملی به جای استفاده از این ظرفیت عظیم تلویزیون در اعتماد مخاطبی که سال ها همپای او آمده و تلاش برای بالا بردن کیفیت همه جانبه اخبار تا برنامه ها و فیلم و سریال های خود، در یک ساده اندیشی شروع به رقابت در فضایی دیگر دارد تا اصطلاحا قافیه را به رقیب تازه وارد نبازد. تلویزیونی که می تواند با استفاده از همه ظرفیت های تبلیغی، رسانه ای خود فیلم «منصور» را در همان ایام روز مرد به نمایش بگذارد، ترجیح می دهد تا وارد بازی رسانه ای خود با پلتفرم ها شود و به عنوان برگ برنده خود، خبر از اکران رایگان این فیلم در اپلیکیشن تازه تاسیس خود دهد.
انتهای پیام/
شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب: 24817
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *