800
۰
رئیس امور عشایری سراوان مطرح کرد:

درآمدزایی برای عشایر با ایجاد کمپ گردشگری در منطقه عشایری نگاران

رئیس امور عشایری سراوان گفت: دره نگاران ظرفیت بی به دلیل در مناطق عشایری شهرستان سراوان است که می‌تواند با ایجاد کمپ گردشگری و بومی گردی کمک شایانی به اقتصاد خانوارهای آن منطقه داشته باشد.
درآمدزایی برای عشایر با ایجاد کمپ گردشگری در منطقه عشایری نگاران
به گزارش پایگاه خبری شستون؛ جلسه تبیین اهداف و برنامه‌های امور عشایری و کمیته امداد امام خمینی (ره) با حضور رئیس امور عشایری شهرستان، رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) و جمعی از عشایر، ریش‌سفیدان و فروشندگان جامعه عشایری در اداره امور عشایری شهرستان برگزار شد.

سلمان قدوسی رئیس اداره امور عشایری شهرستان سراوان ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین جلسه، گفت: نقطه‌به‌نقطه مناطق عشایری شهرستان دارای پتانسیل و ظرفیت‌های ویژه‌ای است که بهره‌برداری و استفاده از این ظرفیت‌ها می‌تواند اقتصاد خانوارهای عشایری را دگرگون سازد.

وی افزود: سنگ‌نگاره‌های منطقه عشایری نگاران بزرگ‌ترین نگارخانه سنگ‌نوشته ایران است و قدمتی ۱۰ هزارساله دارد و موردتوجه گردشگران مختلف در طول سال است؛ ظرفیت بی‌بدیلی است که با ایجاد کمپ های گردشگری و بوم‌گردی‌های سنتی در این منطقه، پخت غذاهای محلی، فروش تولیدات عشایری و صنایع‌دستی به گردشگران می‌تواند در اقتصاد عشایر و افزایش درآمد آنها بسیار مؤثر باشد.

رئیس اداره امور عشایری سراوان با اشاره به مناطق عشایری حوزه کوه سفید، ادامه داد: سنگ گرانیت این منطقه مرغوب‌ترین معادن سنگ گرانیت را دارد که بهره‌برداری از آن می‌تواند کمک شایانی به اشتغال پایدار عشایر آن منطقه داشته باشد.

قدوسی خاطرنشان کرد: جمع‌آوری و بسته‌بندی گیاهان دارویی و تولید آنها، تولید صنایع‌دستی و اجرای طرح‌های مربوط به زنجیره تولید گوشت قرمز می‌تواند عشایر را از حالت تک‌محصولی خارج و به افزایش درآمد آنها منجر شود.

وی گفت: با ابلاغ تسهیلات بند ب تبصره ۱۶ عشایر می‌توانند به ادارات جهاد کشاورزی، کمیته امداد و بهزیستی مراجعه و در زمینه طرح‌های موردنظر این تسهیلات را دریافت نمایند.
قدوسی با بیان اینکه عشایر باید نسبت به مشخصات هویتی و شناسنامه‌ای خود حساس باشند و آن را در اختیار دیگران قرار ندهند، خاطرنشان کرد: همه ما باید عامل به قانون بوده و از در اختیار گذاشتن کارت‌بانکی، سیم کارتی که به اسم خود، خانواده و نزدیکانمان است به افراد غیر به‌خصوص اتباع بیگانه خودداری کنیم؛ زیرا انجام این کار از مصادیق جرم است و چنانچه هرگونه سوءاستفاده از آن صورت گیرد شخص صاحب‌کارت و سیم‌کارت باید در محاکم قضایی پاسخگو باشد.
وی اذعان کرد: به دلیل پراکندگی و دورافتادگی مناطق عشایری از مرکز شهرستان و عدم اطلاع‌رسانی به‌موقع افراد فوتی فروشندگان عشایری باید نسبت به اعلام فوتی‌های مناطق تحت پوشش خود به اداره ثبت‌احوال و اداره امور عشایری اقدام نمایند.

شهرام رئیسی رئیس کمیته امداد شهرستان سراوان ضمن ارائه توضیحات کامل از خدمات این نهاد به مددجویان، گفت: با عنایت به تفاهم‌نامه مشترک وزارت نیرو و کمیته امداد جهت توانمندسازی اقشار کم‌برخوردار از طریق ایجاد نیروگاه‌های خورشیدی، کلیه افراد ساکن در مناطق و روستاهای عشایری دارای برق می‌توانند با ایجاد این نیروگاه‌های کوچک خورشیدی به درآمد پایداری دست یابند؛ زیرا برق تولید شده از این طریق به مدت ۲۰ سال طی یک قرارداد توسط وزارت نیرو از مجری طرح خریداری می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: عشایر و مددجویان عشایری می‌توانند با مراجعه به کمیته امداد حضرت امام (ره) از تسهیلات دامداری، خرید دام و راه‌اندازی کسب‌وکارهای خانگی استفاده کنند.
انتهای خبر/
چهارشنبه ۱۸ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۳۸
کد مطلب: 26693
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *