800
۰
زبانه آتش بر گلوی کشاورزان سراوانی؛

جدال نابرابر کمبود امکانات و آتش در نخلستان های جنوب شرق

به دلیل کمبود امکانات اطفای حریق و صعب‌العبور بودن برخی از مناطق در شهرستان سراوان باعث شده تا میزان خسارت به کشاورزان هنگام وقوع آتش‌سوزی نخیلات و باغات افزایش یابد.
جدال نابرابر کمبود امکانات و آتش در نخلستان های جنوب شرق
به گزارش پایگاه خبری شستون، از ابتدای مهرماه شاهد چندین آتش‌سوزی نخیلات و باغات میوه در دهستان ناهوک از توابع شهرستان سراوان در جنوب شرق ترین نقطه کشور بودیم  که خسارات سنگینی را به حوزه کشاورزی این منطقه وارد کرد.

آتش‌سوزی‌ها به‌گونه‌ای بوده که بیش از ۳ هزار و ۸۵۰ نخل و پاجوش و ۳۰ باغ در آتش سوختند؛ عمده این آتش‌سوزی‌ها که با دخالت انسان همراه بوده به دلیل کمبود امکانات امدادرسانی به‌موقع در محل حادثه و آتش‌سوزی را با کندی مواجه کرده بود به همین دلیل میزان خسارات وارد شده به کشاورزان را دوچندان کرده است.

همچنین عدم جمع‌آوری شاخ‌وبرگ خشکیده نخیلان و درختان و همچنین نبود جاده بین مزارع و صعب‌العبور بودن برخی از مناطق امکان امدادرسانی را با مشکل مواجه کرده و یکی از عللی به شمار می‌رود که میزان خسارت به کشاورزان را افزایش می‌دهد.

به گفته ایرج رستم زهی مدیر جهاد کشاورزی سراوان در آتش‌سوزی‌های رخ‌داده در منطقه ناهوک که در بیست و یکم مهرماه رخ داد تعداد ۱۳۵۰ نفر نخل بارور از نوع ماکیلی و مضافتی و تعداد ۲ هزار و ۵۰۰ نفر پاجوش تنه‌جوش و غیر بارور و چندین باغ مرکبات دچار طعمه  حریق شدند که در این آتش‌سوزی بالغ بر ۱۱۰ میلیارد ریال خسارات به کشاورزان وارد شده است.

۶ فقره آتش‌سوزی در مهرماه در ناهوک 
ناصر ملاکی دهیار ناهوک در گفتگو با خبرنگار ما بیان کرد: در مهرماه جمعاً ۶ فقره آتش‌سوزی در ناهوک رخ که سه مورد توسط مردم محلی و گروه‌های جهادی بسیج اطفا شد.

وی افزود: سه فقره آتش‌سوزی به حدی شدید بود که منجر به ازبین‌رفتن بیش از ۱۲۰۰ نخل و پاجوش و بیش از ۳۰ باغ از بین رفت.

دهیار ناهوک گفت: همچنین در سه فقره آتش‌سوزی دیگر بیش از هزار و ۱۷۳ نخل بارور و پاجوش دچار حریق شدند.

به گفته ملاکی نبود ماشین و ایستگاه  آتش‌نشانی، فاصله دور تا مرکز شهرستان، عدم هرس نخیلات و عدم جمع‌آوری ضایعات نخل، عدم کاشت اصولی درختان از جمله مشکلات این حوزه محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خواسته ما از دولت این است که نسبت به استقرار دستگاه‌های خردکن ضایعات و تولید کمپوست و کود و آموزش نخل‌داران  و کشاورزان ورود کنند.  همچنین نسبت به تخصیص یک دستگاه خودرو آتش‌نشانی و به‌کارگرفتن نیروی امریه آتش‌نشان در دهیاری‌ها اقدام کنند.

انتهای خبر
يکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۰۷:۳۲
کد مطلب: 26864
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *