800
۰
اشتغال‌زایی هدفمند؛

سیستان و بلوچستان ظرفیت تبدیل قطب صنعت شترمرغ کشور را دارد

سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و تنوع آب‌وهوایی ظرفیت این را دارد که به قطب صنعت شترمرغ در کشور تبدیل شود.
سیستان و بلوچستان ظرفیت تبدیل قطب صنعت شترمرغ کشور را دارد
به گزارش پایگاه خبری شستون به نقل از عصرهامون، شترمرغ یک پرنده باارزش که پرورش آن یک صنعت اقتصادی سودآور همراه با اشتغال‌زایی و گردش مالی مناسبی دارد، این پرنده همه‌چیزتمام و هیچ دور ریزی ندارد.
 
بنا بر نظر کارشناسان بعد از صنعت نفت و توریسم، پرورش شترمرغ اولین صنعتی است که می‌تواند ظرف سه سال اصل سرمایه و سود را به سرمایه‌گذار بازگرداند.
 
شترمرغ حیوانی است که تمامی اعضای بدنش قابل‌استفاده است و هر شترمرغ باتوجه‌به تغذیه و جثه آن حدود ۳۵ تا ۴۵ کیلوگرم گوشت، یک متر و ۲۰ سانتی‌متر پوست خام، ۳۰ عدد شاه پر، حدود ۲ کیلوگرم پر معمولی، ۴ تا ۶ کیلوگرم چربی و حدود ۷۰ تا ۸۰ تخم، به دست می‌آید.
 
گوشت این پرنده به دلیل ارزش بالای غذایی آن و همچنین میزان بهره‌برداری از پوست، پر و کم آب بر بودن آن و نیز به لحاظ کیفیت پس از طبخ می‌تواند از گوشت گوسفند و گاو از سطح بالاتری برخوردار باشد.
 
می‌توان از هر کدام از اجزای این پرنده صنعتی مجزا راه‌اندازی کرد که علاوه بر مصارف خوراکی، در صنایع پوشاک، آرایشی، بهداشتی، درمانی و زیورآلات و دکوراسیون نیز جایگاه خاصی را می‌تواند از آن خود کند.
 
استان سیستان و بلوچستان به دلیل شرایط اقلیمی مناسب و تنوع آب‌وهوایی استعداد بالایی در پرورش شترمرغ در کشور را دارد، چند سالی است که رونق پرورش شترمرغ دریچه‌ای جدید به روی بهره‌برداران بخش کشاورزی در این استان گشوده است.
 
علاوه بر منطقه سیستان که یکی مستعد برای پرورش شترمرغ محسوب می‌شود و از سال ۸۰ توسط مرکز پژوهشگاهی دانشگاه زابل پرورش این پرنده کلید خورد در شهرستان زاهدان نیز دو واحد پرورش در حال حاضر فعال است.

 

توزیع ۶۰ قطعه جوجه بین واحدهای پرورش شترمرغ در زاهدان
در سال جاری توسط جهاد کشاورزی شهرستان زاهدان ۶۰ قطعه جوجه شترمرغ خریداری و در دو واحد پرورش شترمرغ در مناطق گراغه و دومک زاهدان توزیع شد.
 
به گفته مهدی شهرکی مدیر جهاد کشاورزی زاهدان این تعداد جوجه شترمرغ از محل اعتبارات طرح بهبود تولیدات دامی و زنجیره شترمرغ، خریداری و بین بهره‌برداران که در خصوص پرورش شترمرغ فعالیت داشته بودند توزیع شد.
 
وی افزود: به‌منظور حمایت بهره‌برداران و احیای مجدد این صنعت، علاوه بر توزیع رایگان جوجه شترمرغ، میزان قابل‌توجهی نیز خوراک و کنسانتره نیز در اختیار این تولیدکنندگان قرار گرفت.
مدیر جهاد کشاورزی زاهدان تصریح کرد: تولید شترمرغ دورهٔ ۶ تا ۸ماهه دارد که بعدازاین دوره پیش‌بینی می‌شود حداقل تا ۸ برابر میزان‌پذیرش دام افزایش یابد.
 
 
طبق گفته کارشناسان اشتغال‌زایی، تجهیزات کم و تغذیه آسان، تنوع محصولات و همچنین خواص درمانی و دارویی فرآورده‌های شترمرغ از مهم‌ترین دلایل رونق پرورش این پرنده بزرگ است که طی سالیان اخیر باتوجه‌به تأکیدات مقام معظم رهبری کارآفرینان داخلی با ورود به این عرصه گام ارزشمندی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی برداشتند.
 

فعالیت ۱۰ واحد پرورش صنعتی با میلیاردها سرمایه‌گذاری در منطقه سیستان
محمود قزاقی عضو هیئت‌علمی دانشگاه زابل سازگاری این پرنده با اقلیم منطقه و عدم وابستگی آن به محصولات استراتژیک مثل سویا و ذرت را از جمله عوامل موفقیت‌آمیز در پرورش موفق این پرنده برشمرد.
 
وی با اشاره به وجود حداقل ۱۰ واحد پرورش صنعتی با میلیاردها سرمایه‌گذاری در منطقه سیستان فعالیت دارند خاطرنشان کرد: امروز جوجه تولید شده در سیستان به‌عنوان یک برند در کشور مطرح است و جوجه تولید شده در این منطقه به سایر شهرستان‌ها و استان‌های دیگر جهت پرورش ارسال می‌شود.
 
صنعت پرورش شترمرغ از صنایعی است که در صورت حمایت دولت از بخش خصوصی بازدهی مناسبی در اقتصاد کشورمان به دنبال خواهد داشت.
 
سیستان و بلوچستان ظرفیت این را دارد که به قطب صنعت شترمرغ در کشور تبدیل شود و برای محقق‌شدن این امر نیاز است تا صنایع جانبی از جمله واحدها و کارخانه‌های صنعتی تولید چرم، کیف و کفش و همچنین دباغی پوست در منطقه ایجاد شود تا این صنعت رونق مضاعفی گیرد.
 
انتهای خبر/ س
  https://asrehamoon.ir/vdcdko0f5yt09s6.2a2y.html
 
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۲۸
کد مطلب: 26789
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *