800
۰

آدرس غلط در فاجعه جوجه‌کشی؛ با مسئولان تنظیم بازار هم برخورد می‌شود؟

پخش تصاویر زنده به گور کردن جوجه‌های یک روزه که باعث جریحه دار شدن افکار عمومی و شائبه امتیاز گیری از دولت شده است، منجر به دستور رئیس جمهور به وزیر اطلاعات برای رسیدگی سریع و تحت تعقیب قرار گرفتن عاملان آن شده است.
آدرس غلط در فاجعه جوجه‌کشی؛ با مسئولان تنظیم بازار هم برخورد می‌شود؟
به گزارش  شستون؛ به نقل از شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ پخش تصاویر زنده به گور کردن جوجه‌های یک روزه که باعث جریحه دار شدن افکار عمومی و شائبه امتیاز گیری از دولت شده است، واکنش های زیادی را به دنبال داشت که در یکی از موارد منجر به دستور رئیس جمهور به وزیر اطلاعات برای رسیدگی سریع و تحت تعقیب قرار گرفتن عاملان آن شده است.
انتشار این تصاویر باعث افشا شدن راز دیگری در صنعت مرغداری شد به طوری که معاون امورتولیدات دام وزارت جهاد کشاورزی خبر از معدوم سازی ماهانه 3 میلیون جوجه خروس زنده در کشور خبر داد.
اکبر گلشاهی مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبول عسل و کرم ابریشم وزارت جهاد کشاورزی هم در توضیح این اتفاق و در این ارتباط گفته است: معدوم سازی نه تنها در کشور ما بلکه در جهان روشی برای ایجاد توازن و تعادل در تولید به کار گرفته می‌شود.
وی  همچنین اشاره کرده است که  ماهانه سه میلیون قطعه جوجه تخم گذار( خروس) در کشور معدوم می‌شود، این جوجه‌ها در دستگاه‌های بزرگ تبدیل به پودر خوراک دام و طیور می‌شود.
گفته می شود با توجه به اینکه جوجه خروس های به دست آمده از جوجه کشی مرغ تخمگذار، ضریب تبدیل مناسبی برای پرورش برای تولید گوشت مرغ ندارد، در مرغداریهای صنعتی مورد استفاده قرار نمیگیرد.
اما در این میان گروه های جهادی آمادگی خود را برای جلوگیری از این میزان هدررفت انرژی و منابع اعلام کردند؛ هرچند هدر رفت انرژی بخشی از این فاجعه بوده و بخش مهم تر بعد غیر اخلاقی و غیر انسانی ان است که با آموزه های دینی ما بسیار مغایرت دارد.
 
بیشتر بخوانید
شرکت پشتیبانی امور دام باید با خرید تضمینی مانع معدوم شدن جوجه‌ها می‌شد/ اجبار تولیدکنندگان جوجه برای از بین بردن سرمایه خود
آمادگی بسیج اصناف برای توزیع جوجه‌های یک روزه در روستاهای محروم
 
 
عده ای اعلام کردند که تصاویری که در شبکه های اجتماعی درباره معدوم سازی و دفن جوجه های یک روزه منتشر شده این شائبه را ایجاد  میکند که تولید کنندگان جوجه یک روزه و مرغداران به دنبال امتیاز گیری از دولت هستند، به طوری که بر اساس اسناد موجود عوارض صادرات مرغ تا اول خرداد برداشته شده است که این امر می تواند منجر به افزایش قیمت دوباره مرغ در بازار شود.
این موضوع اگرچه قابل پیگیری بوده اما واقعیت ماجرا مساله ای اخلاقی است؛ در شرایطی که مسئولان تنظیم بازار نتوانستند از عهده کنترل بازار بر بیایند عده ای هم از این سوء مدیریت ها سوء استفاده کرده اند. مسئولان ستاد تنظیم بازار و دبیر این کارگروه وعده های زیادی برای حل مشکل صادرات داده بودند. عباس قبادی دبیر این ستاد قول داده بود که مشکلات صادرات مرغ را حل کند و در همین راستا چرخه تولید مرغ در کشور ادامه پیدا کرد تا به مرحله مازاد بر تولید رسید.
اگرچه روحانی در جلسه عصر روز گذشته هیئت وزیران به وزیر اطلاعات دستور داد، نسبت به اقدام غیرقانونی و غیر اخلاقی از بین بردن جوجه های یک روزه سریعا رسیدگی شود و عاملان آن تحت تعقیب قرار گیرند اما واقعیت این است که هیچ تولیدکننده ای تمایلی به تضییع اموال و سرمایه خود ندارد و اگر امورات نظارت بر بازار به درستی پیگیری میشد هرگز شاهد بروز چنین فاجعه ای نبودیم.
برخورد با کسانی که جوجه های زنده را معدوم کرده اند اگرچه لازم ولی کافی نیست چرا که این تولیدکنندگان به خاطر بی تدبیری و سوء مدیریت در تنظیم بازار به اجبار تن به زنده به گور کردن جوجه ها داده اند.
در همین راستا بررسی دو دلیل اصلی تولیدکنندگان برای این اقدام که یکی به هم ریختن میزان عرضه و تقاضا و زیان تولیدکنندگان جوجه یک روزه و مرغ به خاطر شیوع کرونا و دلیل دوم کمبود خوراک طیور است ناشی اط ضعف مدیران تنظیم بازار است.
طبیعی است واردکنندگانی که به اسم واردات خوراک دام و طیور ارز 4200 تومانی دریافت کرده اند و به جای واردات خوراک دام و طیور ارز خود را در بازار ارز به نرخ آزاد به فروش رسانده اند هم در قتل جوجه ها دست داشته و باید با این افراد هم برخورد شود.
در هر حال اگر با تولیدکنندگان جوجه یک روزه هم برخورد شود باز هم هیچ اتفاقی در روند عادی معدوم سازی 3 میلیون جوجه خروس هم صورت نمی گیرد. جوجه هایی که به خاطر نبود صرفه اقتصادی هر ماه از چرخه حیات حذف می شوند و این مساله در شان یک کشور اسلامی نیست.
 
انتهای پیام/ط
دوشنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۳
کد مطلب: 17977
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *