800
۰
در گفت و گو با کارشناسان مسائل سیاسی مطرح شد؛

آمریکا؛ بازیگر اصلی بحران اوکراین/راهبرد اصلی آمریکا بن بست اقتصادی برای روسیه است

شماری از کارشناسان مسائل سیاسی آمریکا را بازیگر اصلی بحران اوکراین دانستند و گفتند: راهبرد اصلی آمریکا بن بست اقتصادی برای روسیه است.
آمریکا؛ بازیگر اصلی بحران اوکراین/راهبرد اصلی آمریکا بن بست اقتصادی برای روسیه است
به گزارش شستون؛ جهانگیر کرمی، کارشناس روسیه و آسیای میانه با اشاره به بحران این روزهای اوکراین در گفت و گو با عصرهامون بیان کرد: جنگ همیشه بد است و هر تلاش و کوششی برای جلوگیری از جنگ و خاتمه دادن به آن و حداقل محدود کردن آثار و مصیبت هایی که بر انسان ها، اجتماعات و جامعه بشری دارد، باید تحسین و تشویق شود، اما متاسفانه زندگی بشری هرگز از جنگ دور نبوده، البته نباید اغراق هم شود، چراکه بخش عظیمی از حیات انسان ها دوره های صلح و همزیستی بوده است.

وی با تاکید بر این که جنگ ها با این که همه دوران بشر را شامل نمی ‌شده، اما به عنوان پدیده استثنایی همیشه وجود داشته، درباره چرایی جنگ روسیه و اوکراین اظهار کرد: علت این بحران را باید در مسائل امنیتی در دنیا جست و جو کرد، دولت ها به طور معمول دنبال افزایش امنیت خودشان و حوزه های نفوذی که تهدید را از محیط پیرامونی شان کمتر و محیط های امن تری را برای آنها فراهم کند، هستند.
 
به گفته کرمی، محیط اروپایی و اوراسیایی از مناطقی است که به ویژه بین روسیه و قدرت های اروپایی و غربی همیشه در طول تاریخ جنگ های مهمی وجود داشته و در دوره جدید دولت روسیه دنبال این است که اوکراین فضای امنی باشد و قلمرو این کشور که هم به لحاظ جغرافیایی و هم به لحاظ فرهنگی، هویتی و تاریخی برای روسیه اهمیت زیادی دارد، به قلمرو نفوذ رقبای روس و تهدید روسیه تبدیل نشود.
 
وی اضافه کرد: به ویژه این که آسیب پذیری جغرافیایی روسیه هم عمدتا از سوی مناطق غربی آن است، یعنی منطقه ای از دریای بالتیک تا دریای سیاه و به ویژه قلمرو اوکراین، ریشه این جنگ را باید در رقابت های روسیه و کشور های عضو ناتو دانست که آن ها در سه دهه گذشته حاضر نشدند حریم امنی برای مرزهای روسیه قائل شوند.
 
استاد دانشگاه ادامه داد: نقش آمریکا هم در این بوده که به عنوان قدرت هژمون غربی و بازیگر اصلی در رهبری ناتو سعی کرده که ناتو را به سمت محیط پیرامونی روسیه به ویژه اوکراین هدایت کند و با این واکنش روسیه مواجه شود، دولت روسیه هم ساکت ننشسته و این جنگ را آغاز کرده است.
 
وی با بیان این که کشور هایی که با آمریکا اتحاد نظامی قانونی دارند مشخص هستند، گفت: آمریکا و کشور های عضو ناتو، اگر قرار بود که از اوکراین حمایتی نکنند، پس قاعدتاً نباید کاری می‌کردند که اوکراین را در معرض تجاوز روسیه قرار دهند و بعد هم حمایت موثری از این کشور نکنند.
 
کرمی اظهار کرد: باید دولت های غربی و آمریکا را سرزنش کرد که وقتی که روندی را شروع می کنند که نتیجه اش در معرض تجاوز قرار گرفتن یک کشور است، یا باید در پیش گرفتن آن روند با درایت و مسولیت پذیری بیشتری عمل و تلاش کنند که به راه میانه ای که می تواند به تضمین امنیتی اوکراین و در عین حال عدم تبدیل این کشور به تهدید نظامی برای روسیه منجر شود، مبادرت کنند که این کار را نکردند.
 
به گفته وی، بخشی از موضوع هم به دولت اوکراین برمی گردد که فهم درستی از وضعیت کشور خود، موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و تاریخی آن و از شرایط بین المللی خودش نداشته، به جای اینکه اوکراین نوک پیکانِ تهدید نظامی برای روسیه تبدیل شود و روس ها را وادار به جنگ کند، می توانست این کشور را به نقطه اتصال شرق و غرب و کانون تعاملات بین المللی تبدیل کند و قابلیت یک بازی موثر اقتصادی و توسعه ای را داشته باشد که چنین اتفاقی نیفتاد و رنج و مصیبت آن را هم ملت اوکراین دارند تحمل می کنند.

دخالت های غربی در امور داخلی اوکراین جرقه آتش جنگ در این کشور را روشن کرد
 
مجتبی قزاق میری، کارشناس روابط بین الملل نیز در گفت و گو با خبرنگار زاهدنیوز بیان کرد: اوکراین زمان اتحاد جماهیر شوروی، از نظر سیاسی و اقتصادی پس از روسیه دومین قدرت بزرگ در آن مجموعه بود، این کشور به لحاظ وسعت بعد از فرانسه دومین کشور بزرگ اروپاست و بعد از استقلال اوکراین در سال ۱۹۹۱، سیاست خارجی کی­اف همواره میان غرب و جمهوری فدراتیو روسیه در نوسان بود.
 
وی با بیان این که مسئله بحران اوکراین به مرحله حساسی رسیده است، افزود: اوکراین بزرگترین کشور در اروپای مرکزی و غربی محسوب می‌شود، همچنین در سطح اروپا بعد از روسیه بزرگترین کشور اروپایی است که از سال ۲۰۰۴ و بعد از وقوع انقلاب نارنجی، روند همگرایی با غرب را در پیش گرفت و به ویژه دولت‌های غرب‌گرایی که در اوکراین روی کار آمدند، خواهان پیوستن به ناتو بودند.
 
این کارشناس سیاسی ادامه داد: این مسئله همواره با اعتراض مستمر و شدید روسیه مواجه شده است، به این دلیل که از دیدگاه روس‌ها استقرار ناتو اعم از تأسیسات نظامی در جوار مرزهای روسیه تهدید مستقیمی را متوجه امنیت ملی کشور خواهد کرد.
 
وی اذعان کرد: روس‌ها در نامه‌ای رسمی که توسط وزارت خارجه این کشور به آمریکایی‌ها تسلیم شد، اعلام کردند نه تنها خواهان عدم عضویت اوکراین در ناتو هستند، بلکه می خواهند که همه تجهیزات و تسلیحاتی که غربی‌ها به اوکراین دادند، باز پس گرفته شود و نیروهای ناتو از حضور در اوکراین و انجام رزمایش با ارتش اوکراین خودداری کنند که این مسئله باز هم با مخالفت شدید آمریکا و ناتو مواجه شده است.
 
 
عدم تعادل در روابط خارجی اوکراین
 
قزاق گفت: دولتمردان اوکراینی هیچ­گاه نتوانسته­ اند در روابط خارجی به تعادلی پایدار برسند تا از حساسیت­ های روسیه و کشورهای غربی نسبت به کشور خود بکاهند.
 
وی با بیان اینکه روابط روسیه و آمریکا در سال‏ های اخیر با فراز و فرود بسیار همراه بوده است، اظهار کرد: مسائلی مانند حفظ و گسترش نفوذ در مناطق پیرامونی روسیه، ژئوپلیتیک خطوط انتقال انرژی، استقرار سامانه دفاع موشکی آمریکا و ناتو در شرق اروپا، مسئله هسته ‏ای ایران و کره شمالی تأثیر فراوانی بر این روابط داشته ‏است.
                                                                                                                                                                                     
بحران اوکراین نقطه عطف تحول روابط روسیه و آمریکاست
 
این کارشناس بحران اوکراین را نقطه عطفی در تحول روابط روسیه و آمریکا دانست و افزود: اوج اختلافات و رقابت‏ های ژئوپلیتیک دو طرف است و آمریکا تمایل زیادی داشت که روسیه وارد جنگ با اوکراین شود تا بتواند برنامه‌های جدیدی از جمله تحریم علیه روسیه را طراحی کند، آمریکا تلاش های زیادی کرد تا روسیه به جنگ با اوکراین ترغیب شود.
 
وی ادامه داد: آمریکا به‌ خوبی به این نکته آگاهی دارد که در این جنگ خرابی‌های زیادی در اوکراین شکل خواهد گرفت و در نتیجه اوکراین وابستگی بیشتری به غرب و آمریکا پیدا خواهد کرد.
 
قزاق گفت: از سوی دیگر آمریکا، روسیه را درگیر جنگی کرد که میلیاردها دلار هزینه برای این کشور خواهد داشت، آمریکا می‌داند که اگر جنگی رخ دهد خسارت‌های زیادی به اقتصاد روسیه در شرایط نامناسب کنونی وارد خواهد کرد.
 
 راهبرد اصلی آمریکا بن بست اقتصادی برای روسیه است
 
وی ادامه داد: آمریکا از ابتدا مخالف انتقال گاز از روسیه به سمت کشورهای اروپایی بود؛ به همین دلیل تلاش می‌کند در بحران کنونی دوباره این موضوع را مطرح کند تا مانع از این کار شود، آمریکا از نظر رسانه‌ای و عملیات روانی تلاش زیادی می‌کند تا روسیه را در باتلاق اوکراین غرق کند، دخالت‌های آمریکا و کشور‌های اروپایی در امور داخلی اوکراین و گسترش ناتو به شرق زمینه ساز جنگ فعلی در اوکراین است.
 
این کارشناس مسائل سیاسی بی توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی روسیه و گسترش مرز‌های ناتو به سوی شرق را عامل مهم اختلافات و بروز جنگ در اوکراین عنوان کرد و ادامه داد: هدف روسیه از ورود به خاک اوکراین و انجام عملیات نظامی، ایجاد منطقه حائل میان مرز‌های روسیه با کشور‌های عضو پیمان ناتو بوده است.
 
وی بیان کرد: غرب برای جلوگیری از پیشرفت قدرت‌های نوظهور مانند روسیه و چین به دنبال ایجاد درگیری و ناامن کردن مرز‌های این کشور‌ها با اعضای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) بوده و از بعد امنیتی، آمریکا به دنبال ناامن کردن محیط پیرامونی روسیه است و از بعد اقتصادی هم می خواهد اتحادیه‌ای علیه روسیه ایجاد کند تا با وضع تحریم‌های سنگین مانع قدرت یابی روسیه در نظام بین الملل شود.
 
قزاق افزود: از زمان شروع بحران اوکراین، آمریکا به انحای مختلف تلاش کرده است در جایگاه هژمونی مسلط به ایفای نقش بپردازد و صرف ‏نظر از نقشی که در تغییر نظام سیاسی اوکراین داشت، به هیچ وجه نتوانست در برابر اقدامات مسکو، شرایط را تحت کنترل خود درآورد، برخلاف روسیه که با الحاق کریمه به خاک خود موفق شد یک شبه‏ جزیره ژئواسراتژیک را به دست آورد، آمریکا تنها به اعمال تحریم علیه مسکو پرداخت.
 
وی راهبرد اصلی امریکا در خصوص اوکراین را اعمال تحریم‏ های اقتصادی علیه روسیه عنوان کرد و گفت: نخست اینکه آمریکا می خواهد به اقتصاد روسیه ضربه بزند و این تاکتیک به واسطه اعمال تحریم‏ های وارداتی و کاهش قیمت انرژی اتخاذ شده و تا حدی توانسته است اقتصاد روسیه را متزلزل کند و موجب کاهش ارزش روبل در برابر سایر ارزهای بین‏المللی شود.
 
جلوگیری از همکاری تکنولوژیکی غرب با روسیه؛ دومین هدف آمریکا

این کارشناس ادامه داد: موضوع دوم دسترسی نداشتن روسیه به فناوری غرب است، در حالی که روسیه برای مدرنیزه کردن صنعت و نیز توسعه حفاری‌ منابع انرژی خود در مناطق مرزی قطب شمال به فناوری نیاز دارد، آمریکا تلاش می ‏کند، شرکای خود را قانع سازد تا از همکاری تکنولوژیکی با روسیه پرهیز کنند.
 
وی اضافه کرد: در این درگیری که ایجاد شده، دو مجموعه برنده و بازنده هستند، آمریکا در کوتاه‌مدت برنده بوده اما در درازمدت بازنده خواهد بود، روسیه برنده این صحنه خواهد بود و بازنده اوکراین است که صدمه می‌بیند و مشکلات کشور زیاد می‌شود و بازنده آخر اروپاست.
 
اوکراین در جنگ با روسیه تنها ماند، این نتیجه اعتماد به آمریکاست
 
قزاق گفت: مقام معظم رهبری مهر ماه امسال در جمله قابل تاملی فرمودند که "آن کسانی که با توهم تکیه به دیگران گمان می کنند که امنیت شان را می توانند تامین کنند بدانند که سیلی این را به زودی خواهند خورد"، این گفته در کمتر از پنج ماه به حقیقت پیوست و اوکراین در جنگ با روسیه تنها ماند، هیچ کس نمی خواهد در دفاع از آن بجنگد و ناتو نمی خواهد آن را ضمیمه کند و از ارائه تضمین های امنیتی می ترسد و این نتیجه اعتماد به شیطان بزرگ آمریکاست.
 
وی خاطرنشان کرد: از طرفی اروپا که اکنون خود را در چند قدمی فاجعه انرژی و مواد غذایی می بیند، سراسیمه و پریشان جنگ را ناعادلانه می نامد و شاید همین برگ برنده روس ها در این جنگ باشد و آنچه که در اوکرین رخ می دهد، ما را به یاد آنچه که در عراق اتفاق افتاد، می اندازد، عراق که زمانی قدرتمند ترین کشور عربی بود، تبدیل به کشوری حاشیه ای شده که حتی کارگاهی برای ساخت سلاح سبک هم ندارد، این سرنوشت کشورهایی است که به حمایت و پشتیبانی و وعده های آمریکا و جهان غرب اعتماد می کنند.  

انتهای پیام/
پنجشنبه ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۱۰
کد مطلب: 24925
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *