800
۰
بی‌پناهی در شب‌های سرد زمستان؛

گرم‌خانه پناهگاه امن بی‌خانمان‌ها در شب‌های سرد زمستان است

با تشدید فصل سرما و ضرورت تأمین سرپناه برای افرادی که به هر دلیل ناچار به کارتن‌خوابی هستند و احداث گرم‌خانه‌ها به‌عنوان سرپناهی مناسب برای این شهروندان در معرض آسیب است.
گرم‌خانه پناهگاه امن بی‌خانمان‌ها در شب‌های سرد زمستان است
به گزارش پایگاه خبری شستون به نقل از اوشیدا،  ازآنجاکه کارتن‌خوابی و اعتیاد زاییده عواملی همچون بیکاری، مشکلات اقتصادی، خشکسالی، افزایش مهاجرت و تعداد معتادان است، در سال‌های اخیر همواره شاهد خواب شبانه این افراد در جای‌جای شهرستان زابل به‌خصوص پارک‌ها، گورستان‌ها و سایه‌بان دیوارهای منازل و ادارات بودیم.

 افرادی که کارشان زباله‌گردی و فروختن آن‌ها است و گاهی غذایشان را در همان زباله جست‌وجو می‌کنند و عادت دارند به اینکه نادیده و از جامعه طرد شوند و خیلی سریع در دام اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی گرفتار می‌شوند.

 در این روزهای سرد، افرادی در سطح شهر هستند که در سرمای استخوان‌سوز زمستان به دنبال مکانی گرم می‌گردند تا بتوانند این فصل سرد را سپری کنند، به همین علت مسئولان هر شهر وظیفه دارند تا مکانی را برای این افراد راه‌اندازی کرده و امکانات آن را فراهم کنند.

بی‌خانمانی یعنی تنها سقف بالای سرشان آسمان است و افرادی هستند بدون سرپناه و بی‌کس که فرششان کف زمین است و بالششان سنگ و لحافشان کارتن‌های سرد و بی‌روح کف جاده است، پتو، لباس‌های کهنه، فلزات و اشیای زواردررفته و غیرقابل‌استفاده و وسایل دودودم تنها دارایی تعدادی از آنهاست. برخی هم آلونکی برای خود ساخته‌اند تا کسی مزاحم کارشان نشود و فقط خودی‌ها را به داخل اتاقشان راه می‌دهند.

اینها کسانی هستند که معمولاً بدون حال و آینده هستند و زندگی روی چندان خوشی به آن‌ها نشان نداده و خانواده‌ای که رهایشان کرده و جایی برای ماندن ندارند معمولاً آن‌ها را هرروزه در سطح معابر شهری و کوچه و خیابان‌ها با لباس‌های کهنه و پاره شاهد هستیم.

 این معضل که منجر به برهم‌زدن چهره شهر شده نیاز به ایجاد و احداث گرم‌خانه را بیش از بیش ضرورت دارد تا مدیریت شهری با ایجاد گرم‌خانه‌ای مجهز، حس اعتماد را در کارتن‌خواب‌ها برای بهره‌مندی از این جان‌پناه امن ایجاد کند.

 گروه دیگر از کارتن‌خواب‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. طبق آخرین آمار ۵ هزار نفر از ۱۵ هزار نفر کارتن‌خواب کشور که البته این آمار با تأکید بر پایتخت است و شاید اگر شیوع‌شناسی دقیقی صورت گیرد، در کل کشور آمار بیشتر از این تعداد است را زنان تشکیل می‌دهند.

 در واقع گرم‌خانه می‌تواند در شب‌های سرد سال با ارائه خدماتی همچون جای گرم برای خوابیدن، غذا و خدمات بهداشتی و درمانی از آنان حمایت کند و شاید بتوان گفت گرم‌خانه، پناهگاهی برای افراد بی‌خانمان است که در شب‌های سرد زمستان به این مکان پناه آورده و شب‌های زمستانی خود را در این مکان سپری می‌کنند.
به‌هرحال توجه به قشری که بی‌سرپناه است و یا دچار معضل اعتیاد است ساماندهی کارتن‌خواب‌ها اقدامی بسیار پسندیده و ضروری است که در صورت بازپروری معتادان می‌توان افراد سالمی را تحویل جامعه داد و کنترل هزینه را نیز در حوزه سلامت شاهد بود.

گرم‌خانه شهرداری زابل تا پایان بهمن‌ماه به بهره‌برداری می‌رسد

 محمد پودینه شهردار زابل در گفتگو با خبرنگار اوشیدا بیان کرد: یکی از آسیب‌های اجتماعی منطقه مسئله اعتیاد است و باید برای ساماندهی این افراد فضایی فراهم می‌شد به همین دلیل گرم‌خانه و مدد سرای شهرداری زابل مجموعه‌ای در سه سوله مجزا طراحی شده و زیربنای آن ۶۰۰ مترمربع که ظرفیت آن بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ نفر است که با اعتباری بالغ بر ۶ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسد.

 وی افزود: گرم‌خانه در حال اتمام است و در حال حاضر هم در شب‌های سرد زمستان از آن استفاده می‌شود و تجهیزات آن با مساعدت استاندار محترم سیستان و بلوچستان و با پیگیری فرماندار زابل بخش عمده‌ای از آن تجهیز شده که به‌منظور ساماندهی و توانمندسازی معتادان متجاهر آماده بهره‌برداری است و تا پایان بهمن‌ماه امیدوار هستیم به بهره‌برداری برسد.

 شهردار زابل تأکید کرد: این گرم‌خانه در دو بخش هم برای افراد بی‌سرپناه و هم بخشی به‌عنوان کمپ ترک اعتیاد جهت درمان و آموزش بانوان که در اختیار سازمان‌هایی که خدمات‌رسانی انجام می‌دهند طی قرارداد قرار می‌گیرد که علاوه بر این، آثار مثبت روانی جمع‌آوری معتادان از سطح شهر و ساماندهی معتادان در کاهش آمار سرقت‌ها و در زیبایی چهره شهر مؤثر است.

انتهای خبر/
يکشنبه ۸ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۱۳:۰۹
کد مطلب: 27204
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *