800
۰

آخرین اطلاعات در مورد سرنوشت جمال خاشقجی

مقامات ترکیه اعلام کرده‌اند که با دقت و سختگیری اطلاعاتی و امنیتی٬ پیگیر پرونده خاشقجی هستند.
آخرین اطلاعات در مورد سرنوشت جمال خاشقجی
به گزاش شستون، به نقل از خبرگزاری تسنیم٬ وزارت کشور ترکیه یک تیم امنیتی و تجسسی ویژه برای بررسی مساله روزنامه‌نگار منتقد عربستانی تشکیل داده و مقامات این کشور اعلام کرده‌اند که با دقت و سختگیری اطلاعاتی و امنیتی٬ پیگیر پرونده خاشقجی هستند.
ورود سه نفر به کنسولگری عربستان سعودی
بامداد امروز خبرگزاری آناتولی ترکیه از این موضوع خبر داد که نیمه شب گذشته٬ سه نفر وارد ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شده و پس از یک ساعت از این ساختمان خارج شده‌اند. یکی از این افراد یک ساک بزرگ و نامتعارف در دست داشته که به احتمال قوی مرتبط با تجهیزات ویژه پلیسی است.
بیشتر بخوانید
جستجو به دنبال یک دستگاه ون سیاه
رسانه‌های ترکیه اعلام کرده‌اند که بررسی تیم‌های اطلاعاتی ترکیه نشان داده که دو ساعت پس از ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول٬ یک دستگاه ون مرسدس  بنز سیاه از این ساختمان خارج شده و مشخص نیست به کجا رفته است.
همچنین روزنامه آکشام اعلام کرده که علاوه بر این ون سیاه٬ یک بی.ام.و و یک خودرو دیگر نیز در همان دقایق خارج شده و به خیابانی در نزدیکی کنسولگری رفته‌اند که تمام دوربین‌های امنیتی آن خیابان از کار انداخته شده‌اند.
تیم امنیتی 15 نفره عربستان
روزنامه استار از رسانه‌های نزدیک به آکپارتی اطلاعات و اسامی کامل 15 مامور امنیتی عربستان سعودی را همراه با عکس‌های آنها منتشر کرده و اعلام شده که این افراد با دو فروند هواپیمای جت در روز ورود خاشقجی به کنسولگری عربستان٬ به استانبول آمده و دو ساعت پس از آن٬ از فرودگاه آتاتورک پرواز کرده‌اند. مسئولین فرودگاه اعلام کرده‌اند که در بازرسی از چمدان‌های همراه این افراد هیچ مورد مشکوکی مشاهده نشده و فرضیه احتمال انتقال قطعات مثله شده خاشقجی به خارج از ترکیه٬ غلط است.
آخرین مصاحبه خاشقجی
سه روز قبل از آن که جمال خاشقجی به ترکیه برود٬ در یک کنفرانس و در مصاحبه با بی.بی.سی عربی٬ از اقدامات عربستان سعودی در ساکت کردن منتقدین و مخالفین٬ انتقاد کرده است.
بازرسی از هواپیمای جت
سرویس اطلاعاتی میت ترکیه به یک فروند هواپیمای جت عربستان سعودی مشکوک شده و از هواپیما و 7 خدمه آن بازرسی دقیق به عمل آورده، اما به مورد مشکوکی برنخورده است.
بیشتر بخوانید
بازرسی از ساختمان کنسولگری
وزارت امور خارجه ترکیه اعلام کرده که با توافق مقامات سعودی٬ اجازه داده شده که مامورین امنیتی ترکیه از ساختمان کنسولگری٬ بازدید به عمل بیاورند، اما هنوز اطلاعاتی در مورد نتایج احتمالی بازرسی منتشر نشده است.
قرار است حسن یلماز دادستان کل دادگاه جمهوری استانبول شخصاً این بازرسی را انجام دهد.
دام سفارت
یکی از رفقای نزدیک خاشقجی اعلام کرده که او در واشنگتن به سفارت عربستان سعودی رفته و در مورد ازدواج خود با یک زن شهروند ترکیه با مقامات سفارت صحبت کرده و آنان اعلام کرده­‌اند که باید برخی مدارک و اسناد لازم را از سفارت ما در ترکیه برایمان بیاورید.
خاشقجی به همین منظور به ترکیه آمده اما بعداً به او اعلام شده که نیازی به سفر به آنکارا نیست و از طریق کنسولگری عربستان در استانبول هم می‌توانند کار او را راه بیاندزاند و به این طریق او را به آنجا کشانده‌اند.
رفقای ترکیه‌ای خاشقجی
پروفسور یاسین آکتای از مقامات مهم حزب عدالت و توسعه و از مشاورین رجب طیب اردوغان٬ یکی از رفقای نزدیک خاشقچی است.
وی اهل شهر کردنشین سرت در شرق ترکیه است اما او نیز همچون امینه اردوغان همسر اردوغان٬ نه از شهروندان کردزبان سرت بلکه متعلق به اقلیت عرب‌زبان سرت است و از چندین سال پیش با خاشقچی ارتباط دوستانه دارد.
علاوه بر آکتای٬ ابراهیم کالن سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز از رفقای خاشقجی است.
این دو مقام مهم ترکیه٬ هر دو در مورد سرنوشت خاشقجی سکوت کرده‌ و از انتشار هر گونه خبر یا تحلیل شخصی٬ خودداری کرده‌اند.
آمریکا چه می‌گوید؟
دونالد ترامپ رئیس جمهور امریکا اعلام کرده که هنوز در این مورد با مقامات سعودی صحبت نکرده اما حتماً با آنها تماس برقرار خواهد  کرد.
هدر نائورت سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا اعلام کرد: مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور در تماس تلفنی با مقامات عربستان سعودی در مورد مساله خاشقجی به تفصیل با آنان صحبت کرده است.
او گفت: این مکالکه کاملا ویژه و دیپلماتیک است و نمی‌توانم در مورد آن اطلاعات بیشتری در اخیتار رسانه‌ها بگذارم. گاهی اوقات بهتر است در چنین مورادی به جای موضع‌گیری‌های عمومی٬ از راهکارهای دیپلماتیک استفاده شود.
وی همچنین اعلام کرده که واشنگتن خواستار بررسی شفاف و عادلانه در مورد این روزنامه نگار عربستانی است و نمی‌خواهد پیش‌داوری کند.
سناتور لیندزی گراهام از سیاست‌مداران متنفذ جمهوری‌خواه آمرکیا نیز اعلام کرده اگر حکومت آل سعود در این ماجرا مرتکب جنایت شده باشد٬ چنین چیزی به شکل جدی بر روابط واشنگتن – ریاض تاثیر خواهد گذاشت.
در پایان باید گفت: سرنوشت خاشقجی و پایان این پرونده به هر شکلی که باشد٬ قطعاً بر روابط ترکیه و عربستان سعودی تاثیر خواهد گذاشت و مقامات ترکیه از این که بدون هماهنگی با سرویس اطلاعاتی میت٬ در خاک کشور آنها اقدامی از سوی عربستان انجام شده باشد٬ گله‌مند هستند.
انتهای پیام/
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب: 12086
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *