800
۰

دومین هشدار مرد تنهای الیزه

واقعیت امر این است که اولاند بیش از آنکه نگران تحولات جاری در اروپا باشد، نگران تحولات جاری در کشور خود است.
gnfrnf
gnfrnf
به گزارش شستون، رئیس جمهور فرانسه اخیرا درخصوص به قدرت رسیدن جریان راست افراطی در اروپا هشدار داده است. وی در سخنانش از تعبیر" انفجار اروپا" استفاده کرده است. فرانسوا اولاند در گفت و گو با زوددویچه در این خصوص می گوید:
"آنچه در اروپا بیش از همه ما را نگران می کند بازگشت خودپرستی های ملی است. هر کشوری تنها منافع مستقیم خود را دنبال می کند؛ در این شرایط هیچ کس راضی نیست و اروپا شکست می خورد. بدون یک روحیه اروپایی جدید این اتحادیه تضعیف و زود یا دیر نابود می شود...."
این اظهارات اولاند در حالی مطرح می شود که وی حدود سه  سال قبل و در اظهاراتی جنجالی، نسبت به خطر محو اروپای واحد از روی نقشه جغرافیایی جهان هشدار داده بود. با این حال، در آن زمان راست گرایان افراطی به مانند امروز موجودیت اروپای واحد را تهدید نمی کردند.
از این رو هشدار اخیر اولاند در خصوص انفجار اتحادیه اروپا، دومین هشدار صریح وی در این خصوص  محسوب می شود. با این حال سوال اصلی اینجاست که دلیل مخابره هشدار اولاند در این شرایط خاص چیست؟به راستی رئیس جمهور فرانسه نسبت به چه چیزی نگران است ؟
واقعیت امر این است که اولاند بیش از آنکه نگران تحولات جاری در اروپا باشد، نگران تحولات جاری در کشور خود است. بسیاری از تحلیلگران معتقدند که شرایط جاری در فرانسه به گونه ایست که می تواند مولد بحرانها و شرایط تکان دهنده ای در اروپای واحد و منطقه یورو باشد.
رشد آرای مارین لوپن نامزد جریان راست افراطی در انتخابات ریاست جمهوری سال 2017 فرانسه نشان دهده همین واقعیت است. نظرسنجی های انتخاباتی در فرانسه نشان می دهد که لوپن به راحتی می تواند به دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه راه یابد. در این صورت، رهبر جبهه ملی فرانسه با استناد به فرمولها و روشهای پوپولیستی( مشابه آنچه ترامپ در آمریکا صورت داد ) سعی در جلب آرای خاکستری و سفید خواهد داشت.
میان دو هشداری که اولاند به صورت صریح در خصوص فروپاشی اتحادیه اروپا داده است، فاصله زمانی سه ساله معناداری وجود دارد. این فاصله زمانی نشان می دهد که رئیس جمهور فرانسه شکافها و بحرانهای موجود در اروپای واحد را از مدتها قبل درک کرده است، هر چند که خود نیز جزئی مهم از این بحرانسازی ها بوده است!
همان گونه که ذکر شد، حدود سه سال قبل ،مرد اول کاخ الیزه نه تنها نسبت به فروپاشی منطقه یورو، بلکه نسبت به پاک شدن اروپا از روی نقشه هشدار بدهد. فراموش نکنیم که این هشدار از سوی رئیس جمهور کشوری ارائه شد که یکی از تروئیکای اروپایی محسوب می شود.اولاند در آن زمان بابت سخنانش مورد عتاب بسیاری از سران اروپایی قرار گرفت. با این حال وی امروز، پس از سه سال مجددا سخن از انفجار اروپا به میان آورده است،انفجاری که محصول عملکرد نادرست سیاستمداران اروپایی بوده است.
آنچه مسلم است اینکه یکی از اصلی ترین دلایل اقبال شهروندان فرانسوی ( و دیگر شهروندان اروپایی) به سوی جریانهای ملی گرا، عملکرد ناصحیح و مملوء از خطا و اشتباه افرادی مانند رئیس جمهور فعلی فرانسه بوده است. در چنین شرایطی اولاند باید سهم خود و همقطاران خود در اتحادیه اروپا را در ایجاد شرایط بحرانی فعلی بپذیرد.
در هر حال، هشدار اخیر اولاند بار دیگر از سوی محافل اروپایی مورد توجه قرار گرفته است اما فراتر از این موضوع، باید نسبت به این حقیقت توجه داشت که اولاند در مقام یک روایتگری که از نردیک با بحرانهای جاری در اروپا دست و پنجه نرم می کند، از آینده سختی که در انتظار قاره سبز خواهد بود احساس نگرانی کرده است. این احساس نگرانی در میان سران فعلی اتحادیه اروپا و منطقه یورو طی ماههای اخیر به شدت تقویت شده است.
منبع: تسنیم
چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۶
کد مطلب: 5822
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *