800
۰
در سایه حیات انقلاب اسلامی رخ داد؛

رشد ۲۸۰ درصدی ایجاد تاسیسات آب روستایی در سیستان و بلوچستان

عملکرد حوزه آبرسانی در سال‌های پس از انقلاب اسلامی نشان می‌دهد که به برکت انقلاب و خدمات شایسته نظام در سیستان و بلوچستان، ایجاد تاسیسات آبرسانی روستایی در این استان با رشد ۲۸۰ درصدی روبه‌رو است.
رشد ۲۸۰ درصدی ایجاد تاسیسات آب روستایی در سیستان و بلوچستان
به گزارش پایگاه خبری شستون؛ به نقل از عصرهامون، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در طول بیش از چهار دهه حیات پربرکت خود و مسیر بالندگی ملت ایران در بخش‌های مختلف رشد چشمگیری داشته که توسعه صنعت آب و فاضلاب یکی از شاخه های پربار آن است.

علیرضا قاسمی، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب سیستان و بلوچستان در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه پس از استقرار جمهوری اسلامی ایران در شهرها و بیش‌تر روستاها آب آشامیدنی با به‌روزترین استانداردهای روز جهانی و با استفاده از تأسیسات و تصفیه‌خانه‌های به‌روز توزیع می‌شود، گفت: انقلاب اسلامی یک نقطه عطف محسوب می‌شود که تاریخ را به ۲ قسمت کاملا متفاوتِ پیش و بعد انقلاب تقسیم می‌کند.

وی افزود: حوزه آبرسانی روستایی در سیستان و بلوچستان در سال‌های پس از انقلاب اسلامی به رغم گستردگی این استان، روستازایی، پراکندگی جمعیت، فقر منابع آبی و در پی این چالش‌ها که هزینه هنگفت خدمات‌رسانی نیز به آن اضافه می‌شود، رشد چشمگیری داشته است.

به گفته وی؛ تا ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران، تنها ۷ درصد روستاهای سیستان و بلوچستان دارای تأسیسات آب 
 
آشامیدنی بودند، اما در حال حاضر، با یک جهش ۱۰ برابری، این رقم به ۷۲.۲ درصد رسیده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بیان کرد: به منظور افزایش سطح بهره‌مندی جمعیت روستایی از نعمت آب شرب طرح‌ها و پروژه‌های مهمی براساس مطالعات مدون در قالب مجتمع های آبرسانی روستایی و یا به صورت تک روستایی اجرا شده است.

به گفته وی؛ در دولت سیزدهم نیز به برکت نگاه ویژه نظام و دولت در راستای ارتقای سطح بهره‌مندی از آب شرب روستاییان، طرح عظیم  جهاد آبرسانی به اجرا درآمد، که در این راستا برنامه‌ریزی شده است شاخص آبرسانی در سطح روستاهای استان  به بیش از ۹۰ درصد ارتقا یابد.
 
در ابتدا تنها ۱۱۹ روستا دارای تأسیسات آب آشامیدنی بودند

قاسمی با بیان اینکه تا ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران تنها ۱۱۹ روستا دارای تأسیسات آب آشامیدنی بودند و از منابع محلی، چاه و قنات تأمین آب می‌شدند، افزود: این آمار حالا به ۳ هزار و ۱۴۹ روستا رسیده است؛ که بیشتر روستاها براساس منابع تامین اب پایدار و با توجه به شرایط محیطی در قالب مجتمع‌های روستایی آبرسانی شده‌اند.

وی اضافه کرد: از شروع به کار دولت سیزدهم تاکنون، ۱۴۹ روستا آبرسانی یا رفع تنش آبی شده است و این عدد تا پایان سال به ۲۵۰ روستا می‌رسد.

رئیس شورای انسجام‌بخشی شرکت‌های تابعه وزارت نیرو در استان سیستان‌و‌بلوچستان، جمعیت روستایی بهره‌مند از آب شرب سالم و پایدار را بالغ بر یک میلیون و صد و هفتاد هزار نفر اعلام و اذعان کرد: 
 
تا ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران فقط ۳۵ هزار و ۷۰۰ نفر از جمعیت روستایی از آب شرب بهره‌مند بودند.

به گفته قاسمی، در حالی طول خطوط انتقال آب و شبکه‌های توزیع اجرا شده تا پیش از انقلاب اسلامی ۵۹۵ کیلومتر بوده، که این آمار  امروز به بیش از ۱۷ هزار کیلومتر رسیده و این خطوط توسط شرکت بهره‌برداری و نگهداری می‌شود که این عدد با اجرای طرح جهاد آبرسانی به بیش از ۲۳ هزار کیلومتر خواهد رسید.
 
شبکه جمع‌آوری فاضلاب در سیستان و بلوچستان چگونه است؟

وی در خصوص ارائه خدمات آب و فاضلاب  در سطح ۵۶ شهر سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: ۵۵ شهر با شاخص بهره‌مندی ۹۷.۲ درصد دارای تأسیسات آب شرب هستند و بیش از ۵ هزار و ۸۸۹ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع در سطح این شهرها کار شده است و طرح‌های مهمی از جمله آبرسانی به چابهار، کنارک، خاش و طرح‌های تامین آب اضطراری زاهدان، سراوان و تعدادی دیگر از شهرهای دارای تنش آبی در دستور کار قرار دارد.

این مقام مسئول عنوان کرد: به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی شبکه جمع‌آوری فاضلاب برای ۴ شهر استان اجرا و در حال توسعه است و در مجموع ۶ طرح اجرای شبکه جمع‌آوری فاضلاب در استان فعال است.
يکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۳۴
کد مطلب: 26086
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *