800
۱
گام بلند جهاد کشاورزی در تحقق شعار سال؛

سه کارخانه تولید فرآوری خرما به چرخه تولید بازگشت/ رشد ۷۰ درصدی جوجه ریزی در سراوان

رئیس جهاد کشاورزی سراوان گفت: در راستای معنویات مقام معظم رهبری و تحقق شعار سال سه کارخانه تولید فرآوری خرما به چرخه تولید بازگشت.
سه کارخانه تولید فرآوری خرما به چرخه تولید بازگشت/ رشد ۷۰ درصدی جوجه ریزی در سراوان
ایرج رستم زهی در گفتگو با شستون ضمن تبریک هفته جهاد کشاورزی، بیان کرد:  حضرت امام خمینی (ره) پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سه نهاد مقدس را برنامه‌ریزی و بنیانگذاری کرد، یک نهاد در بحث امنیت و استقرار ثبات انقلاب است و همان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می باشد، نهاد بعدی عمران روستایی که از دغدغه‌های امام هم بود و ۲۷ خرداد ماه فرمان تشکیل  جهادکشاورزی‌ را صادر کردند و همچنین سازمان بنیاد مسکن و حساب ۱۰۰ امام که همه در راستای خدمت رسانی به مردم تشکیل شدند.

وی افزود: از ۲۱ تا ۲۷ خرداد ماه هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده، مجموعه جهاد کشاورزی براساس رسالت خود و همکاری دستگاه‌های متولی و دستگاه‌های اجرائی در هفته جهاد کشاورزی طرح هایی را با اعتبار نزدیک‌ به ۳۸ میلیارد تومان که عمدتأ ۸۰٪ آن از آورده شخصی است را داشته است.

رئیس جهاد کشاورزی سراوان ادامه داد: افتتاحیه دو واحد مرغداری با ظرفیت ۲۰ هزار قطعه در بخش مرکزی، افتتاحیه ۶ باب گلخانه و  کلنگ زنی ۳ واحد مرغداری از جمله پروژه هایی است که در هفته جهاد کشاورزی صورت می گیرد.

رستم زهی با اشاره به نامگذاری شعار سال توسط مقام معظم رهبری و مقایسه تولیدات شهرستان نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، اضافه کرد: در سه ماهه اول سال ۱۴۰۱ ، ۲۴۸ هزار قطعه جوجه ریزی داشته اند اما امسال با همت کارشناسان و تولیدکنندگانی که پای کار بوده‌اند این رقم در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ با رشد ۷۰ درصدی به رقم ۳۷۸ هزار قطعه رسیده که این خود تاثیر بسزایی در سفره مردم  داشته است.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و دوراندیشی و آینده نگری ایشان، ادامه داد: اگر یک کیلوگرم افزایش تولید داشته باشیم قطعا از گرانی و تورم جلوگیری می‌شود که با این اوصاف و رشد ۷۰ درصدی جوجه‌ریزی حدود ۱۵درصد از تورم و رشد گرانی جلوگیری کرده‌ایم.

رئیس جهادکشاورزی سراوان گفت: در بحث تولیدات باغی با کمک امامان جمعه شهرستان، فرماندار و مسئولین؛ نقدینگی در شهرستان سراوان به سمت تولید هدایت می‌شود و در زمینه گلخانه‌ها با توجه به کمبود آب در شهرستان تا پایان سال ۱۴۰۱ سطح زیرکشت گلخانه ها در شهرستان ۲۶ هکتار بوده  اما امسال با توجه به هدفگذاریی صورت گرفته ۲۱هکتار دیگر در دستور کار قرار دارد که در بحث گلخانه‌های خانگی در زمینه اشتغال و هم تولید به مرحله خوبی رسیده است و نزدیک به ۵۸ مجوز صادر شده که ۸۰٪ آنها در مدار تولید قرار دارد، در سال زراعی جدید۹۰٪ از هدف گذاری ۲۱ هکتاری به بهربرداری می‌رسد و افزایش تولیدات را به همراه دارد.

رستم زهی خاطر نشان کرد: خرما یکی از تولیدات ملی و استراتژیک خود شهرستان و استان است، شهرستان سراوان با ۳ هزار و ۷۰۰ هکتار وسعت زیر کشت نخیلات و ۱۸ هزار تن تولید خرما در سال از شهرستان‌های سرآمد است، امسال با کمک مجموعه اتحادیه سازمان تعاون و پیگیری رئیس سازمان جهاد کشاورزی دغدغه‌خاطر کشاورزان در رابطه با جمع آوری، فروش و صادرات خرمای کشاورزان جلساتی با حضور مسئولین و تولیدکنندگان و کارخانه‌داران داشته‌ایم.

وی گفت: دغدغه اصلی کشاورزان در بحث کارتن خرما است که متاسفانه با برند شهرستان‌های دیگر به فروش می‌رسید اما امسال با برنامه‌ریزی صورت گرفته و از آنجایی که کشاورزان شهرستان از قشر آسیب‌پذیر و خرده مالک هستند و از آن دست کشاورزانی که خودشان بتوانند کارخانه کارتن احداث کنند نیستند، سازمان تعاون کارخانه کارتن سازی را با نام تجاری خود شهرستان سراوان را به بهره‌برداری رسانده و کارتن به صورت امانت در اختیار کشاورزانی که به جهاد کشاورزی مراجعه کنند قرار می‌گیرد.

رئیس جهاد کشاورزی سراوان اذعان کرد:  افرادی که تا پارسال فروشنده کارتن بوده‌اند ملزم شده‌اند که کارتن با نام تجاری شهرستان سفارش دهند که در این راستا بخش خصوصی نیز در انجام این امر اعلام آمادگی کرده است.

رستم زهی بیان کرد: شهرستان سراوان از آن دست شهرستان‌هایی است که ظرفیت صنایع تبدیلی (سردخانه) با میزان تولید خرما مساوی است و هیچ گونه کمبودی در این زمینه وجود ندارد؛ هیچ‌کمبودی در رابطه با سردخانه وجود ندارد و سردخانه داران نیز در خصوص نگهداری خرما همکاری لازم را با کشاورزان دارند.

وی افزود: سه کارخانه فرآوری خرما به صورت نیمه فعال در شهرستان وجود داشت که در حال حاضر فعال شده اند، یکی از کارخانه‌ها در روستای آسپیچ با ظرفیت ۲۰ تن در روز قرار دارد که در خصوص کارتن و بسته بندی صادراتی نیز اعلام آمادگی داشته است.

رئیس جهاد کشاورزی سراوان با بیان اینکه بسته بندی به صورت قرض‌الحسنه و مکانیزه انجام و در سردخانه نگهداری می‌شود، گفت: خرما ارقام درجه بندی شده دارد و نوعی از خرما که قابلیت صادرات و نگهداری و تازه خوری را ندارد در کارخانه ها فراوری می‌شود و به صورت خمیر در آمده و بعد برای شکلات سازی و ترافل و کلوچه به کار برده می‌شود.

رستم زهی افزود: در یکی از کارخانه های فرآوری خرمای سراوان ۱۵ نفر از زنان سرپرست خانوار مشغول به کار هستند در این کارخانه ۶ نوع  محصول جانبی تولید می شود، در کنار این موارد از هسته خرما برای مصارف دام و طیور هم برنامه ریزی هایی صورت گرفته در واقع می توان گفت خرما دور ریز ندارد.

وی خاطر نشان کرد: در تلاش هستیم که کارخانه کارتن سازی که صرفه اقتصادی نیز دارد را در شهرستان راه اندازی کنیم که در این زمینه از سرمایه گذاران دعوت می‌کنیم ورود کنند چرا که زمین و امکانات لازم در شهرستان فراهم است.


 به گفته این مقام مسئول با توجه به استقبال برخی کشاورزان از پیشنهاد احداث سردخانه های ۲ تا سه هزار تنی در خود نخلستان، تسهیلات لازم در این زمینه نیز در اختیار کشاورزان  قرار داده شده است.

انتهای خبر/
پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۱
کد مطلب: 26561
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *