800
۰

اسراف‌های اسفناک برخی شرکت ها و سازمان‌ها در قالب فاکتورهای فرهنگی!/از چاپ سر رسید تا کارت تبریک‌های بی‌مقصد

عید است و بازار اسراف در میان برخی از شرکت های خصوصی و بعضا نیمه خصوصی داغ است،از چاپ سر رسید تا کارت تبریک هایی که بعضا به مقصد نمی رسد،تنها بخشی از حیف و میل و ریخت و پاش هایی محسوب می شود که در روزهای منتهی به پایان سال شایع می شود.
ا
ا
به گزارش شستون، به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،عیدی دادن و عیدی گرفتن از سنن دیرین ایام نوروز در میان ایرانیان محسوب می شود،رسمی نکو و مبارک که موید پاسداشت این ایام می باشد.
  تردیدی وجود ندارد که نفس این فعل،اقدامی مطلوب و خوشایند است که از سوی جامعه نیز با اقبال بسیاری مواجه می شود.   تا اینجا ایرادی به این عادت و رویه فرهنگی خاص در مقطع مذکور وارد نیست،لذا معضل اصلی به ریخت و پاش هایی معطوف می شود که در میان برخی از شرکت های خصوصی و نیمه خصوصی و سازمان ها  شایع است.   فهیمه میرزاد،دانش آموخته رشته اقتصاد و یکی از فعالان عرصه فرهنگی و اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی،با اشاره به لزوم پرهیز و اجتناب از صرف هزینه های بی نتیجه و فاقد کارآیی و کارآمدی لازم،اظهار داشت:فاصله طبقاتی در میان برخی از اقشار و لایه های اجتماعی آنچنان عمیق و ملموس است که متاسفانه تداعی کننده پیامی مطلوب و خوشایند به نظر نمی رسد.   وی افزود:شرع،فرهنگ و اخلاق ما حکم می کند تا نسبت به همنوعان نیازمند خود بی تفاوت نباشیم و به نظر بنده برخی از اسراف ها و ریخت و پاش های اقتصادی در ایام منتهی به پایان سال،مصداق بارز بی توجهی و کم توجهی به این اصل و مولفه اساسی است.   میرزاد عنوان کرد:چاپ کارت های ویزیتی که بعضا به مقصد نمی رسد و یا سر رسید هایی که هزینه آن سرسام آور است با روح سیاست های اقتصاد مقاومتی همخوان نیست.   دانش آموخته رشته اقتصاد عنوان کرد:تردیدی وجود ندارد که در صورت احساس مسئولیت کافی در میان تمامی افراد و طبقات اجتماعی و متولیان چنین شرکت ها و سازمان هایی،اقدام به چنین افعالی فاقد توجیه منطقی و عقلانی می باشد زیرا با مدیریت هر چه بیشتر هزینه ها در این ایام می توان بخشی از نیازهای افراد،گروه ها و خانوارهای کم درآمدی را که عید به چالشی جدی برای آنها مبدل می شود را تامین کرد و مرتفع ساخت.   *فاصله گرفتن از اهداف سازنده سازمانی   مصطفی فروزش،محقق و پژوهشگر حوزه اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی،با اشاره به لزوم احساس مسئولیت در قبال کاستی ها،محدودیت ها و مشکلات جاری و ساری جامعه در عرصه های مختلف همچون اقتصادی،اجتماعی و...عنوان کرد:علیرغم ظهور و بروز مشکلات عدیده اقتصادی، با اتخاذ تدابیر و تمهیداتی موثر می توان بر بسیاری از نارسایی های مذکور غلبه کرد.   وی افزود:متاسفانه عده ای گمان می کنند،رفع مشکلات جامعه صرفا با ورود و چاره اندیشی حاکمیت محقق می شود،در صورتی که سهم آحاد جامعه در کاهش و مدیریت مشکلات جاری و ساری غیر قابل کتمان است.   محقق و پژوهشگر حوزه اقتصادی عنوان کرد:یقینا نقش دستگاه های ذیربط در رفع مشکلات اقتصادی،نافذ و تعیین کننده است،اما این به این معنا نمی باشد که با بی تفاوتی نسبت به مسائل و دغدغه های موجود از خویش سلب مسئولیت کنیم.   وی افزود:به نظر بنده،ظهور و بروز برخی از ریخت و پاش های اقتصادی نه تنها منطقی نیست بلکه  از حیث و زاویه شرعی و اخلاقی نیز پسندیده به نظر نمی رسد و در شرایطی که حقوق برخی از کارکنان و کارمندان و کارگران پرداخت نشده،چنین اقدامی به سخره گرفتن و دهن کجی به وضعیت موجود است.   *کارآمدی مشارکت و نقش آفرینی اجتماعی در امر تبلیغات   محسن سلیمانی راد،کارشناس تبلیغات و بازاریابی،در گفت و گو با خبرنگار  اقتصاد و انرژی،گفت:بسیاری از هزینه ها و ریخت و پاش های اقتصادی اعم از عیدی های آنچنانی،چاپ سر رسید، خودکار،کیف و...با هدف تبلیغات اجرایی می شود.   وی افزود:واقعیت های کنونی جامعه و تَجارُبِ به دست آمده،موید این واقعیت است که نقش آفرینی مثبت و سازنده در امور خیریه،مسئولیت های اجتماعی و اقدام مجدانه برای به عهده گرفتن بخشی از مشکلات و نارسایی ها برای رفع و مدیریت آن به مراتب از تبلیغات پر زرق و برق مرسوم در برخی از سازمان ها،شرکت ها و...تاثیرگذار تر است.   کارشناس تبلیغات و بازاریابی گفت:به واقع،مسئولیت پذیری شرکت ها و سازمان ها در قبال مشکلات جامعه باعث محبوبیت آنها در افکار عمومی جامعه می شود و به تبع در چنین شرایطی اقبال نسبت به محصولات کالاها،خدمات چنین مجموعه و نهادی تقویت خواهد شد.   وی افزود:ممکن است برخی این نقد را مطرح سازند که نیت چنین اقداماتی منفعت اقتصادی است و یا آن را ریا و تظاهر قلمداد کنند،لذا به اعتقاد بنده حتی در چنین شرایطی نیز اثرات مخرب ریخت و پاش های اشاره شده به مراتب وخیم تر و مخرب تر از این اقدامات و افعال به ظاهر نیک،اما در باطن تبلیغاتی به نظر می رسد.   فروزش در خاتمه یادآور شد:امید آن می رود در سال آینده با یک عزم ملی و همگانی،نقش آفرینی تمامی افراد و گروه های اجتماعی اعم از حقیقی یا حقوقی در مسائل و مشکلات اقتصادی،اجتماعی و فرهنگی جامعه با تقویت هر چه بیشتری همراه می شود که قطعا کلیت جامعه از مزایا و دستاوردهای چنین رویکرد و روشی مُتِنَفِع خواهند شد.   انتهای پیام/
شنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۲۵
کد مطلب: 5981
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *