800
۰
سلسله گزارشات شستون از مشکلات سراوان(۲)؛

وجود ۱۳ پهنه معدنی در بیکارترین شهر کشور/ ۷۰۰ فرصت شغلی توسط اتباع بیگانه در سراوان اشغال شده است

شهرستان‌ مرزی سراوان که بنا به گفته فرماندار این منطقه بالاترین آمار بیکاری در کشور را دارد، دارای ۱۳ پهنه معدنی است که می توان با بهره برداری از این معادن، زمینه‌اشتغال بسیاری از افراد‌جویای کار را فراهم کرد.
وجود ۱۳ پهنه معدنی در بیکارترین شهر کشور/ ۷۰۰ فرصت شغلی توسط اتباع بیگانه در سراوان اشغال شده است
به گزارش شستون، محمد باسط درازهی‌ نماینده مردم شهرستان های سراوان، سیب و سوران و مهرستان در مجلس شورای اسلامی‌ با اشاره به اینکه بیش از ۱۳ پهنه معدنی در حوزه سه شهرستان وجود دارد، اشتغال را مهم ترین مطالبه مردم برشمرد که با استخراج از معادن و اخذ مجوز بازارچه مرزی از وزارت کشور، و در صورت مهیا سازی زیر ساخت ها از سوی کشور پاکستان در آن سوی مرز با انجام تردد انسان و واردات و صادرات زمینه اشتغال بسیاری از افراد جویای کار فراهم می شود.
مهدی کرباسیان رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران(ایمیدرو) در جشنواره هامین که به‌شکرانه برداشت خرما در قلعه سب سیب و سوران که در اواخر شهریور ماه سال جاری برگزار شد، در جمع مردم این منطقه گفته سیستان و بلوچستان به واسطه برخورداری از ظرفیت‌های بکر معدنی یکی از اولویت‌های برتر دولت در بخش اکتشاف است.

وجود 143 پهنه معدنی در سیستان و بلوچستان
وی با بیان اینکه 15 هزار کیلومترمربع اکتشاف پهنه‌های معدنی از سال 93 به بعد انجام شده و قرارداد ژئوفیزیک هوایی در وسعت 10 هزار کیلومتر برای استان سیستان و بلوچستان بسته شده است، گفته سیستان و بلوچستان دارای معادن طلا، مس، کرومیت، نیکل و‌سنگ آهن است.
رئیس سازمان ایمیدرو کشور سراوان را از جمله مناطقی معرفی کرد که معادن بسیاری خوبی را دارد که این سازمان‌ با کمک بخش خصوصی می‌تواند بستر مناسبی برای اکتشاف پهنه‌های معدنی در راه‌اندازی کارخانجات فرآوری مواد معدنی فراهم کند.
در یک معدن به طور متوسط برای 50 نفر به طور مستقیم و غیر مستقیم اشتغال زایی می شود که می تواند پایه اصلی معادن بر مبنای صادرات باشد.
معادن شهرستان سراوان به علت عدم وجود راه مناسب ارتباطی، مشکلات مردمی موجود در منطقه، خارج بودن از محدوده شبکه برق و نبود زیرساخت ها و واحد های سنگ بومی در سطح شهرستان هنوز سازماندهی و به بهره برداری نرسیده اند.
در استان سیستان و بلوچستان 143 پهنه امید بخش معدنی شناسایی شده است که این استان یک سوم معادن کل کشور را به‌خود اختصاص داده است و اگر در این زمینه فقط سه پهنه معدنی در حوزه انتخابیه سراوان اکتشاف و به بهره برداری برسند مشکلات معیشتی و  اشتغال بسیاری از افراد جویای کار فراهم شده و جوانان از شغل های کاذب به دور خواهند ماند.


سراوان رکوردار بالاترین آمار بیکاری در کشور
اردکانیان وزیر نیروی کابیه دوازدهم، در یازدهم آذرماه سال جاری در شورای اداری شهرستان های سراوان، سیب و سوران و مهرستان توسعه نیروی انسانی را یکی از اصلی ترین ظرفیت های منطقه سراوان دانسته و با توجه به اینکه 80 درصد دانشجویان مجتمع آموزش عالی سراوان بومی هستند، گفته:  همه مسئولین  فصل مشترک خود را معطوف به دانشگاه کرده اند.
وزیر نیرو با بیان اینکه وجود دانشجوی بومی در سراوان اصلی ترین راه تضمین توسعه پایدار در منطقه است،  آموزش، معدن، و راه اندازی پایانه رسمی در سراوان را از ظرفیت های خوبی برای این شهرستان بیان کرده است.
همچنین درویش نارویی فرماندار شهرستان سراوان در این جلسه با بیان اینکه قریب به 400 هزار نفر در منطقه سراوان بزرگ سکونت دارند و یک پنجم جمعیت استان سیستان و بلوچستان را تشکیل می دهند، گفته بالاترین نرخ بیکاری در کشور مربوط به شهرستان سراوان است.

ریشه یابی روی آوردن مردم به قاچاق
مولوی سید عبدالصمد ساداتی امام جمعه اهل سنت سراوان در خطبه های نماز جمعه ۳ آذرماه سال جاری با بیان اینکه فراهم نکردن فرصت های شغلی و عدم ساماندهی مرز، زندگی و امرار معاش مردم را با مشکل مواجه کرده و از عوامل پدیده قاچاق است، به ایجاد راه های اشتغال سالم توسط دولتمردان برای امرار معاش هزاران افراد بیکار در مناطق مرزنشین و محروم تاکید کرد.
وی به ریشه یابی پدیده قاچاق از جمله‌مواد مخدر و دیگر شغل های کاذب و پر خطر که آمار سوء آن، جامعه را به تباهی می کشاند توصیه کرده و گفته مبارزه با معلول بدون در نظر گرفتن علت نه تنها این پدیده را از بین نمی‌برد بلکه عواقب سوء آن را افزایش می دهد.

امام جمعه اهل سنت شهرستان سراوان نبود تجارت سالم و عدم سازماندهی مرز توسط دولتمران برای امرار معاش هزاران افراد بیکار را فرصتی برای افراد سودجو دانسته که خارج از محدوده شرع و قانون بر سرمایه خود می افزایند که آمار خانواده های زیر خط فقر بیشتر می‌شود.
 مولوی ساداتی گفته نبود امکانات سالم و عدم ایجاد فرصت های شغلی در مناطق محروم و مرزنشین از جمله سیستان و بلوچستان، هر روز به تعداد بیکاران می افزاید و زندگی و امرار معاش آنان را با مشکل مواجه کرده است.

نارویی فرماندار سراوان در همایش گرامیداشت روز کارگر که در ۱۲ اردیبهشت سال جاری در سراوان برگزار شده بود با اشاره به نقش کارگران سختکوش در جامعه، یکی از عوامل چهارگانه تولید را منابع انسانی دانسته که افرادی که در این عرصه فعالیت دارند موجب رونق تولید، رشد و توسعه اقتصادی کشور می شوند.
وی با بیان اینکه کارگران پیشانی عرصه تولید و ترقی اقتصاد کشور هستند، گفته اگر نقش کارگران در فضای کسب و کار و تولید کمرنگ شود، نظام اقتصادی جامعه دچار اختلال  و با چالش جدی روبه رو می شود چرا که کارگران نقش ارزشمندی در حوزه اقتصادی کشور را دارا هستند.
فرماندار سراوان معتقد است اگر زمانیکه نیازمندان جامعه توانمند شوند، قطعا منشأ تولید، رونق اقتصادی و جذب نیروهای بیکار جامعه خواهند شد که اگر این نگاه توسط وزرات کار، تعاون و رفاه اجتماعی که متولی امر کار و تولید در جامعه است و بخشی از وظایف اقتصادی کشور را برعهده دارد، دنبال شود شاهد تحول و شکوفایی خواهیم بود.
وی با اشاره به آمار بیکاری در جامعه، گفته بیش از 700 شغل در شهرستان توسط اتباع بیگانه اشغال شده است که اگر این افراد جمع آوری شوند موجب پدیدار شدن خلاء در شهرستان می شود.

انتهای پیام/ الف.د
پنجشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۸:۲۴
کد مطلب: 9648
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *