800
۰

دسترسی به پول نفت با ارزهایی غیر از دلار/ کره جنوبی باید با ارزی به جز دلار بدهی ایران را بپردازد

یک کارشناس اقتصادی گفت: اگر دولت ما با دیگر کشور ها که مبالدات تجاری دارد می نشست و توافق نامه های ارزی به جز ارز دلار را امضا می کرد و یا بر روی ارز دیگری به توافق می رسید امروز کشور نیازمند دلار نبود و دسترسی به پول نفت راحت تر صورت می گرفت.
دسترسی به پول نفت با ارزهایی غیر از دلار/ کره جنوبی باید با ارزی به جز دلار بدهی ایران را بپردازد
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رئیس کل بانک مرکزی اخیراً با اشاره به اینکه کره جنوبی از ایران نفت خریداری کرده است اما پول آن را پرداخت نکرده گفته است ما سعی داریم از راه های قانونی و حقوقی این مسئله را پیگیری کنیم تا بتوانیم پول فروش نفت خود را از این کشور دریافت کنیم.
باید گفت در شرایطی که کشور مورد تحریم های نفتی و بانکی قرارگرفته است عملا راه کارهای قضایی و حقوقی نمی تواند راه کاری باشد که منجر به دریافت پول شود.
آرمان مولایی، یک کارشناس اقتصادی و حوزه انرژی معتقد است راهکارهایی برای بازگشت دارایی های کشور وجود دارد که تنها کافی است این راه ها پیگیری شود.
وی با اشاره به اینکه یکی از سیاست هایی که بانک مرکزی و رئیس کل باید در دوران تحریم در دستور کار قرار دهد که متاسفانه از آن غافل است گفت: مبادلات پولی و مالی باید از ارز دلار خارج شود به طوریکه ایران با هرکشوری که داد و ستد مالی دارد باید به سمت مبادلات با ارزهای همان کشور یا ارز دیگری که مورد توافق یکی دیگر است مانند یورو روی آورد.
این کارشناس اقتصاد انرژی خاطرنشان کرد: این توافقات مالی و پولی موجب می شود تا اولا ارزش پول ملی نسبت به دلار تقویت شود و در ثانی تحریم‌ها بانکی که موجب شده است تا دلار بین ایران و کشورهای متقاضی نفت جابه جا نشود کار کرد خود را از دست بدهند.
مولایی تصریح کرد: به عنوان مثال ایران با کشور هند تبادلات تجاری دارد که می تواند به جای دریافت دلار از این کشور روپیه دریافت کند و یا اگر دو طرف در خصوص ارز یورو به توافق برسند می توانند یورو دریافت کنند و یا در مورد کره جنوبی نیز همین گونه است می توان با ارزهای دیگر این تبادلات انجام شود.
وی ادامه داد: در زمانی که نفت و بانک ایران تحریم شد کمترین توافقات مالی بین ایران و دیگر کشورها منعقد شد که این مسئله نشان دهنده ضعف مدیریت رئیس کل بانک مرکزی است.
این کارشناس اقتصادی در ادامه توضیح داد: به عنوان مثال دو کشور چین و روسیه که به عنوان ابرقدرت محسوب می‌شوند می‌بینیم در مبادلات تجاری خود دلار را خارج کرده و با ارزهای داخلی اقدام به صادرات و واردات می کنند که ایران نیز باید به این سمت حرکت کند و با کشورهایی مانند روسیه، چین، ترکیه، عراق و حتی هند که بیشترین مبادلات را دارد ارزهای داخلی را جایگزین دلار کند که در این صورت دیگر مشکل نقل و انتقالات ارزی وجود نخواهد داشت و این مشکل برطرف خواهد شد.
وی ادامه داد: بانک مرکزی چین سال گذشته اعلام کرد یوآن به‌تدریج درحال تبدیل‌شدن به یک ارز بین‌المللی کامل است؛ در سال 2016، از یوآن در بخش‌های مرزی چین برای مبادلات تجاری به‌میزان هزار و ۴۹۰ میلیارد دلار استفاده شده است؛ اتحادیه اروپا ۵۰۰ میلیون یورو از پول‌های خود را به‌صورت یوآن مورد مبادلات تجاری قرار می‌دهد. علاوه‌بر این نزدیک به 300 هزار شرکت در داخل چین برای بسیاری از مبادلات تجاری خارجی خود از یوآن استفاده می‌کنند بنابراین می توان بخش قابل توجهی از مبادلات خود را با ارز یوآن انجام دهیم.
 
انتهای پیام/س
دوشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۹ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 19316
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *