800
۰
گزارشی از هجوم سوسک سر خرطومی به نخستان های جنوب؛

آفت بزرگ جان نخیلات سراوان را گرفت/پاچوش آلوده پاکستانی همچنان در جنوب شرق قربانی می گیرد+تصاویر

سوسک سر خرطومی حنایی یکی از آفت های بسیار بزرگی است که با تخریب لایه درونی درخت خرما موجب از بین رفتن آنها می شود.
آفت بزرگ جان نخیلات سراوان را گرفت/پاچوش آلوده پاکستانی همچنان در جنوب شرق قربانی می گیرد+تصاویر
به گزارش شستون، آب یکی از مهم ترین نیازهای کشاورزان منطقه سراوان است که با کاهش سطح سفره های زیر زمینی و خشک شدن قنات ها مردم را با چالش آبیاری نخیلات روبرو کرده است و علی ای حال سوسک سر خرطومی کار خود را برای نابودی نخلستان های سراوان از دهه های گذشته شروع کرده و آفت مهمی برای منطقه محسوب می شود.
شیرزاد کمالی رئیس اداره جهاد کشاورزی شهرستان سراوان در گفت و گو با شستون با بیان اینکه کارگاه های متعدد عملی و تئوری برای جلوگیری و مبارزه با سوسک سرخرطومی در این منطقه برگزار شده است، گفت: این انگل قرنطینه ای استان سیستان و بلوچستان بسیار خطرناک و قابل شیوع است.
وی با بیان اینکه مجموعه جهاد کشاورزی و بسیج طرح مبارزه با سوسک سرخرطومی را در دستور کار خود قرار داده اند، افزود: این آفت در سال 69 از کشور پاکستان با وارد کردن پا جوش آلوده خرما وارد سراوان شده است.
رئیس اداره کشاورزی سراوان با بیان اینکه سوسک سر خرطومی حنایی فقط در استان شیوع پیدا کرده است، ادامه داد: این آفت نباید از استان خارج شود و برای پیگیری از آن باید نهایت تلاش را داشته باشیم.
وی با بیان اینکه این آفت بزرگ در منطقه سه نسل کامل و نیم نسل ناقص را پشت سر گذاشته است، تاکید کرد: سوسک سر خرطومی در هر بار بین 300 تا 500 عدد تخم می گذارد و بیشترین خسارت آن مربوط به مرحله لاروی است.
کمالی در ادامه توضیح داد: این سوسک در هنگام بلوغ خسارت کمی بر روی نخیلات شهرستان سراوان ایجاد می کند و اگر کشاورز ماهر نباشد، هرگز متوجه وجود آفت نخواهد شد چراکه فعالیت آن درون تنه درخت انجام می شود.
وی جوانه مرکزی زرد، خروج براده ها از درخت، بوی نامطبوع و صدای خراطی را از جمله راه های شناسایی وجود سوسک سرخرطومی در نخیلات عنوان کرد و بیان داشت: اکثر اوقات درخت خرمای جوان مورد هجوم این آفت قرار می گیرد و کمتر به نخل مسن حمله می کند.
رئیس اداره کشاورزی گفت: این حشره، آفت مهم در نخلستان‌ها، از جمله نخل نارگیل، خرما و درخت پالم می باشد اما بیشترین آسیب های گزارش شده  از سوی این حشره برای درختان خرما بوده است.
وی در پایان با تاکید بر اینکه ردیابی ، شناسایی و رفع این آفت از اقدامات ضروری برای مبارزه با آن است، بیان کرد: کشاورزان به نکات ایمنی که در کارگاه ها آموزش داده می شود،  توجه داشته و در صورت مشاهده هرگونه فعالیت این آفت، مراتب را به کارشناسان این مرکز گزارش دهند.
 
انتهای پیام/1675
سه شنبه ۷ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۱۸
کد مطلب: 9506
مرجع : شستون
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *