800
۰
شانزدهمین دوره پارالمپیک - توکیو؛

جای خالی «سیامند» خندان در پارالمپیک توکیو/ همه به یاد نابغه

بازی‌های پارالمپیک توکیو در حالی از این هفته آغاز می‌شود که بدون شک جای خالی سیامند رحمان یکی از ورزشکاران بزرگ و افتخارآمیز ایران بیش از پیش احساس خواهد شد.
جای خالی «سیامند» خندان در پارالمپیک توکیو/ همه به یاد نابغه
به گزارش شستون؛ به نقل از خبرنگار مهر، شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک که به میزبانی توکیو برگزار می‌شود، برای کاروان ایران و به خصوص رشته پاراوزنه برداری حال و هوای دیگری دارد. اسفندماه ۱۳۹۸ بود که ایران، سیامند رحمان یکی از بزرگترین ورزشکاران خود را به دلیل ایست قلبی از دست داد و جای خالی او که یکی از شانس‌های قطعی کسب مدال طلا در پارالمپیک توکیو بود، بیش از پیش احساس خواهد شد.
سیامند رحمان که از وی به عنوان نابغه تکرار نشدنی پاراوزنه برداری یاد می‌شود، در مدت زمان حضورش در تیم ملی ایران، افتخارات زیادی را به نام کشورمان زد.
کسب مدال طلای پارالمپیک لندن و پارالمپیک ریو اوج کار رحمان بود. این ورزشکار در بازی‌های لندن رکورد ۲۸۰ کیلوگرم را ثبت کرد و در المپیک ریو به طور شگفت انگیزی وزنه ۳۱۰ کیلوگرم را مهار کرد تا با اختلاف زیاد نسبت به نفر دوم، قهرمان شود و بازهم رکورد دسته سنگین وزن را برای خود حفظ کند.
جای خالی «سیامند» خندان در پارالمپیک توکیو/ همه به یاد نابغه
کسب طلای جوانان جهان (۲۰۰۸ آمریکا)، سه مدال طلا در بازی‌های پاراآسیایی (۲۰۱۰، ۲۰۱۴، ۲۰۱۸)، طلای بازی‌های جهانی IWAS (2011 امارات)، طلای قهرمانی جهان (۲۰۱۴، ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹) از دیگر افتخارات رحمان محسوب می‌شود.
یکی از اهداف رحمان تکرار سومین قهرمانی در پارالمپیک بود که سرنوشت و روزگار به او این فرصت را ندادند.
«اندرو پارسونز» رئیس کمیته بین‌المللی پارالمپیک بعد از درگذشت رحمان در پیامی وزنه بردار و رکوردشکن ایران را این‌طور توصیف کرد: «او ورزشکاری پیشرو و پیشتاز و الهام بخش افراد زیادی در کشور خود و جهان، انسانی متعالی و سفیری برای جنبش پارالمپیک بود؛ قهرمانی آرام و یکی از مهربان‌ترین افرادی که می‌توان دید. امروز خانواده بزرگ جنبش پارالمپیک یکی از برترین اعضای خود را از دست داد.»
صفحات بازی‌های پارالمپیک و همچنین پارالمپیک آسیا در ماه‌های گذشته و به ویژه در سالگرد درگذشت رحمان بارها تصاویر و پیام‌هایی را برای این ورزشکار منتشر کردند تا نشان بدهند همچنان نام و یاد رحمان زنده است.
جای خالی «سیامند» خندان در پارالمپیک توکیو/ همه به یاد نابغه
همچنین «محمد سفیان» خبرنگار و گزارشگر هندوستانی چندی پیش با بازنشر فیلم رکوردشکنی سیامند رحمان از او تمجید کرد و نوشت: «نمایش منحصر به فرد قدرت و اراده. سیامند رحمان (۱۹۸۸-۲۰۲۰) اولین ورزشکار پارالمپیکی در تاریخ بود که در ریو بیش از ۳۰۰ کیلوگرم را بالای سر برد.»
به گزارش خبرنگار مهر، جانشین سیامند رحمان در دسته مثبت ۱۰۷ کیلوگرم پاراوزنه برداری توکیو منصور پورمیرزایی است. پورمیرزایی چندی پیش در مصاحبه‌ای از رحمان به عنوان یک اسطوره یاد کرده و گفته بود: «هرچند جانشین سیامند رحمان بودن کار سختی است، اما سعی دارم با کسب بهترین نتیجه دل مردم را شاد کنم.»
شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب: 23355
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *