800
۰
پاسخ چین به درخواست نفتی امریکا؛

پکن: با تحریم‌های آمریکا علیه ایران به شدت مخالفیم

سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به سوالی درباره گزارش رویترز با موضوع درخواست واشنگتن از پکن برای کاهش خرید نفت ایران اعلام کرد، چین قاطعانه مخالف تحریم‌های یکجانبه آمریکا است.
پکن: با تحریم‌های آمریکا علیه ایران به شدت مخالفیم
به گزارش شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ یک مقام پکن ضمن دفاع از روابط چین با ایران در زمینه‌های مختلف، مخالفت چین با تحریم‌های یکجانبه آمریکا را تکرار کرد.
 
«هوآ چوانیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در نشست خبری روز چهارشنبه (امروز) با سوالی درباره گزارش رویترز با موضوع درخواست واشنگتن از پکن درباره کاهش خرید نفت ایران مواجه شد.
 
بنا بر گزارش «گلوبال تایمز» چین، این مقام پکن در پاسخ به این سوال اعلام کرد که همکاری چین با ایران طبق مقررات حقوق بین‌المللی و قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرد.
 
سخنگوی وزارت خارجه چین ادامه داد، چین و ایران همواره با رعایت اصول برابری و منفعت متقابل، رابطه برد-برد و تجاری‌سازی همکاری کرده‌اند.
 
 وی افزود: چین قاطعانه با هرگونه تحریم یک جانبه مخالف است و از ایالات متحده می‌خواهد تا در اسرع وقت از اعمال قوانین داخلی خود (در خصوص تحریم‌های یکجانبه ایران) بر نهادها و اشخاص طرف ثالث دست بردارد.
 
در حالی که واشنگتن مدعی آمادگی برای بازگشت به مذاکرات وین جهت احیای برجام است، رویترز در خبری اختصاصی به نقل از مقام‌های آمریکایی و اروپایی گزارش داد که ایالات متحده به صورت دیپلماتیک در خصوص کاهش خرید نفت خام ایران با چین تماس گرفته است.
 
به نوشته رویترز، تصور می‌شود که خرید نفت شرکت‌های چینی از ایران با وجود تحریم‌های آمریکا که هدفش جلوگیری از چنین فروش‌هایی بوده، باعث شده اقتصاد ایران همچنان پا برجا بماند.
 
یک مقام ارشد آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، روز سه‌شنبه (دیروز) به این خبرگزاری غربی گفت: ما از خریدهای نفتی شرکت‌های چینی از ایران آگاه هستیم.
 
وی افزود: از اختیارات تحریمی خود برای پاسخ به فرار از تحریم‌های ایران، شامل آن‌هایی که با چین تجارت می‌کنند، استفاده کرده‌ایم و در صورت لزوم به این اقدام خود ادامه می‌دهیم.
 
یک مقام اروپایی هم به خبرگزاری رویترز خبر داد، کاهش خرید نفت ایران یکی از موضوعاتی بود که «وندی شرمن» قائم مقام وزارت خارجه آمریکا در سفر اواخر ماه جولای به چین آن را مطرح کرد.
 
انتهای پیام/م
پنجشنبه ۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۲:۰۰
کد مطلب: 23667
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *