800
۰
داستان تکراری شهریه در مدارس دولتی؛

ممنوعیتی که جدی گرفته نمی‌شود/ والدین، مدارس خاطی را معرفی کنند

آغاز سال تحصیلی جدید و چالش تکراری دریافت غیرقانونی مبالغی به‌عنوان شهریه والدین دانش‌آموزان را سرگردان کرده است.
ممنوعیتی که جدی گرفته نمی‌شود/ والدین، مدارس خاطی را معرفی کنند
به گزارش پایگاه خبری شستون،ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس یکی از دغدغه های والدین است که از کلاس اول شروع و تا پیش دانشگاهی ادامه دارد.

از چالش تنوع مدارس و طبقه‌بندی‌های چالش‌برانگیز دانش‌آموز که بگذریم به شهریه مدارس می‌رسیم، شهریه‌ای که مسئولان وزارت آموزش‌وپرورش هر ساله بر ممنوعیت دریافت آن تأکید می‌کنند و مدیران زیردست بر این باورند چاره‌ای جز دریافت آن برای اداره مدرسه آن هم در شرایط اقتصادی ندارند.

قانونی برای دریافت شهریه وجود ندارد و همین امر بهانه‌ای است تا مدیران مدارس با اعمال سلیقه‌های شخصی نسبت به تعیین شهریه اقدام کنند، شهریه‌هایی که از ۲۰۰ هزار تومان آغاز و با مبلغی نامعلوم به پایان می‌رسد.

برابر قانون اساسی، تحصیل در آموزش‌وپرورش رایگان است و مدارس دولتی نمی‌توانند تحت هیچ عنوانی اولیا را موظف کنند در قبال ثبت‌نام دانش‌آموزان خود هزینه‌ای پرداخت کنند.

در شهرستان سراوان برخی از والدین دانش‌آموزان از دریافت مبلغی به‌عنوان شهریه در برخی از مدارس این شهرستان ابراز گلایه‌مندی کردند.
گلایه شهروندان سراوانی از دریافت شهریه توسط مدارس دولتی
حسین بر یکی از والدین دانش‌آموزان گُشتی در گفتگو با شستون بیان کرد: مدیر مدرسه با آغاز کلاس درس تقاضای مبلغ 100 هزار تومان شهریه کرده است که وجاهت قانونی ندارد.

بهرامی یکی دیگر از والدین سراوانی به خبرنگار ما گفت: فرزندش در پایه ششم تحصیل می‌کند و با شروع فصل مدارس مدیر مدرسه اعلام داشته مبلغ 120 هزار تومان بابت هزینه کتاب و بیمه پرداخت نماییم.

وی افزود: مگر توزیع کتاب میان دانش‌آموزان در استان رایگان نیست؟ پس به چه دلیل هزینه کتاب از دانش‌آموزان دریافت می‌شود.

به گفته این شهروند سراوانی مدیر مدرسه گفته چنانچه شهریه پرداخت نشود از در اختیار قراردادن کتاب به دانش‌آموز امتناع خواهد شد.

دریافت شهریه توسط مدارس دولتی وجاهت قانونی ندارد
ایوب دهواری مدیر آموزش‌وپرورش سراوان در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: دریافت هر گونه وجه به‌غیراز مبلغ بیمه از دانش‌آموزان توسط مدارس دولتی غیرقانونی است و با افراد خاطی برخورد می‌شود.

وی با بیان اینکه مدارس دولتی فقط می‌توانند هزینه بیمه را دریافت کنند، خاطرنشان کرد: شهروندان نام مدارسی که از آنها مبالغی غیر از هزینه بیمه دریافت شده را به اداره آموزش‌وپرورش اعلام کنند.


مدیر آموزش‌وپرورش سراوان مدارس هیئت‌امنایی و غیردولتی طبق مصوبه می‌توانند شهریه دریافت کنند آنهم نه به‌دلخواه بلکه طبق قانون و مصوبه صورت‌گرفته، تصریح کرد: دریافت شهریه توسط مدارس دولتی تخلف است و پیگیری لازم دراین‌خصوص انجام و با افراد خاطی برخورد خواهد شد.

انتهای پیام/
پنجشنبه ۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۵۷
کد مطلب: 26767
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *