800
۰
کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد؛

همبستگی فوق العاده توده های مختلف مردم در سایه شخصیت کاریزماتیک امام (ره)/ کشورهای اسلامی تحت تأثیر ایدئولوژی انقلاب قرار گرفتند

احمد رضا طاهری گفت: ایمان و اعتقاد حداکثری مردم به اسلام و شخصیت کاریزماتیک امام خمینی(ره)، همبستگی فوق العاده ای را بین توده های مردم و امام ایجاد کرده بود.
همبستگی فوق العاده توده های مختلف مردم در سایه شخصیت کاریزماتیک امام (ره)/ کشورهای اسلامی تحت تأثیر ایدئولوژی انقلاب قرار گرفتند
احمد رضا طاهری استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان در گفت و گو با شستون بیان کرد: پیامبر اسلام رهبری مسلمین را با چارچوب های اسلامی که برگرفته از آیات قرآنی بود رهبری می کرد و بعدها قلمروی اسلام علاوه بر خاورمیانه بخش بزرگی از اروپا را دربرمیگرفت. بعد از ۱۴۰۰ سال، در انقلاب ۱۳۵۷ امام خمینی حکومت اسلامی را که برگرفته از صدر اسلام بود تأسیس کرد.

وی افزود:  ایمان و اعتقاد حداکثری مردم به اسلام و شخصیت کاریزماتیک امام خمینی(ره)، همبستگی فوق العاده ای را بین توده های مردم و امام ایجاد کرده بود.

کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: قدرت های بزرگ به خصوص آمریکا که از شاه حمایت می‌کردند وقتیکه این استحکام و اراده را در رهبری امام و حمایت مردم دیدند و متوجه شدند که این روند برگشت ناپذیر است حمایتشان را از شاه برداشتند.

طاهری خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه ترویج ایدئولوژی اسلامی حد و مرزی ندارد و با عنایت به فراگیری ایدئولوژی اسلامی، بسیاری از کشورهای اسلامی تحت تاثیر این انقلاب قرار گرفتند. به تعبیری، با به وجود آمدن حکومت یا جمهوری اسلامی در ایران قطب جدیدی روی کار آمد، در حالیکه قبل از آن نظام دو قطبی شرق و غرب حاکم بود. این مسئله باعث شد که معادلات قبلی تا حدودی بهم بخورد.

وی گفت: اسلام را به این علت مکتب می نامند که دارای ویژگی‌های اعتقادی و فلسفی می باشد و همچنین قدرت بسیج کردن توده های مردم را دارد. وضعیت موجود را نقد می کند و به تفسیر انسان و جهان می پردازد و آینده ایده آلی را ترسیم می‌کند. 

این تحلیلگر مسائل  سیاسی اضافه کرد: اسلام را همچنین گفتمان می دانند، چرا که اندیشمندان اسلامی دربارهٔ اسلام نظریه‌های گوناگون و متفاوتی مطرح می کنند. گفتمان اسلامی در واقع مجموعه‌ای از قواعدی را دربر می گیرد که مشخص می‌کند دربارهٔ چه چیزی می‌توان بحث کرد و دربارهٔ چه چیزی نمی‌توان بحث کرد.

طاهری تصریح کرد:  انقلاب فرانسه ناسیونالیزم به شکل مدرن پدید آمد و سپس الگویی برای تضعیف سیستم های پادشاهی مطلق در سایر کشورهای اروپایی گردید. در آمریکا انقلاب باعث شد که مردم استقلال خود را از بریتانیا اعلام کنند و با انقلابی که رخ داد کشور ایالات متحده آمریکا بوجود آمد. در انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ روسیه یک نظام باصطلاح کمونیستی روی کار آمد. در چین نیز مارکسیسم تاثیر گذار بود اما در سال ۱۳۵۷ ایران، با کمک ایدئولوژی اسلامی جمهوری اسلامی به پیروزی رسید.

استادیار علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان خاطر نشان کرد: از نقش و تاثیر امام خمینی در انقلاب اسلامی و جانشین ایشان مقام معظم رهبری تقریبا ۴۴ سال می‌گذرد و هم اکنون در  دهه چهارم به سر می بریم. این انقلاب از همان ابتدا با مشکلات زیادی همراه بوده است. از جنگ هشت ساله با عراق و حمایت کشورهای غربی از عراق گرفته تا تحریم های غرب به رهبری آمریکا، باعث شده که به لحاظ اقتصادی ضربه های شدیدی به کشور وارد شود. اما بااینحال در حوزه های دیگر نظیر نظامی و پزشکی و مهندسی ایران کارنامه خوبی دارد. 

وی بیان کرد: طبیعتاً کشورها در حکومت داری با چالش هایی مواجه می شوند ولی آنچه که مهم است آموزش و مدیریت صحیح  می‌باشد. اینها دو مسئله بسیار اساسی و مهم برای استمرار انقلاب به شمار می روند.

کارشناس مسائل سیاسی تصریح کرد: با توجه به ایمان و باور اسلامی مسلمانان جهان و تا آنجا که تبلیغات اسلامی شعاع خود را گسترش داده به خصوص در برخی از کشورهایی که در  خاورمیانه واقع شده اند، بسیاری از مسلمانان گرایش هایی به ایدئولوژی اسلامی که صادره انقلاب اسلامی است پیدا کرده اند.

انتهای خبر/
پنجشنبه ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۰۰
کد مطلب: 26047
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *