800
۰

با متخلفان و حضور غیر قانونی افراد 2 شغله در فوتبال مقابله کنید/ آیا حضور افرادی که در حوزه قضایی کشور به شغل شریف قضاوت مشغول هستند در فوتبال قانونی است؟

طی سالیان اخیر مدیران متخلف در فوتبال از نص صریح قانون به دفعات عدول نموده اند و به طور نمونه ماحصل تخلفات و بی انضباطی های آقایان را در وضعیت کنونی فوتبال که خواستگاه میلیونها جوان ایرانی بوده ، شاهد هستیم .
trjhesjhs
trjhesjhs
به گزارش شستون؛ جمعی از دانشجویان عدالتخواه تربیت بدنی در نامه ای سرگشاده خطاب به رئیس قوه قضائیه، خواستار برخورد با 2 شغله های حاضر در فوتبال ایران شدند.
  محضر مبارک حضرت آیت الله آملی لاریجانی
ریاست محترم قوه قضائیه  
 
با اهدای سلام و عرض تحیات  
    همانطور که استحضار دارید وضعیت ورزش کشور خصوصا رشته پرطرفدار فوتبال در سال های متمادی با توجه به ارتزاق مالی آن از محل بیت المال و میزان علاقه مندی عمومی ، بسیار خاص تر از سایر مقوله های اجتماعی و فرهنگی بوده است. تعبیر وجود مافیاهای بزرگ از یک سو ، همچنین هجوم بی محابای سیاسیون ورشکسته ، سرمایه داران شهرت طلب و قانون گریز و پول شویان به حوزه ورزش و عدم نظارت کافی توام با مماشات و برخوردهای سطحی با متخلفین ، چهره پاک ورزش را در انظار مخدوش کرده است .  
با حضور حضرتعالی در راس قوه عدلیه انتظار می رود مفسدان و متخلفین در ورزش و سوء استفاده کنندگان از رانت شهرت و محبوبیت در این حوزه اجتماعی همانند رانتخواران اقتصادی در آسایش نباشند و همواره خود را در معرض رصد ، کنترل و نظارت دستگاه قضایی بدانند .   
امروز فساد در فوتبال  اظهرمن الشمس است ، و مدیران متخلف در پناه هرج و مرج و عدم اطلاع از قانون افراد گردن کلفتی می کنند، که این خود ناشی از عملکرد و نظارت  ضعیف دستگاه نظارتی در مبارزه با گردن کلفتان از خدا بی خبر است.  
 
 
حضرت آیت الله آملی لاریجانی
طی سالیان اخیر مدیران متخلف در فوتبال از نص صریح قانون به دفعات عدول نموده اند و به طور نمونه ماحصل تخلفات و بی انضباطی های آقایان را در وضعیت کنونی فوتبال که خواستگاه میلیونها جوان ایرانی بوده ، شاهد هستیم .  
امروز که مبارزه با مفسدین و پیشگیری از فساد همواره یکی از گفتمان‌های اصلی انقلاب اسلامی و رهبری معظم انقلاب بوده و  علیرغم همت عالی و تلاش مسئولین عالیرتبه دستگاه قضایی کشور ، باید پرسید چرا در عمل و در واقعیت ورزش کشور، هیج تحول چشمگیری از سوی نهادهای نظارتی خصوصا سازمان بازرسی کل کشور بعنوان نهاد نظارتی آن قوه در حوزه ورزش مشاهده نشده است؟  
البته نیک می دانیم که سازمان بازرسی کل کشور برای بهبود نظام اداری و مالی کشور در حوزه های مختلف گام های موثری برداشته که جای تقدیر دارد اما برخی از کارشناسان در برخورد با برخی متخلفان در حوزه ورزش به خصوص فوتبال به گونه ای برخورد کرده اند که شائبه برخورد سلیقه ای و گزینشی از آنها برداشت می شود .
چرا دستگاههای نظارتی پیگیری لازم جهت بررسی و برخورد و معرفی احتمالی به محاکم قضایی را ندارند ؟
تاکنون کدام مدیر متخلف در حوزه ورزش به دادگاه معرفی شده و بدور از مماشات به سزای عملکردش رسیده است ؟  
آیا طی سالیان اخیر برخورد با مدیران متخلف ورزش از راس دستگاه گرفته تا ذیل ، دچار اهمال و سیاسی کاری نشده است ؟   
 
دانشمند فرزانه و فقیه عالیقدر  
حدودا 7 سال پیش، انتصاب حضرت عالی به سمت ریاست قوه قضائیه و پذیرش این امر از جانب شما نور امیدی در چشم عاشقان انقلاب پدید آمد که عالمی مبارز با آگاهی فقهی و حقوقی بالا، با پشتوانه شاگردی اساتید و مفاخری بزرگ بر اریکه قوه قضا تکیه می زند و با نگاهی انقلابی به اصلاح امور این قوه که همیشه به مثابه‌ پاشنه آشیل رضایت مردم از نظام بوده است عمل خواهد کرد و صد البته این اتفاق افتاد و با استعانت از خداوند متعال و حمایت های رهبری عظیم الشان ، قوه قضایی کشور در برخورد با فسادهای بزرگ چون پرونده بیمه ،اختلاس  3000 میلیارد تومانی سربلند شده و مردم عزیز را به ایجاد و برقراری عدالت واقعی امیدوار نمود . خریدن همه تبعات پذیرش این امر خود جهادی بزرگ از نگاه علاقه مندان انقلاب بوده است، موضع گیری‌های بی سابقه حضرت عالی به ویژه در مورد فساد و فتنه 88 به شعله ورتر شدن این امید کمک کرد اما همچنان سئوال‌هایی جدی در این زمینه برای یاران دلسوز در حوزه ورزش و جوانان باقی مانده است:  
 چرا کارشناسان نظارت در ورزش  در نظارت های خود گزینشی عمل کرده و با مقتضیات زمان و افراد ، برداشتهای متفاوتی از قانون می کنند ؟  
اگر بازرسین ویژه جنابعالی گذری در میان ورزشی ها داشته باشند به گزارش های جالبی از تبعیض و برخوردهای دوگانه برگرفته از مماشات و رفاقتی دوستان برخی دستگاه هاخواهند رسید .
رویکرد تساهل و تسامح در برخورد با مفسدان چه نسبتی با فرمان صریح مقام معظم رهبری در این زمینه دارد ؟   
 
خاطره‌ای از حضرت آیت الله العظمی خامنه ای ، درباره برخورد شدید با یک قاضی متخلف:
یادم مى‌آید که در اوایل دوران ریاست جمهورى، جمع آقایان شوراى عالى قضایى، پیش من تشریف آوردند. در آن جلسه، صحبت از قاضى‌یى شد که در شهرى تخلفى کرده بود. من نظر خودم را درباره‌ او مطرح کردم و گفتم سلیقه‌ام این است، شما آن را ارزیابى کنید و ببینید که آن را قبول دارید یا نه؟ گفتم: آن قاضى را در همان شهرى که این تخلف را کرده، محاکمه کنید. اگر شلاق یا زندان و یا هر چیز دیگر است، در همان‌جا حکم را بر او اجرا کنید و بعد هم در همان شهر، او را دوباره بر مسند قضاوت بگذارید.
گفتند: این کار، تشکیلات قضایى را تضعیف مى‌کند. گفتم: به نظر من تقویت است؛ زیرا آن دادستان و یا حاکم شرعى که به خاطر تخلف، آن‌جا کتک را مى‌خورد، بعد که پشت آن مسند قضا نشست، خواهد گفت ببینید، مسأله‌ى قوّه‌ى قضاییه این است؛ من حتّى فاسد شدم، با من این کار را کردند. بنابراین، خودش دیگر اشتباه نخواهد کرد. این، انتقام و نقمت الهى است. او دیگر جرأت نمى‌کند على‌الظاهر تخلف نماید؛ مگر آدمهاى واقعاً مریض که تخلف مى‌کنند. با اعمال این قاطعیت، دیگران هم خواهند گفت که ببینید، قوّه‌ى قضاییه این است و چنین متخلفانى را خودش مجازات مى‌کند.
البته، اگر بر اساس موازین قضا، مثلاً دست قاضى‌یى قطع شده باشد، این دیگر مانع از قضاوت کردن است. من چنین مواردى را نمى‌گویم. آن جایى مورد نظرم است که ایرادى ندارد، مثلاً لازم بوده باشد قاضىِ متخلف را تعزیر بکنند و بعداً بگوید من قاضیم؛ اما قاضى تعزیر شده. سینه‌اش را هم سپر مى‌گیرد و سرش را هم بالا نگه مى‌دارد و مى‌گوید قضاوت اسلامى یعنى این؛ من خودم تعزیر شدم، شما دیگر چه مى‌گویید؟! ...
نباید رحم کرد. ترحم در این‌جا، واقعاً به معناى جفاکارى بر این امت اسلامى است. به نظر من، روى قضات فاسد باید بیش از اندازه‌ى مردم معمولى فشار آورد. جرم این افراد، به ملاک گناه در شب جمعه یا به ملاک گناه سادات یا به ملاک گناه شیعیان است که فرمودند: هر کدام از شما که گناه کنید، گناهتان دو برابر دیگران است؛ چون «شَین» براى ماست. باید از این قاضى انتقام گرفت. البته، انتقام الهى مورد نظر است، نه انتقام شخصى. اگر چنین فردى تخلف کرد، اگر توصیه قبول نمود، اگر کارى که از معیارها خارج است، انجام داد، در هر شرایطى که هست، باید به مجازات برسد. به نظر من، اگر این کار نشود، دستگاه قضایى درست نخواهد شد. مهم‌ترین مسئولیت قوه قضائیه مبارزه با جرم و تخلف و اجرای قاطعانه عدالت است.
 
 
ریاست محترم و معزز قوه قضاییه
آیا حضور افرادی که در حوزه قضایی کشور به شغل شریف قضاوت مشغول هستند در فوتبال قانونی است ؟  
مگر مر قانون و بخشنامه شورای عالی قضایی نیست که قضات باید فقط به شغل شریف قضاوت در محاکم قضایی بپردازند ؟
آیا این افراد برای حضور غیرقانونی شان در فوتبال مجوز دارند ؟ اگر دارای مجوز هستند چه کسی این مجوز خلاف و غیرقانونی را به آنها داده است ؟  
چنانچه مقام معظم رهبری در دیدار با رئیس و جمعی ازمسئولان قوه قضاییه و خانواده‌هاى شهیدان حادثه هفتم تیرسال 82 ، لزوم برخورد قاطعانه با تخلفات در قوه قضاییه و حتی حساس بودن به شبهه تخلف را یادآور شدند.
امروز با استناد به اصل 141 قانون اساسی ، مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 1391 ، دستورالعمل ریاست محترم آن قوه در ممنوعیت قضات از اشتغال به مشاغل دیگر غیر از قضاوت در محاکم رسمی قضایی و بند 2 ماده 17 قانون قانون نظارت بر رفتار قضات  (مصوب 1392/2/25)  ، حضور رییس کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال که کارمند آن قوه بوده تخلف است و اینگونه موارد را چه دستگاهی نظارت ، پیگیری و برخورد می کند ؟        
چنانچه حضرت آیت الله خامنه ای در دیدار 9 تیرماه 1395 بر ضرورت اطلاع رسانی در خصوص برخورد با افراد خاطی در داخل دستگاه قضایی تأکید نمودند .  
معظم له فرمودند : معدود افرادی که در داخل قوه قضاییه مرتکب فساد و اقدامات خلاف می شوند، علاوه بر خیانت به مدیران و کارکنان خدوم و زحمتکش دستگاه قضایی، به مردم نیز ظلم می کنند.
آیا سازمان بازرسی کل کشور اینگونه تخلفات را به دادگاه انتظامی قضات گزارش کرده است ؟  
در صورت گزارش آیا رای اینگونه افراد با توجه به اهمیت و شرایط ارتکاب، ( محکومیت به یکی از مجازات های انتظامی‌درجه هشت تا سیزده -انفصال به مدت متناسب با تخلف ) صادر شده است ؟  
وا اسفا سر می دهیم که بر اثر مماشات و اهمال ها ، مدیر متخلف بر صندلی اجرای عدالت فوتبال نشسته و  ندای انا الحق سر می دهد .  
حال جنبش عدالتخواهی که طی سنوات گذشته در امر مطالبه‌ی مبارزه با مفاسد از پیشروان بوده بر خود لازم می‌داند از مسئول محترم قوه قضاییه عاجزانه ، اعلام نتیجه مناسب و فوری تخلفات حضور دوشغله ها در فوتبال را مطالبه کند.  
معتقدیم که مبارزه با فاسد مربوط به هر سه قوه است و عدم رعایت عدالت در مطالبه مبارزه با فساد و فراموش کردن سایر دستگاه‌ها، فساد در عدالتخواهی است همان گونه که به تعبیر مقام عظمای ولایت در فرمان هشت ماده ای "تسامح در مبارزه با فساد، به نوعی همدستی با فاسدان و مفسدان است" .
 
این روزها شایعات ناخوشایندی به گوش می رسد که متخلفین به دنبال پرونده سازی برای دلسوزانی هستند که حقایق را بیان می کنند و به دنبال اجرای قانون هستند .
ما بر اساس وظیفه امر به معروف و نهی از منکر موظفیم این نکات را  گوشزد کنیم؛ چراکه قوه قضائیه مسئول برقراری عدالت و منکوب نمودن ظالمین و سرمایه سالاران و یقه سفیدها و مفسدین و اختلاس گران و ... است.
آیا این نوع نحوه برخورد افراد متصل به دستگاه قضا با دلسوزان ، منتج به انزوا و ایزوله نمودن آنان و آمران به معروف و ناهیان از منکر نمی شود؟  
چرا گزارش شفاف و تفصیلی از فرآیند شکلی و ماهوی رسیدگی به پرونده‌های مفسدان ورزشی و فوتبال ارائه نمی‌شود؟  
اعتماد عمومی به دستگاه‌های دولتی و قضائی در گرو آن است که این دستگاه‌ها در برخورد با مجرم و متخلف قاطعیت و عدم تزلزل خود را نشان دهند و از همه مهم تر و بالاتر از همه آنها خدا شاهد و ناظر ماست .
"ای مردم، بزرگان عبرت بگیرید از موعظه¬ای که خداوند به دوستان خود در قرآن میفرماید اگر شما خود را اولیای خدا میدانید، و اگر دیندارید و مخاطب قرآن هستید پس بی¬تفاوت نمانید و احساس تکلیف کنید! آیا ندیده¬اید که خداوند چند بار در قرآن به روحانیون مسیحی و یهودی به شدت حمله فرموده و آنها را توبیخ کرده است که چرا مردان خدا در جامعه و حکومت بی-عدالتی و فساد دیدند و سکوت کردند؟ چرا اعتراض و انتقاد نکردند؟ و فریاد نکشیدند؟"  
و نیز فرمود:«نفرین بر کسانی از بنی اسرائیل که کافر شدند. آنها که امر به معروف و نهی از منکر نکردند، و چه بد عمل کردند.»
خداوند علمای مسیحی، یهودی و روحانیون و آگاهان ادیان قبل را نکوهش کرد زیرا ستمگرانی جلوی چشم آنها فساد میکردند و اینان میدیدند و سکوت میکردند و دم برنمی¬آوردند. خداوند چنین کسانی را توبیخ کرده که چرا در برابر بی¬عدالتی و تبعیض و فساد در حکومت و جامعه¬ی اسلامی ساکت هستید و همه چیز را توجیه میکنید ؟ چرا سکوت کرده¬اید؟
 
متن فوق قسمتی از خطبه منی' حضرت ابا عبدالله (ع) ، درجمع علمای دین و خواص جامعه است که در حقیقت الگوی مبارزه همه جانبه با فساد را برای تمامی نسل های بشریت بیان کرده است. خطبه ای که خواص جامعه از بنده حقیر تا جنابعالی و بالاتر را ملزم به عدم سکوت در برابر ظلم و فساد و مبارزه با گردن کلفتان و زالو صفتان جامعه می کند.
آنچه انگیزه نوشتن این نامه به حضرتعالی شده است، علاوه بر احساس تکلیف شرعی، وضعیت نابسامان و بی قانونی در فوتبال است.  
بنا بر واقعیت های غیر قابل انکار فوق، خواسته جنبش عدالتخواه از جنابعالی به عنوان رئیس قوه قضائیه و چهره ای که رهبر معظم انقلاب امام خامنه ای ( ارواحنا له الفداه ) ایشان را به برخوردار از روحیه‌ و توان نوآوری و ابتکار، موصوف نموده و چشمداشتِ سلامتِ ارکان و اتقانِ احکام و سرعت و سهولت در اجرای عدالت را، انتظار بحق شان از شما اعلام کرده اند، این است همانطور که تا کنون شعاری جز مبارزه با دانه درشت ها نداده اید، با این مقوله درد آور در ورزش به طور ویژه رسیدگی به عمل آورید.                                 
منبع: دانا
چهارشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۸
کد مطلب: 6441
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *