800
۰

مربایی که کام ملت را تلخ کرد!/ اشتغال آفرینی دولت تدبیر برای جوانان اروپایی از سفره ایرانی‌ها

درحالی مطابق آمار واردات مربا به کشور حدود ۱۰ میلیارد تومان است که کرباسیان معتقد است که پوره میوه با ردیف تعرفه مربا وارد کشور شده است.
htesseh
htesseh
به گزارش شستون، بر اساس آمار گمرک در ۱۱ ماه منتهی به بهمن ماه سال جاری قریب به ۵ هزار و ۷۶۵ تن، مربا و ژله ، به ارزش دلاری ۲ میلیون و ۹۹۴ هزار و ۶۱۵ دلار و ارزش ریالی ۹۱ میلیارد و ۲۲۴ میلیون و ۷۷ هزار و ۴۴۱ ریال وارد کشور شده است.
کشور اسپانیا با صادر کردن بیش از ۳ هزار و ۱۷۵ تن مربا و ژله ، به ارزش دلاری یک میلیون و ۵۳۰ هزار و ۷۰۶ دلار و ارزش ریالی ۴۶ میلیارد و ۶۴۵ میلیون و ۵۳۸ هزار و ۵۶۸ ریال و همچنین کشور یونان با صادرات بیش از ۲ هزار و ۱۱۲ تن مربا و ژله با ارزش دلاری ۹۸۱ هزار و ۴۳۸ دلار و ارزش ریالی ۲۹ میلیارد و ۸۸۱ میلیون و ۴۲۷ هزار و ۵۸۷ ریال جزو کشورهایی هستند که بیشترین صادرات را به ایران دارند.
آمارهای تفکیکی از این حکایت دارد که در سال گذشته بالغ بر ۱۰ میلیارد تومان هزینه واردات «مربا» به کشور شده است.
تحلیلگران معتقدند ورود برخی کالاها مانند مواد اولیه، کالاهای سرمایه‌ای و کالاهای واسطه‌ای با توجه به این‌که نیاز تولیدکنندگان داخلی را تامین و ضمن ایجاد اشتغال شرایط استفاده از ارزش افزوده کالا را ایجاد می‌کنند، نه‌تنها امری منفی نبوده، بلکه می‌تواند در راستای تقویت تولید داخلی قلمداد شود.
البته باید به این موضوع نیز توجه داشت که امکان تولید بخشی از مواد اولیه و کالاهای واسطه‌ای درداخل کشور نیز وجود داشته و واردات مواد اولیه و واسطه‌ای ممکن است برخی از تولیدکنندگان نوپا در کشور را با مشکلات روبرو می کند.
اما واردات مربا که یک کالای مصرفی است جز ضرر برای اقتصاد کشور هیچ عایدی ندارد.
سال گذشته بود که رهبر انقلاب از تولید ملی به عنوان امری مقدس و با ارزش یاد کردند و همه‌ی آحاد و اقشار مردم را به تقویت آن به هر طریق ممکن دعوت کردند. در این میان ایشان بر نقش مصرف‌کنندگان که تمامی مردم را دربرمی‌گیرد تأکید ویژه‌ای فرمودند و گفتند عمده مردمند و خود راه مصرف کالاهای خارجی را ببندند.
ایشان در بیانات خود در ابتدای سال ۹۶ در حرم مطهر رضوی که به نوعی نقشه راه سال را نیز ترسیم می‌نماید، ایشان با ذکر دو مسئله‌ی مهم در تولید که عبارت بود از مسئله‌ی واردات و مسئله‌ی قاچاق، چنین فرمودند: «واردات کالاهایی که در داخل به‌قدر کافی تولید می‌شود، بایستی به‌صورت یک حرام شرعی و قانونی شناخته بشود»
چندی پیش بود که خبر واردات مربا از کشورهای خارجی در رسانه ها پخش و انتقاد های زیادی را به همراه داشت.
درحالی رقم واردات مربا در دولت تدبیر بیش از ۱۰ میلیارد تومان است که تهیه مربا کار بسیار آسان و نیازمند تخصص خاص نیست، بلکه ظرفیتی مناسب برای بهره مندی ازظرفیت صنایع تبدیلی در کشور است.
در حالی که کشور در بحران بیکاری به سر می برد، بهره گیری از فرصت اشتغالزایی و تولید درآمد با ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی گامی موثر در جهت حل این معضل است.
خلاصه پس از اینکه ویدئویی مبنی بر واردات مربا از کشورهای خارجی در فضای مجازی منتشر شد و واکنش های منفی را از سوی مردم به همراه داشت. کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران با پیش دستی تلاش کرد تا با توضیحات غیر منطقی بر روی این اقدام غیر تولیدی دولت سرپوش بگذارد.
در این ویدئو ۱۰ قلم کالای مختلف عنوان شده و از مردم پرسیده می‌شود که به نظر شما کدام یک از این مواد از کشورهای اروپایی به ایران وارد می‌شود؟ در نهایت تمامی مصاحبه‌شوندگان از واردات مربا به ایران اظهار تعجب می‌کردند.
در همین راستا، کرباسیان، رئیس کل گمرک ایران درباره واردات مربا و انواع پوره به بیان مواردی پرداخت.
در نامه کرباسیان به نعمت‌زاده – وزیر صنعت، معدن و تجارت – تاکید شده که واردات انواع پوره به پنج شرکت تولیدی مواد غذایی تعلق داشته که به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار گرفته است.
همچنین تصریح شده: واردات انواع پوره برای مصرف در صنایع تولید آبمیوه بوده است و واردات پوره به لحاظ طبقه‌بندی کالا در زمره کالاهای واسطه‌ای محسوب می‌شود.
در این نامه آمده است: “در پی انتشار خبر واردات مربا در سال ۱۳۹۵ به استحضار می‌رساند بر اساس بررسی‌های به عمل آمده و اظهارنامه وارداتی ترخیص شده در سال ۱۳۹۵ در مجموع بالغ بر ۲۳ هزار تن کالا به ارزش ۲۴ میلیون دلار تحت کد تعرفه‌های زیر مجموعه ۲۰۰۷ کتاب مقررات صادرات و واردات به شرح «مربا، ژله، مارمالاد، پوره و خمیر میوه که به وسیله پختن به دست آمده یا بدون افزودن قند یا سایر مواد شیرین‌کننده» بر مبنای ثبت سفارشات انجام شده به کشور وارد شده است.”
*وقتی دولت روی واردات کالای مصرفی سرپوش می گذارد
کرباسیان اعلام کرده است که از این میزان کالا با توجه به نام تجاری ثبت‌شده در اظهارنامه درخصوص کال
اهای مذکور، سهم وزن و ارزش مربا از کل واردات انجام شده، کمتر از یک دهم درصد بوده و تمامی واردات این محصول نیز توسط دو شرکت صورت گرفته است .
در ادامه این نامه آمده است: “بررسی واردات مذکور بیانگر سهم ۹۵.۹۷ درصدی واردات انواع  پوره از کل واردات ردیف تعرفه مورد بررسی بوده که در صنایع تولید آبمیوه مورد استفاده قرار گرفته و به لحاظ طبقه‌بندی کالا در زمره کالاهای واسطه‌ای محسوب می‌شود و به لحاظ قواعد HS تحت ردیف تعرفه ۲۰۰۷ قرار می‌گیرد و با بررسی آماری مشخص شد بالغ بر ۸۰ درصد از واردات انواع پوره به پنج شرکت تولیدی مواد غذایی تعلق داشته که به عنوان مواد اولیه مورد استفاده قرار گرفته است.”
ارائه این آمار توسط رئیس کل گمرک در حالی است که به راحتی می توان متوجه شد که توضیحات این مقام مسئول دولت یازدهم چیزی جز سَفسَطه پراکنی نیست. چگونه ممکن است که پوره میوه با ردیف تعرفه مربا وارد کشور شود؟ در حالی که  دولت با ایجاد ظرفیت مناسب  می تواند برای جوانان اشتغالزایی کند. با واردات ۱۰میلیارد تومانی مربا در دولت تدبیراز سفره ایرانی ها برای اروپایی ها اشتغال ایجاد کرده است.
منبع: دانا
شنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۲۰
کد مطلب: 6616
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *