800
۰

رویترز: مشاور عزل شده بن سلمان، خاشقجی، حریری و شاهزاده‌های محبوس را بازجویی کرده بود

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع اطلاعاتی ترکیه و یک منبع غربی از جزئیات جدیدی در پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد عربستان پرده برداشت که دست داشتن مستقیم سعود القحطانی، مشاور ولیعهد سعودی را در ترور این روزنامه‌نگار ثابت می‌کند.
رویترز: مشاور عزل شده بن سلمان، خاشقجی، حریری و شاهزاده‌های محبوس را بازجویی کرده بود
به گزارش شستون؛ به نقل از این خبرگزاری، سعود القحطانی مشاور عزل شده دیوان سلطنتی عربستان بر روند قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار برجسته عربستان در کنسولگری این کشور در استانبول از طریق اسکایپ نظارت داشته و رئیس‌جمهوری ترکیه نوار مکالمه او را با خاشقجی در اختیار دارد.
طبق گفته دو منبع اطلاعاتی ترکیه، القحطانی از طریق تلفن با افسر سعودی ماهر المطرب رهبر تیم امنیتی سعودی نیز صحبت کرده بود.
رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه نوار صوتی مکالمه سعود القحطانی را که از طریق اسکایپ انجام شده در دست دارد که او را در این پرونده محکوم می‌کند.
رویترز در باره آورده است، اردوغان این نوار صوتی را به واشنگتن نداده است. این نوار صوتی نشان می‌دهد القحطانی از طریق اسکایپ توهین‌هایی را به خاشقجی می‌کند که او نیز پاسخ او را می‌دهد. در این هنگام القحطانی در اشاره به خاشقجی می‌گوید "سر این سگ" را بیاورید.
رویترز در ادامه گزارش می‌دهد، ویدیوی ناپدید شدن خاشقجی از طریق اسکایپ برای قحطانی پخش می‌شود اما منابع ترکیه‌ای‌تایید نمی‌کنند که این مسؤول برکنار شده در عملیات قتل حاضر بوده یا نه.
در پی اعتراف روز شنبه عربستان به قتل خاشقجی در کنسولگری‌اش در استانبول ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان احمد عسیری، معاون رئیس سازمان اطلاعات کل و سعود القحطانی مشاور سلطنتی را از پست‌هایشان برکنار و تشکل کمیته‌ای به ریاست محمد بن سلمان برای احیای سازمان اطلاعات کل و تحقیقات در این جنایت را اعلام کرد.
رسانه‌ها روی القحطانی متمرکز شده‌اند چراکه او بدون اطلاع بن سلمان نمی‌توانسته دست به چنین جنایتی بزند. در این راستا رسانه‌ها متن توئیت القحطانی را که یک سال پیش نوشته بود، منتشر کردند که در آن گفته بود بدون دستور ملک سلمان و شاهزاده بن سلمان کاری نمی‌کند.
رویترز در ادامه افشاگری خود همچنین به نقش جنجالی القحطانی در روند بازداشت سعد حریری در ریاض در سال گذشته میلادی اشاره می‌کند و به نقل از دو منبع ترکیه‌ای می‌آورد: القحطانی با حریری در اتاقی ملاقات کرده و به تیم خود دستور می‌دهد او کتک بزنند و او کسی بوده که او را وادار به اعلام استعفای اجباری می‌کند که از طریق شبکه العربیه پخش شد.
ترکیه وعده داده است تا آخر، روند تحقیقات برای افشای ابهامات این جنایت شنیع را ادامه دهد. رجب طیب اردوغان نیز امروز در مقابل پارلمان جزئیات کامل پرونده خاشقجی را برملا خواهد کرد.

منبع:ایرنا
انتهای پیام
سه شنبه ۱ آبان ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۶
کد مطلب: 12207
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *