800
۱
رئیس سازمان انتقال خون سراوان:

ذخایر خونی سراوان در وضعیت بحرانی قرار دارد/ افزایش موالید بیماران تالاسمی چالش این روزهای شرقی ترین نقطه کشور

عبدالصبور شهلی بر با اشاره به اینکه سراوان ذخایر خونی سراوان در وضعیت بحرانی قرار دارد، گفت: افزایش موالید بیماران تالاسمی به چالش بزرگ برای شهرستان تبدیل شده که انتظار می رود به انجام آزمایشات قبل از ازدواج توجه ویژه ای شود.
ذخایر خونی سراوان در وضعیت بحرانی قرار دارد/ افزایش موالید بیماران تالاسمی چالش این روزهای شرقی ترین نقطه کشور
عبدالصبور شهلی بر رئیس سازمان انتقال خون و فرآورده های خونی سراوان در گفت و گو با شستون بیان کرد: ذخایر خونی شهرستان در وضعیت بحرانی قرار دارد لذا از شهروندان انتظار می رود برای نجات جان همنوعان خود با مراجعه به سازمان انتقال خون، خون اهدا کنند.

وی افزود: در حال حاضر به گروه خونی o مثبت و منفی نسبت به سایر گروه های خونی نیاز بیشتری احساس می شود.

این مقام مسئول ادامه داد: سازمان انتقال خون و فرآورده های خونی شهرستان به 550 بیمار تالاسمی خدمات رسانی می کند که در هر ماه به 800 واحد خون نیازمند هستیم، 400 واحد خون توسط پایگاه و مابقی از دیگر استان ها تامین می شود.

شهلی بر اضافه کرد: با شیوع ویروس کرونا به ویژه موج پنجم، ارسال فرآورده خونی به شهرستان دچار مشکل شد که از مردم استان به ویژه شهروندان سراوانی می خواهیم که برای اهدای خون وقت بگذارند.

وی خاطر نشان کرد: در شهرستان کاهش محسوسی در خصوص اهدای خون را شاهد نبودیم اما ارسال فرآورده خونی از سایر مناطق کشور به دلیل درگیری با موج کرونا و کاهش اهدای خون توسط افراد اهدا کننده کمتر شده است.

رئیس سازمان انتقال خون و فرآورده های خونی سراوان اذعان کرد: شمار بالای بیماران تالاسمی در شهرستان که بالاتر از متوسط کشوری است که شاید بیش از 10 برابر یک شهرستان معمول بیمار تالاسمی داریم مصرف خون را بسیار بالا برده است.

شهلی بر گفت: میزان اهدای خون در سراوان تقریبا با متوسط کشوری به یک میزان است اما مصرف فرآورده های خونی در شهرستان بالا است به طوریکه در هر روز 45 تا 50 واحد خونی در بخش های مختلف بیمارستان مورد استفاد قرار می گیرد.

وی در خصوص نگرانی شهروندان با توجه به شیوع ویروس کرونا، گفت: تمامی پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک و وسایل یک بار مصرف در سازمان انتقال خون رعایت می شود لذا مردم از این باب نگرانی نداشته باشند.

این مقام مسئول بیان کرد: در هر ماه و یا هر 2 یا سه هفته یک بار با تولد بیمار تالاسمی جدید روبه رو هستیم که از  مسئولین، دست اندرکاران شبکه بهداشت و درمان، ائمه جمعه و جماعت می خواهیم تا به خانواده ها جهت انجام و توجه ویژه به آزمایشات قبل از ازدواج داشته باشند چرا که بزرگ ترین چالش این روزهای این سازمان افزایش شمار موالید بیماران تالاسمی است.

وی خاطر نشان کرد: در اکثر نقاط کشور افزایش شمار بیماران تالاسمی را شاهد نیستیم اما متاسفانه در سراوان به دلیل عدم توجه به آزمایشات قبل از ازدواج در هر ماه و یا هر چند هفته یکبار شاهد افزایش بیمار تالاسمی هستیم.

رئیس سازمان انتقال خون و فرآورده های خونی سراوان اذعان کرد: خونگیری در سازمان انتقال خون در روزهای سه شنبه، چهارشنبه و پنجشنبه انجام می شود و در شهرستان های گلشن، مهرستان و سیب و سوران به صورت سیار و طبق برنامه ریزی و اطلاع رسانی قبلی صورت می پذیرد پس انتظار می رود توجه ویژه به اهدای خون انجام شود تا بتوانیم نیاز بیماران تالاسمی را تامین کنیم.

انتهای پیام/

 
شنبه ۸ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۲۴
کد مطلب: 23892
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *