800
۰
در مراسم معارفه رابطین دفاتر تقریب مذاهب مطرح شد؛

تکفیرگرایی حاصل خارج شدن جامعه اسلامی از دایره عقل و اخلاق

مراسم معارفه رابطین دفاتر تقریب مذاهب دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش و سراوان با حضور جمعی از مسئولین برگزار شد.
تکفیرگرایی حاصل خارج شدن جامعه اسلامی از دایره عقل و اخلاق
به گزارش شستون؛ مراسم معارفه رابطین دفاتر تقریب واحد خاش و سراوان در واحد خاش با حضور دکتر نخی،  دکتر داوری، امام جمعه خاش حاج آقای دهقان، علمای اهل سنت، فرماندار شهرستان خاش، مسئولین اداری خاش، تعدادی از اعضای هیات علمی واحد های سراوان و زاهدان و اعضای هیأت علمی واحد خاش برگزار شد.

در این مراسم بهناز شهنوازی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش و  عزیزالله نصرت معاونت توسعه نیروی انسانی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان به عنوان رابطین دفاتر تقریب مذاهب در خاش ‌و سراوان معرفی شدند.

همچنین در حاشیه این مراسم، کارگاه «اختلاف؛ پیشرفت جامعه یا سقوط در ورطه تفرقه» توسط محمد نخی رئيس اداره دوره هاي آموزشي مجمع جهاني تقريب مذاهب اسلامي در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش با حضور حجت الاسلام و المسلمین دهقان امام جمعه خاش، فرماندار شهرستان، علما، روحانیون، اعضای هیات علمی دانشگاه آزاد واحد خاش، سراوان، زاهدان و جمعی از مسئولین برگزار شد.

محمد نخی گفت: اگر بخواهیم شاخصه اصلی برای دین اسلام بیان کنیم عقلانیت و اخلاق اساسی ترین آنها می باشند.

وی افزود: تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی دارای فراز و فرودهای بسیاری است که نقطه اوج آن در فاصله قرن های سوم تا پنجم هجری است که شاهد تسامح و تساهل میان پیروان مذاهب اسلامی و دانشمندان مسلمان در این دوره هستیم. 

به گفته این مقام مسئول اختلاف اساس خلقت خداوند است و اختلاف باعث پیشرفت و تعالی جامعه می‌شود و آنچه که مذموم است تفرقه می باشد نه اختلاف.

نخی خاطر نشان کرد: جامعه اسلامی از زمانیکه از دایره عقل و اخلاق خارج شد گرفتار پدیده تکفیرگرایی گشت و همین تکفیر باعث شد که چهره ای خشن و مشوش از اسلام به جهانیان عرضه گردد. 

کارگاه «بایسته های اخلاقی در فرهنگ تقریب» توسط دکتر مسیب داوری مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر گروه تخصصی مهدویت دانشگاه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خاش نیز برگزار شد که وی در این کارگاه گفت: اساتید تقریبی و مسئولان دفاتر تقریب مذاهب اسلامی نباید خود را محدود به دانشگاه ها کنند بلکه با دستگاههای مختلف می بایست ارتباط بگیرند و با طرح ایده های خود به کاهش یا حل مسایل بپردازند.

وی ادامه داد: دانشگاه هایی که در این خصوص با جامعه ارتباط نداشته باشند در واقع دانشگاههای فعال در امور مذهبی و قومی به حساب نمی آیند.

مشاور مرکز حوزه ریاست دانشگاه آزاد اسلامی و دبیر گروه تخصصی مهدویت دانشگاه خاطر نشان کرد: تقریب باید گفتمان غالب در بین اساتید و دانشجویان باشد. در جوامعی که تنوع مذهبی وجود دارد دانشگاهها و اساتید می بایست کارهای تحقیقاتی و پژوهشی را به سمت تقریب مذاهب سوق دهند.

داوری بیان کرد: بیش از یک‌ میلیارد مسلمان در دنیا وجود دارد ولی هماهنگ نیستند. این ضعف بیشتر به این جهت است که مسلمانان یا مذاهب مختلف شناخت درست و کافی از یکدیگر ندارند.

وی با بیان اینکه انتقاد پذیری و دوری از لجاجت و خودمحوری و خود بزرگ بینی از مشکلات تقریب است که باید به آنها توجه شود، تصریح کرد: گفتگوی میدانی دوستانه، جشن های مناسبتی تلفیقی، شب شعر و نشت های ادبی، کرسی های آزاداندیشی و این قبیل موارد برای تقویت تقریب مذاهب باید صورت گیرد.

انتهای خبر/
چهارشنبه ۱۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۸:۰۰
کد مطلب: 26072
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *