800
۰
رئیس کل بانک مرکزی:

روی بازار ارز کنترل کامل داریم/ ثبات در بازار پول و ارز حاکم شده است

رئیس کل بانک مرکزی گفت: وضعیت ارزی بسیار خوب است؛ مشکلی در این زمینه نداریم و بر روی بازار ارز کنترل کامل داریم.
روی بازار ارز کنترل کامل داریم/ ثبات در بازار پول و ارز حاکم شده است
به گزارش شستون؛ به نقل از خبرگزاری صداوسیما ،​عبدالناصر همتی با حضور در برنامه « تیتر امشب» شبکه خبر درباره عملکرد شش ماهه خود در مقام رئیس کل بانک مرکزی افزود:در این مدت توانستیم یکی از بزرگترین جنگ اقتصادی و توطئه ها علیه نظام جمهوری اسلامی را خنثی کنیم و اوضاع اقتصادی به سمت پایداری در حال حرکت است .
وی ، ایجاد ثبات اقتصادی و آرامش نسبی در بازارهای پول و ارز را مهمترین دستاورد شش ماهه گذشته کشور دانست و اضافه کرد : امیدواریم با برنامه هایی که داریم آن را توسعه دهیم. 
همتی با اشاره به اینکه شرایط کنونی کشور ، خاص است گفت : نیاز نیست که برخی اطلاعاتی که ممکن است مورد سوء استفاده دشمن قرار بگیرد را افشا کنیم.
وی با اشاره به اینکه مبادی ورودی ارز مشکلی ندارد ، افزود: به اندازه کافی ذخایر اسکناس ارزی داریم پیش بینی ما برای میان مدت حداقل یک تا دو سال است. 
رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد : مردم مطمئن باشند از نظر تامین ارز مورد نیاز کشور و وارد کنندگان هیچ مشکلی وجود ندارد.
همتی با اشاره اینکه در زمینه هایی مشکلاتی پیش آمد، گفت: به تدریج این مشکلات رفع شده است .
وی افزود: ده ها میلیارد دلار ارز فعال در بانک های خارج از کشور داریم و می توانیم از آنها هم در داخل و هم در خارج از کشور استفاده کنیم .
همتی اضافه کرد: شرایط کنونی موجب شده است بر روی اقتصاد مقاومتی بیشتر کار کنیم و تکیه خود را به درآمدهای نفتی کاهش و درآمدهای غیر نفتی را افزایش دهیم .
رئیس کل بانک مرکزی گفت : به تدریج برنامه های خود را اجرا می کنیم و روند تکیه بر امکانات و ظرفیت های داخلی را افزایش می دهیم .
همتی با بیان اینکه با صادرکنندگان غیر نفتی تعاملات خوبی داریم ،​افزود: جریان ورود ارز به چرخه اقتصادی تشدید خواهد و به تدریج واردکنندگان، نیازهای ارزی خود را از صادرکنندگان تامین خواهند کرد .
وی با اشاره به اینکه صادرکنندگان غیرنفتی حدود 9 میلیاردو 200 میلیون دلار را به سامانه نیما عرضه کردند، اضافه کرد: این رقم کم است اما در حال افزایش است .
همتی درباره واردات بدون انتقال ارز و مخالفت بانک مرکزی هم گفت: اگر ارز صادرکنندگان خارج کشور است باید برگردد و اولویت بندی باید بر اساس ارز برگشتی انجام شود زیرا بدون انتقال ارز مدیریت بانک مرکزی به هم می خورد.
همتی به واردات خودرو اشاره کرد و گفت: زمانی که واردات خودرو بدون ارز در دولت تصویب شد و بانک مرکزی بخشی از واردات خودرو بدون ارز را پذیرفت فشاری به بازار وارد شد.
او گفت: امروز بنده با حضور در کمیسیون تلفیق نسبت به مصوبه واردات کشاورزی بدون ارز اعتراض کردم که با تصویب دو سوم نمایندگان کمیسیون تلفیق این مصوبه لغو و از دستور خارج شد. 
همتی درباره مخالفت با صادرات ریالی گفت: صادرات ریالی مفهوم ندارد چون در صادرات یا باید ارز به کشور برگردد یا کالا بنابراین هیچ دولتی اجازه نمی دهد که کالاهای کشور بدون اینکه چیزی به کشور برگردد، از کشور خارج شود و در توافقات با کشورهای همسایه در صدد برگشت ارز به چرخه اقتصادی هستیم.
بانک مرکزی با برنگشتن ارز حاصل از صادرات مخالف است و تاکید دارد حتما ارز حاصل از صادرات باید به صورت کالا یا ارز به کشور برگردد.
رئیس کل بانک مرکزی در ادامه محدودیت ها در تراکنش های ارزی گفت: برنامه بانک مرکزی در این مورد بسیار جدی بود. 
در این شرایط فقط با ارز نمی توان کنترل کرد و باتوجه به اینکه مشکل اصلی ریال است و سفته بازی از جهت ریال به ارز حمله ور شده بود، با اقداماتی که انجام شد توانستیم شرایط را کنترل کنیم.
همتی با ارائه جدول تراکنش ها گفت: در مهرماه بدلیل سفته بازی روند تراکنش های بهم خورده بود و پول ملی هدف قرار گرفته بود .
همتی درباره سیاست های پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: در کمیته ای که تشکیل شده ساعت ها کار شده است، تحلیلگران درباره ناترازی بانک مرکزی نظر می دهند که باید گفت ناترازی ها را نمی توان یک شبه برطرف کرد بلکه بانک مرکزی با هدف گذاری تورم و تدوین سیاست های پولی نرخ سود را تنظیم کند بنابراین اقدامات مهمی در بخش پولی انجام می دهیم که یکی از اقدامات بانک مرکزی تبدیل سود روزشمار به ماه شمار است.
او گفت : در حالیکه هنوز نرخ ارز از سامانه "سنا" اعلام می شود هنوز بازار متشکل ارزی نداریم که زمینه های قانونی در حال انجام است و ظرف یکی دو هفته آینده عملیاتی خواهد شد و بازار متشکل ارزی برای اسکناس است که صرافان بتوانند از طریق اینترنتی خرید و فروش عمده را انجام دهند و بانک مرکزی با سیاست های خود بازار را متعادل خواهد کرد .
همتی درباره سامانه متعهد ارزی نیز گفت: این دستور رئیس جمهور است که برای جلوگیری از رانت خواری به زودی این سامانه راه اندازی خواهد شد و در این سامانه ثبت سفارش و تعهدات واردکنندگان مشخص خواهد شد.
او گفت: متاسفانه رانت و فساد در کشور زیاد است که سیستم اجرایی و قضایی با اتحاد و عزم ملی باید جلوی رانت خواری بایستند و به مردم پاسخگو باشند.
رئیس کل بانک مرکزی گفت: وقتی قیمت ارز بالا رفت در کشور شوک ایجاد شد که منجر به تورم بالاشد بنابراین با بررسی نیازهای مردم باید بتوانیم فاصله قیمتی را کاهش دهیم. 
یکی از دغدغه های اصلی دولت رسیدن کالا به دست مردم با ارز 4200 تومانی است که به جد پیگیر هستیم. 
رئیس کل بانک مرکزی درباره کانال پولی ایران و اروپا نیز گفت: نگرانی اروپا درباره تحریم های امریکاست و این سیستم از نظر فنی قدری مشکل دارد اما ما بدون توجه به چرخه مالی با اروپا سیستم های ارزی و پولی را برنامه ریزی کرده ایم و روند خروج و ورود ارز را کنترل می کنیم. 
همتی در ادامه گفت:لوایح FATF در مجلس درحال پیگیری است و موارد موجود در آن برای سیستم بانکی ما مشکلی ایجاد نخواهد کرد . 
او گفت: ژاپن به جمع واردکنندگان نفت از کشور ما پیوست و سیاست ما بر این است که ارز حاصل از صادرات نفت را کاهش دهیم و واردات را به صادرات غیر نفتی متصل کنیم. 
رئیس کل بانک مرکزی درباره حذف 4 صفر از پول ملی گفت: این پروسه در حال پیگیری است و به دولت و مجلس پیشنهاد شده است تا بتدریج اسکناس های قبلی از چرخه خارج شود و اسکناس های جدید وارد چرخه اقتصادی کشور شود. این کار موجب ارزش پول ملی در کنار پول دیگر کشورها خواهد شد.
همتی درباره برنامه بانک مرکزی برای کنترل تورم گفت : کسانی که پیش بینی کرده بودند ارزش پول ملی سقوط می کند و تورم بالایی اتفاق خواهد افتاد در عمل توانایی ملی توجه نکرده اند .
سیاست های پولی انجام می شود و با توجه به اینکه تورم ما ناشی از شوک عرضه بود با تدبیرهای بانک مرکزی تورم کنترل شده و به ثبات خواهیم رسید .
توسعه ای را پیش می گیریم و با صبر و اطمینان به بانک مرکزی می توان این برهه را نیز پشت سرگذاشت .
انتهای پیام/
چهارشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۵۱
کد مطلب: 13311
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *