800
۰
رای‌الیوم گزارش داد؛

تلاش‌های بی‌نتیجه آل‌سعود برای منصرف کردن ترکیه از پیگیری پرونده خاشقجی

رای‌الیوم نوشت تلاش‌های عربستان برای باج دادن به ترکیه و منصرف کردن این کشور از پیگیری پرونده قتل خاشقجی راه به جایی نبرده است.
تلاش‌های بی‌نتیجه آل‌سعود برای منصرف کردن ترکیه از پیگیری پرونده خاشقجی
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از رای الیوم، تلاش‌های عربستان سعودی برای باج دادن به ترکیه و منصرف کردن این کشور از پیگیریپرونده قتل جمال خاشقجی و انتشار هر چه بیشتر جزئیات این پرونده راه به جایی نبرده است و مقامات سعودی از این مسئله که آنکارا مهمترین بازیگر پرونده خاشقجی است به شدت ناراضی هستند. همچنین آنها تا کنون نتوانسته‌اند میانجی مورد اعتمادی هم برای انتقال پیام‌های خود به ترکیه پیدا کنند.
پایگاه اینترنتی رای الیوم در شماره امروز خود نوشت: به نظر می‌رسد معضل بزرگی برای عربستان سعودی در پرونده قتل جمال خاشقجی ایجاد شده به طوری که یک منبع آگاه گفته است عربستان سعودی هیچ کانال مورد اعتمادی برای تبادل اطلاعات درباره پرونده ترور خاشقجی ندارد و دولت ترکیه نیز بر خواسته‌های مشخص خود از ریاض درباره تحقیقات کیفری و قضایی این پرونده اصرار دارد. گفته می شود طرف های نزدیک به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی کانال های مورد اعتمادی برای مبادله پیام با طرف ترکیه ای در بررسی این پرونده یا ارسال ملاحظات ندارند.
بیشتر بخوانید:
یک گزارش محرمانه دیپلماتیک که رای الیوم به آن دست یافته است، نشان می دهد در حلقه اطرافیان محمد بن سلمان یک نفر نیز شایستگی مبادله پیام با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه را ندارد. به نظر می رسد مصر و امارات به عنوان دو متحد عربستان سعودی نمی‌توانند به این کشور در انتقال پیام به دولت ترکیه کمک کنند. به عبارت دیگر ولیعهد عربستان سعودی در صورتی که بخواهد با مقامات ترکیه همکاری کند هیچ سازوکاری برای انتقال پیام ندارد.
رای الیوم افزود: پیش از این عبدالله دوم، پادشاه اردن با رئیس جمهور اردوغان برای حل تنش موجود میان آنکارا و ریاض گفتگو کرده بود ولی به دلایلی نامشخص، ارتباطات اردن و ترکیه قطع و روشن شده است و اردن دیگر تمایلی برای میانجیگری میان اردوغان و گروه بن سلمان ندارد. به نظر می رسد سرد شدن روابط اردن و عربستان سعودی باعث شده است تا امان تمایلی برای ایفای نقش میانجی میان ترکیه و عربستاننداشته باشد.
منابع نزدیک به عربستان سعودی از این مسئله ناراضی هستند که ترکیه مهمترین بازیگر پرونده خاشقجی است و به دنبال انتقال پیام با استفاده از میانجی نیست. گفته می شود سعودی ها به این مسئله نیز فکر کردند از طرف های تونسی و الجزایری برای مبادله پیام های خود با ترکیه استفاده کنند ولی روشن شد که ترکیه فقط به طرف هایی در تونس اعتماد دارد که از اعضای حزب النهضه هستند. پس از سفر دادستان کل عربستان سعودی به ترکیه، هیچ ارتباط ارزشمندی میان دو طرف برقرار نشده است.
جنجال ها بر سر ماجرای قتل روزنامه‎نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول همچنان ادامه دارد و تاکنون سرنخی از کشف جسد وی نیز به دست نیامده است. اگرچه همه شواهد و مدارک حاکی از آن است که محمد بن سلمان دستور این جنایت را صادر کرده است ولی برخی از جمله دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا سعی در بی‌گناه نشان دادن وی دارند.
انتهای پیام/
شنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۰۱
کد مطلب: 12754
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *