800
۰

زادگاه خورشید ایران در حال آماده‌سازی پذیرایی از مهمانان نوروزی

اولین جلسه ستاد خدمات سفرهای نوروزی در شهرستان سراوان به‌منظور آماده‌سازی پذیرایی از مهمانان نوروزی برگزار شد.
زادگاه خورشید ایران در حال آماده‌سازی پذیرایی از مهمانان نوروزی
به گزارش پایگاه خبری شستون؛ شهرستان سراوان در سیستان و بلوچستان که به زادگاه خورشید ایران اولین نقطه‌ای که خورشید طلوع می‌کند شهرت دارد و دارای آثاری تاریخی، مناطق گردشگری و صنایع‌دستی فراوانی است که هر ساله پذیرای گردشگران داخلی و خارجی بی‌شماری است.

روستای جهانی کلپورگان که در آن سفال بدون استفاده از چرخ و با دست توسط بانوان هنرمند بلوچ به‌صورت ماهرانه ساخته می‌شود نیز یکی از نقاط گردشگری در سراوان است که در فصول مختلف سال گردشگران زیادی دارد.

از سوی دیگر نخلستان‌هایی که نهر آب از میان آن می‌گذرد، قلعه‌های باستانی، مساجد، مدارس، تپه و آبشارهای گوناگون در اقصی‌نقاط این شهرستان از دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه به شمار می‌رود.

همچنین مسجد جامع دزک با قدمت هزارساله در سه کیلومتری شهر سراوان و بیش از ۵۰ سنگ‌نگاره‌ها با قدمت بیش از ۱۲ هزار سال در سراوان باعث شده تا از این شهر به عنوان شهر نخل و نگاره یاد شود.

به اذعان کارشناسان میراث‌فرهنگی تا کنون بیش از ۳۸۰ اثر تاریخی مربوط به دوران پیش از تاریخ و اسلامی در این سراوان شناسایی شده که این آثار شامل سنگ‌نگاره‌های چندهزارساله، تپه، مقبره، قبرستان‌های تاریخی است که طبق شواهد به‌جامانده از دوران گذشته حکایت از سکونت انسان در هزاره‌های پیش از تاریخ در این منطقه دارد.

بازدید ۶۴۱۰ نفر در نوروز ۱۴۰۲ از سراوان
حمزه ندرت زهی رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان سراوان در گفتگو با خبرنگار ماه از برگزاری جلسه ستاد خدمات سفره‌های نوروزی در این شهرستان خبر داد.

وی اظهار کرد: به‌منظور ساماندهی خدمات سفرهای نوروزی ۱۴۰۳ اولین جلسه ستاد خدمات سفر با حضور اعضای ستاد و به ریاست فرماندار شهرستان سراوان برگزار شد و مقرر شد هر یک از دستگاه‌های اجرایی موظف به انجام امورات محوله جهت ارائه خدمات به مسافران نوروزی باشند.

رئیس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی سراوان افزود: در نوروز ۱۴۰۲، حدود ۶۴۱۰ نفر از آثار و ابنیه‌های تاریخی و گردشگری این شهرستان بازدید انجام داده‌اند.

ندرت زهی با اشاره به اینکه این شهرستان دارای ۲۷۶ اثر تاریخی شناسایی شده و ۷۵ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور است، خاطرنشان کرد: مصوبات این جلسه، نصب سیاه‌چادر و برپایی غرفه فروش محصولات صنایع‌دستی در ورودی شهر، نصب سیاه‌چادر و اسکان تیم‌های خدمات‌رسانی در میدان فرمانداری جهت مراسم استقبال از سال نو و برپایی سفره هفت‌سین و... است.

انتهای خبر/
شنبه ۲۳ دی ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۸
کد مطلب: 27153
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *