800
۰

جهش نرخ اونس جهانی طلا تا کجا پیش می‌رود؟

جهش نرخ اونس جهانی طلا این روز‌ها از مهم‌ترین رخداد‌هایی است که نظر کارشناسان بین المللی را برای یافتن علت اصلی آن به خود جلب کرده است.
جهش نرخ اونس جهانی طلا تا کجا پیش می‌رود؟
به گزارش شستون؛ به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، طی  روزهای گذشته در معاملات اولیه بازار‌های آسیایی قیمت هر اونس طلا به یک هزار و ۹۴۳ دلار رسید. این بالاترین رقم ثبت شده برای این فلز ارزشمند است. 
حدود ۱۹ سال پیش پس از حملات ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۰۲ بود که قیمت هر اونس طلا تا یک هزار و ۹۲۱ دلار بالا رفت. اما حال گویا به ۱۹ سال پیش برگشتیم.
قیمت سکه بهار آزادی (طرح جدید) هم که در هفته‌های گذشته به دلیل افزایش نرخ دلار افزایش یافته بود طی روزهای گذشته به حدود یازده میلیون و سیصد هزار تومان رسیده است.
یکی از دلایل افزایش قیمت طلا را می‌توان بی‌ثباتی در اقتصاد داونست. در این صورت تقاضا برای سرمایه گذاری امن و سنتی بالا رفته و مردم به خرید طلا رو می‌آورند. از این رو قیمت طلا افزایش یافته و روز به روز این نابسامانی افزایش می‌یابد.
پیش بینی بازار جهانی طلا تا پایان سال میلادی
برخی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند این بی ثباتی همه گیر ممکن است تا پایان سال میلادی تا بیش از ۲۰۰۰ دلار افزایش یابد؛ حال جالب اینجاست معلوم نیست این ثبات کی قصد برگشت به اقتصاد را دارد، زیرا همه‌گیری کرونا همه بازار‌های جهانی را متاثر کرده است.
بانک جهانی در گزارشی که ماه پیش درباره چشم‌انداز اقتصاد جهان امسال (۲۰۲۰) منتشر کرد به تفصیل به تاثیر منفی شیوع کرونا بر اقتصاد کشور‌های مختلف دنیا پرداخت.
این گزارش تخمین زده اقتصاد جهان در سال ۲۰۲۰ حدود ۵/۲ درصد کوچک شود که آن را بزرگترین رکود اقتصادی طی دهه‌های گذشته داونسته است. پیش‌بینی بانک جهانی این است که در سال ۲۰۲۱ میلادی اقتصاد جهان با خروج از رکود، ۴/۲ درصد رشد کند.
اونس جهانی طلا و پوند انگلیس
کاهش  ارزش دلار در جهان  با افزایش قیمت اونس جهانی
محمد کشتی آرای نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و فروشندگان تهران در گفت‌وگو با خبرنگاراقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار کرد: جنگ تجاری بین چین و آمریکا مهم‌ترین دلیل افزایش قیمت اونس جهانی است به این ترتیب که حدود یک ماه گذشته اونس جهانی اندکی افزایش یافت و همین افزایش قیمت موجب افزایش تقاضا در بازار‌های جهانی شد. بدین ترتیب با افزایش تنش‌های تجاری چین و آمریکا و افزایش تقاضا در بازار‌های جهانی، قیمت این کالا با رشد بی سابقه‌ای مواجه شد
رابطه ارزش دلار و اونس جهانی غیر مستقیم است به این ترتیب که هر چه ارزش دلار در جهان کاهش پیدا می‌کند به همان میزان اونس جهانی با افزایش قیمت و ارزش مواجه می‌شود.
رئیس اسبق کانون صرافان  با اشاره به اینکه نرخ اونس طلا در جهان افزایش بی سابقه ای داشت, بیان کرد: در زمینه افزایش نرخ طلا با توجه به رشد صنایع الکترونیک در دنیا و استفاده از این فلز گرانبها با توجه به خواص مناسب آن در این صنایع میزان مصرف آن افزایش پیدا کرده است.
وی ادامه داد: همچنین در بحران های اقتصادی رویکرد دولت ها و همچنین شرکت ها و به همین گونه سایر مردم سرمایه گذاری در پروژه های امن تر جهت حفظ دارایی بوده است ، بنابر این نگهداری طلا مورد توجه قرار می گیرد ، همچنین طلا، فلزی محدود، در سطح دنیا است و امکان چاپ آن وجود ندارد و نمی توان طلا را همچون اسکناس به آسانی چاپ کرد و حجم آنرا بالا برد.
البته یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت این فلز گرانبها به تنش اخیر چین و آمریکا برمی گردد. کاهش نرخ برابری دلار در برابر ارز‌های عمده هم تاثیر بسزایی در این افزایش قیمت دارد.
در ماه‌های اخیر، این دو کشور بار‌ها بر سر مسائل مختلف اختلاف پیدا کرده‌اند و اکنون کنسولگری‌های طرف دیگر را تعطیل می‌کنند، دولت آمریکا دستور به تعطیلی کنسولگری چین در شهر هیوستون تگزاس داده است و چین هم به تلافی کنسولگری آمریکا در شهر چنگدو را تعطیل کرده است.
تنش‌های میان چین و آمریکا در طول سال‌های گذشته بی سابقه بوده و اگر پایان نیابد، باید منتظر درگیری بیشتر این دو کشور قدرتمند باشیم.
انتهای پیام/
شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب: 19668
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما *