800
۰
نوروزی جذاب با سفر به سرزمین ناشناخته ها؛

تجربه ای متفاوت در سراوان با مشاهده اماکن سحر انگیز و چشم انداز های گمشده تاریخی

در نوروز سال 97 با سفر به شهرستان سراوان تجربه به یادماندنی را در این شهرستان را برای خود رقم زنید.
تجربه ای متفاوت در سراوان با مشاهده اماکن سحر انگیز و چشم انداز های گمشده تاریخی
به گزارش شستون، شهرستان مرزی سراوان در جنوب شرقی ترین نقطه ایران که بیشترین مرز خاکی را با کشور پاکستان دارد، قرار گرفته که دارای 480 اثر تاریخی و محوطه های باستانی و همچنین چشم انداز های روح انگیز است که چشم هر بیننده ای را به خود جذب می کند.

روستای جهانی کلپورگان با سفالینه های هزار ساله
در این شهرستان می توانید به هفت هزار سال قبل در تاریخ سفر کنید و شاهکار چندین هزاران ساله زنان بلوچ با دستان هنرمند خود، سفالینه های بی نظیر را می سازند که در جهان بی نظیر است را در اولین روستای جهانی کلپورگان در 25 کیلومتری شهرستان سراوان نظاره گر باشید.

 نگارخانه ایران چشم انتظار گردشگران نوروزی
دره نگاران روستای گردشگری ناهوک واقع در بخش جالق شهرستان سراوان، دارای مجموعه ای نادر از کنده کاری هایی بر روی سنگ ها و صخره های این منطقه است که یکی از مهم ترین و برجسته ترین آثار فرهنگی به جا مانده از انسان های عصر شکار بوده که سالانه پذیرای بسیاری از طبیعت دوستان و علاقه مندان به هنرهای فاخر تاریخی است.
 روستای ناهوک در 35 کیلومتری شهرستان سراوان قرار دارد.

نقوش اسرار آمیز بر روی سنگ ها و صخره های شهر گشت
شهر گشت که در 65 کیلومتری شهرستان سراوان قرار دارد، در چندین نقطه از این شهر سنگ ها و صخره هایی وجود دارد که تصاویر جانوران و ادوات جنگی بر روی آنان نقش بسته است که قدمت این سنگ نگاره ها به 12 هزار سال قبل باز می گردد.
سنگ نگاره ها در منطقه بندیک، گیشان گوادر و دور آپ شهر گشت مشاهده می شود که این آثار نماد هویت ملی این منطقه به شمار می رود.
همچنین از پدیده های طبیعی و کم نظیر این منطقه می توان به تپه نمکی شهر گشت اشاره کرد که این تپه منظره شگفت انگیزی را به وجود آورده است.
تپه نمکی میر عمر که در حاشیه غربی شهر گشت قرار دارد، مملو از املاح معدنی است که از دل تپه جوشیده و بیرون تراوش می شود.
این تپه مورد احترام بومیان منطقه قرار دارد و اهالی این شهر معتقد هستند که اگر پای دزد را در این آب فرو کنند، در آن فرو می ماند و برای رهایی از آن باید حیوانی را قربانی کنند.

منظره دیدنی خزه ای آبشار کوهک
آبشار دیدنی کوهک در جنوب روستای کوهک و  در سه کیلومتری نقطه صفر مرزی و در نزدیکی مرز ایران و پاکستان قرار دارد.
ریزش آب روی صخره ها منظره خزه ای شکل را ترسیم کرده  که زیبایی دو چندان به این آبشار بخشیده است.
آبشار کوهک از ارتفاعات جنوبی روستا سرچشمه گرفته که آب آن از ارتفاع 15 متر از دل صخره ای بلند به پایین می ریزد.
 
روستای  تاریخی و جذاب دزک
روستای دزک با دارا بودن دو قلعه تاریخی به نام های خیر آباد و بلقیس و همچنین مسجد جامع دزک که شاخص ترین بنای تاریخی این منطقه به شمار می رود، به مکان جذاب و دیدنی گردشگران تبدیل شده است.
همچنین این روستا دارای موزه محلی تاس و کپل است که فعالیت خود را از 60 سال قبل آغاز کرده و تاکنون یک هزار و 960 اثر تاریخی و فرهنگی استان سیستان و بلوچستان را در خود جای داده است.
این موزه که با هزینه شخصی عبدالله سپاهی دایر شده است، دارای آثاری با قدمت بیش از 900 سال است.

قلعه شیشه ریز آرامگاهی با برج های دوقلو در باغ شهر جالق
منطقه سورو بخش جالق دارای آرامگاه هایی از دوره سلجوقی و ایلخانی است که این آرمگاه ها دارای اتاقک های مربعی شکل با ابعاد تقریبی چهار متر و یک گنبد است.
در منطقه شیشه ریز، ارامگاه با برج دوقلو به صورت دو اتاق در کنار هم قرار گرفته است که در بیشتر مقابر آن نماد صلیب مشاهده می شود.
شهرستان سراوان دارای اثار متعددی از جمله قنوات بی شمار، قلعه های متعدد، مدارس تاریخی، آبشار های زیبا، غارهای دیدنی و همچنین غذاهای لذیذ و خوشمزه دارد که در نوع خود بی نظیر است.

انتهای پیام/ الف.د
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۷:۳۸
کد مطلب: 10730
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *