800
۰
نخست‌وزیر ارمنستان:

ایران شریک ماست/ در توطئه‌ای علیه ایران دست نداشته‌ و نخواهیم داشت

نخست‌وزیر ارمنستان با تاکید بر اهمیت روابط کشورش و جمهوری اسلامی ایران، گفت: ایروان هرگز در هیچ توطئه‌ای علیه ایران دخیل نبوده و نخواهد بود.
ایران شریک ماست/ در توطئه‌ای علیه ایران دست نداشته‌ و نخواهیم داشت
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان در سخنانی تاکید کرد این کشور هرگز در هیچ توطئه‌ای علیه ایران دخیل نبوده و نخواهد بود، زیرا برای روابط دو کشور ارزش زیادی قائل است.
 
به گزارش خبرنگار «آرمن‌پرس»، او که در ملاقات با جامعه ارمنی در لیتوانی، جایی که در یک سفر رسمی به سر می‌برد، سخن می‌گفت در ادامه بیان داشت: رئیس‌جمهور رئیسی در اوت ۲۰۲۱ مسئولیت را برعهده گرفت و من هم همینطور بعد از برگزاری انتخابات و ما تاکنون دوبار دیدار کرده‌ایم. 
 
پاشینیان افزود: این واقعیتی است که نشان می‌دهد ما چقدر به روابط خود اهمیت می‌دهیم. این موضوع جدیدی نیست که محافل خاصی هستند که هر از چندگاهی مطالبی را در مطبوعات ایران منتشر می‌کنند که ارمنستان در برخی توطئه‌ها علیه ایران دست دارد. من اطمینان دارم که شرکای ایرانی ما می‌دانند که جمهوری ارمنستان هرگز در هیچ توطئه ای علیه ایران دخیل نبوده و نخواهد بود، زیرا ما این روابط را بسیار ارزشمند می‌دانیم و هرگز فراموش نخواهیم کرد که ایران در اوایل دهه ۹۰ مسیر حیات برای ارمنستان بود. این زمینه محکمی برای روابط ما است که بر هرگونه دخالت ارمنستان در هرگونه توطئه ضد ایران حاکم است و آنقدر واضح است که حتی نیازی به صحبت در این خصوص نیست.
 
پاشینیان سپس ضمن اشاره به این که روابط اقتصادی بین دو کشور به دلیل تحریم‌های اقتصادی مختل شده، اما گفت: ما پروژه‌های بزرگی با ایران داریم. در جریان بحث‌های ما با رئیسی گفتیم که باید این پروژه‌ها تسریع شود، به ویژه، سومین خط انتقال برق با ولتاژ بالا در دست ساخت است.
 
نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد: طرف ارمنی امیدوار است قرارداد «گاز برای برق» را تمدید کند. در دیدارها من همچنین پیشنهاد دادم که باید به موضوع ساخت سد برقی‌آبی مغری بازگردیم که فکر می‌کنم نه تنها از نظر انرژی، بلکه از نظر مدیریت مشترک منابع آب نیز بسیار مهم است.
 
نخست‌وزیر ارمنستان چندی قبل هم گفت که تعمیق روابط با ایران یکی از مسیرهای مهم سیاست خارجی دولت او خواهد بود.
 
پیش‌تر، «سورن پاپیکیان» معاون نخست‌وزیر ارمنستان در دیدار با «عباس بدخشان ظهوری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان تاکید کرده بود که تقویت و توسعه روابط ارمنستان و ایران از اهمیت راهبردی برای ارمنستان برخوردار است و از سفیر ایران در تعمیق روابط قدردانی کرد.
 
پاپیکیان از مواضع ایران در زمینه ایجاد ثبات و صلح در منطقه قدردانی و خاطرنشان کرد که برنامه صلح در صورت حمایت و ثبات چند جانبه قابل اجراست. 
 
طرفین همچنین موضوعات مربوط به همکاری‌های اقتصادی ارمنستان و ایران را که شامل راه سازی، انرژی، فناوری‌های جدید و صنعت معدن است، مورد بررسی قرار دادند.
 
همچنین اخیراً «آرشاک کاراپتیان» وزیر دفاع جمهوری ارمنستان در مجتمع اداری وزارت دفاع این کشور میزبان عباس بدخشان ظهوری سفیر و نماینده تام‌الاختیار جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان بود.
 
به گزارش «رادیوی عمومی ارمنستان»، سرهنگ «بهمن صادقین» وابسته نظامی سفارت ایران در ارمنستان نیز در این دیدار شرکت کرد. طبق این گزارش، در این دیدار وزیر دفاع ارمنستان با ارائه وضعیت منطقه، بر نقش ایران در تأمین امنیت منطقه تاکید کرد.
 
دو طرف همچنین درباره تعمیق همکاری ارمنستان و ایران و سایر موضوعات مرتبط با مسائل منطقه گفت‌وگو کردند.
 
انتهای پیام/ص
دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۴۱
کد مطلب: 23714
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *