800
۰
مدیر شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران:

بیماری تالاسمی یک بیماری خونی، جدی و پرخطر است

مدیر شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران گفت: تالاسمی یکی از بیماری‌های ارثی خونی و ژنتیکی است که از طریق والدین به فرزندان منتقل می‌شود و بسیار خطرناک است.
بیماری تالاسمی یک بیماری خونی، جدی و پرخطر است
ایوب کرد تمینی در گفتگو با شستون ضمن تأکید بر اهمیت آزمایشات قبل ازدواج در بیماری تالاسمی، عنوان کرد: با مراقبت‌های حین بارداری و آزمایشات قبل ازدواج می‌توان از تولد نوزادان مبتلا به تالاسمی پیشگیری کرد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون در شهرستان سیب و سوران ۳۱ زوج جهت انجام pnd1 ارجاع و اعلام نتیجه ۱۰ مورد تاکنون صورت‌گرفته است.

مدیر شبکه بهداشت و درمان سیب و سوران گفت: لازم به ذکر است تعداد ۲۶ زوج جهت نمونه‌برداری از پرزهای جنین (cvs) به مرکز پی ان دی استان مراجعه که از این تعداد ۴ مورد جنین ماژور تشخیص‌داده‌شده است و شاخص سقط درمانی ۱۰۰٪ گزارش شده است؛ و تعداد ۲۲ جنین سالم بوده‌اند که ادامه روند مراقبت‌های بارداری توسط کارکنان بهداشتی صورت می‌گیرد.

کرد تمینی ادامه داد: زوجین پرخطر از نظر تالاسمی طبق نظر پزشک متخصص ژنتیک کاندید انجام PND1 (تهیه و آزمایش نمونه خون از پدر، مادر، خواهر و برادر خانم و آقا) معرفی و ارجاع داده می‌شوند، سپس پس از اعلام نتیجه pnd1، قطع مراقبت ژنتیک یا ادامه مراقبت ژنتیک (انجام آزمایش pnd2 در هر نوبت بارداری) گزارش خواهد شد که در سال ۱۴۰۲ تعداد ۲۰۷ زوج جهت آزمایشات تکمیلی ارجاع داده شده است.

وی خاطرنشان کرد: از تمام زوجین عزیز که قصد ازدواج دارند درخواست داریم به‌منظور جلوگیری از بروز مشکلات احتمالی و جلوگیری از افزایش موارد ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی (تالاسمی و...) جهت انجام آزمایشات قبل از ازدواج به مرکز مشاوره شهرستان مراجعه نمایند و از انجام عقد غیررسمی و بدون انجام آزمایشات خودداری کنند.

انتهای خبر/
دوشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۱۴
کد مطلب: 27324
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *