800
۰
نزدیکی بیشتر واشنگتن به گوایدو؛

راهکار مادورو برای خنثی کردن کودتای آمریکا در ونزوئلا

رئیس جمهوری ونزوئلا برای خنثی کردن کودتای واشنگتن در این کشور، پیشنهاد برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در این کشور را داد.
راهکار مادورو برای خنثی کردن کودتای آمریکا در ونزوئلا
به گزارش شستون؛ «نیکلاس مادورو» رئیس جمهوری ونزوئلا که در انظار عمومی حاضر شده بود پیشنهاد برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی در این کشور را داد.
این خبر در حالی اعلام شد که روز گذشته مخالفان مادورو اقدام به برگزاری تظاهرات در شهرهای مختلف ونزوئلا کرده بودند. مادورو در نخستین حضورش در انظار عمومی پس از زمان حمله پهپادی در رژه نظامی اوت ۲۰۱۸، در جمع حامیانش در کاراکاس گفت که پارلمان کشورش باید مجددا مشروع سازی شود.
مادورو در ادامه گفت: با مجلس موسسان قانون اساسی درباره این مساله رایزنی می‌کنم.
اگر مجلس مؤسسان از پیشنهاد مادورو حمایت کند، این رأی‌گیری در سال جاری میلادی برگزار می‌شود.
بر اساس برنامه، انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد اما با پیشنهاد مادورو و در صورت موافقت مجلس موسسان این انتخابات در سال جاری میلادی برگزار خواهد شد.
مادورو همچنین مقامات دولت آمریکا را هدف انتقادهای خود قرار داده و گفت: «شما فکر می‌کنید امپراتور جهان هستید؟ فکر می‌کنید ونزوئلا تسلیم دستورات شما خواهد شد؟ ما تسلیم نخواهیم شد».
اقدام «خوان گوایدو» در اعلام ریاست جمهوری و حمایت کشورهای غربی از جمله آمریکا از این اقدام، موجب شده تا کودتایی اعلام نشده در ونزوئلا شکل بگیرد اما ایستادگی مادورو در برابر این کودتا موجب شده تا آمریکا از احتمال استفاده از گزینه نظامی در ونزوئلا سخن بگوید.
نزدیکی بیشتر واشنگتن و گوایدو
 اما در اقدامی مشترک، خوان گوایدو  و دولت ایالات متحده از نیروهای نظامی ونزوئلا خواستند دست از حمایت مادورو بردارند.
نیروی مسلح ونزوئلا از مهمترین نهادهایی به‌شمار می‌رود که از نیکلاس مادورو حمایت می‌کند. به‌همین دلیل نیز در هفته‌های گذشته، مخالفان و در صدر آنها گوایدو، بارها از نیروهای مسلح خواسته‌اند دست از حمایت مادورو بردارند.
گوایدو، رئیس پارلمان ونزوئلا که رهبری مخالفت‌ها علیه مادورو را در دست دارد، روز شنبه در یک سخنرانی تاکید کرد اعتراضات تا زمانی که مادورو دست از «غصب دولت» برداشته و با انتخابات تازه ریاست‌جمهوری موافقت کند، ادامه خواهد داشت.
انتخابات ریاست‌جمهوری خواسته اصلی مخالفان است. آنها می‌گویند انتخابات سال پیش نه به‌ شکل دموکراتیک و پس از جلوگیری از حضور چهره‌های اصلی مخالف مادورو، انجام شد. به‌همین دلیل نیز مشروعیت ریاست‌جمهوری فعلی را زیر سوال برده‌اند.
دولت ونزوئلا اما این اتهامات را رد می‌کند. در عین حال نیکلاس مادورو خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی شده است.
پایان ضرب الاجل اروپا
از سوی دیگر امروز یکشنبه ضرب‌الاجل کشورهای اروپایی به نیکلاس مادورو برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در آن کشور پایان می‌یابد.
آلمان، فرانسه، اسپانیا، بریتانیا، پرتغال، هلند و بلژیک به نیکلاس مادورو رئیس‌جمهوری ونزوئلا هشت روز فرصت داده بودند انتخابات برگزار کند و در غیر اینصورت آنها ریاست‌جمهوری موقت خوان گوایدو را به رسمیت خواهند شناخت.
مادورو اما این درخواست را «گستاخی» توصیف و رد کرده بود. او در جریان سخنرانی روز شنبه در جمع هوادارانش گفت: من رئیس‌جمهوری ونزوئلا هستم.
با این حساب به نظر می‌رسد هفت کشور اروپایی نیز به‌طور رسمی مسیر حمایت از گوایدو را در پیش بگیرند.
اقدام توئیتر علیه مادورو
اقدام کشورهای غربی علیه مادورو به شبکه های اجتماعی نیز کشیده شده به طوری که توئیتر حساب دستکم دو هزار نفر را که با کودتای آمریکا علیه مادورو موافق نبودند مسدود کرده است.
توئیتر در بیانیه‌ای که منتشر کرده حتی اعتراف کرده سندی در ارتباط این افراد با دولت ونزوئلا در دست ندارد.
با این حساب باید گفت: غرب تمام نیروهای خود را برای براندازی مادورو به کار گرفته و باید دید آیا راهکار وی برای خنثی سازی این کودتا جواب می دهد یا خیر.


منبع:مهر
يکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب: 13414
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *